Volkswagen is een Duits automerk, en wellicht het meest bekende merk van Europa. Met de Volkswagen Kever en de Volkswagen Golf staat het merk twee keer in de top vijf van de bestverkochte automodellen in de wereld. De naam Volkswagen geeft al aan dat het merk begonnen is met als doel om auto’s te bouwen voor het volk; voor een grote groep mensen. Volkswagen zorgde daarmee in de vorige eeuw voor een grote stap in de automobiliteit. Het merk heeft nog steeds het imago dat het auto’s produceert voor een grote en brede groep consumenten over de hele wereld. Onder het Volkswagen concern vallen inmiddels ook de merken Skoda, Seat, Cupra, Audi en Porsche. Deze merken delen in verregaande vorm techniek met elkaar.
Lees hier het laatste Volkswagen nieuws van Auto Review
Lees alle artikelen waarin Volkswagen voorkomt.
Het logo van Volkswagen stelt een gestileerde combinatie voor van de letters ‘V’ en ‘W’. Hoewel het logo door de jaren heen regelmatig werd aangepast bleef de basis eigenlijk altijd hetzelfde.
Volkswagen heeft een uitgebreid modellengamma dat reikt van de compacte Volkswagen Up! tot de volumineuze Volkswagen Touareg. Grote verkoopsuccessen zijn de Volkswagen Polo, de Volkswagen Golf en de Volkswagen Passat. Volkswagen houdt al heel lang vast aan deze modelnamen, waardoor de namen een iconische status hebben gekregen.
Zo staat het C-segment (compacte middenklasse) in de volksmond vaak bekend als het ‘golfsegment’. Tot dit segment behoren bijvoorbeeld ook de Ford Focus, Opel Astra en Peugeot 308. De modellen groeide door de jaren heen behoorlijk, waardoor de huidige Volkswagen Polo in formaat te vergelijken is met de Volkswagen Golf van dertig jaar geleden.
Het gamma werd de afgelopen jaren flink uitgebreid met nieuwe modellen zoals de Volkswagen Up!, de Volkswagen Tiguan en de Volkswagen T-Roc. Allemaal SUV’s en crossovers die qua techniek sterk verwant zijn met de eerdergenoemde modellen.
Volkswagen kiest bij de nieuwe elektrische modellen voor een heel nieuwe en minder spannende naamgeving. Alle nieuwe modellen krijgen de basisnaam ID, waarbij het nummer achter deze basis aangeeft om welk segment het gaat.
Auto Review heeft de nieuwste modellen van Volkswagen uitgebreid getest. Lees hier onze laatste Volkswagen reviews:
Volkswagen kiest voor de elektrische modellen voor een geheel nieuwe en afwijkende naamgeving en vormgeving. Alle elektrische modellen krijgen de naam ID. als basis gevolgd door een cijfer dat het formaat aangeeft. Zo is de Volkswagen ID.3 de elektrische compacte middenklasser in het formaat van de Volkswagen Golf en past de Volkswagen ID.4 beter bij de Volkswagen Tiguan. De vormgeving van de ID-modellen kenmerkt zich door de gestroomlijnde carrosserie en de dichte grille. Volkswagen werkt met deze strategie aan een heel duidelijk onderscheid tussen de elektrische producten en de meer conventionele modellen.
Het modelgamma van Volkswagen werd de afgelopen jaren behoorlijk uitgebreid met een aantal SUV’s en crossovers. De Volkswagen T-Cross, de Volkswagen Tiguan en de Volkswagen Touareg vormen van klein naar groot de conventionele SUV-lijn. De Volkswagen T-Roc en de Volkswagen Taigo zijn door hun vormgeving wat meer op de crossover-markt gericht. Technisch zijn veel modellen gebaseerd op elkaar. Dit zorgt ervoor dat de productiekosten niet te hoog oplopen. Als een van de weinige fabrikanten levert Volkswagen ook een cabrioletversie van een SUV: de Volkswagen T-Roc Cabrio.
Hoewel verschillende Volkswagen-modellen als hybride geleverd worden zet Volkswagen vooral in op de volledig elektrische modellen in de ID.-lijn. Bij de hybride-aandrijving gaat het om conventionele modellen zoals de Volkswagen Golf en de Volkswagen Passat die voorzien worden van benzinemotoren in combinatie met elektrische aandrijving. In de Volkswagen Golf GTE leidt de hybride-techniek tot een buitengewoon sportieve uitvoering.
Hoewel de merknaam doet vermoeden dat Volkswagen bereikbare auto’s produceert, liepen de prijzen van de Volkswagens de afgelopen decennia flink op. Volkswagen bevindt zich inmiddels aan de hogere kant van de prijslijst en is vaak wat duurder dan vergelijkbare merken bij een vergelijkbare uitrusting. Binnen het Volkswagen concern is het Skoda dat het imago van prijsvechter vertegenwoordigt. De prijsstijging van Volkswagen zorgde ervoor dat er aan het eind van de vorige eeuw ruimte ontstond op de markt voor merken als Kia en Hyundai.
De Volkswagen Polo is populair binnen de private lease. Ook zijn de Volkswagen T-Roc, Volkswagen T-Cross en Volkswagen Up gewild als private lease model. Van de elektrische Volkswagens passen de Volkswagen ID.3 en Volkswagen ID.4 binnen de prijzen van de private leasemarkt.
Wil jij een Volkswagen private leasen? Kijk dan hier voor de beste Volkswagen private lease deals.
Volkswagen vond zijn oorsprong vlak voor de Tweede Wereldoorlog. Adolf Hitler wilde een auto ontwikkelen voor het volk, betaalbaar voor iedereen. Ingenieur Ferdinand Porsche - de grondlegger van Porsche - wordt gezien als de ontwerper van de eerste Volkswagen Kever. De Kever werd aan het eind van de vorige eeuw opnieuw uitgebracht als moderne en hippe opvolger. Het werd een aanzienlijk minder groot succes als de moderne Fiat 500 en de reïncarnatie van de Mini door BMW.
Volkswagen stond tot voor niet lang geleden bekend als de hofleverancier van de Nederlandse politie. Eerst waren het Volkswagen Kevers en later Volkswagen Golfjes die werden omgebouwd tot politieauto’s. Door aanpassingen in het aankoopbeleid worden nu meer merken voor dit doeleinde gebruikt.
Het Nederlandse handelshuis PON (opgericht door de familie Pon) is voor Nederland de importeur van Volkswagen. Ben Pon was een van de eerste handelaren die het merk Volkswagen importeerde in eigen land, en het bedrijf PON is nu een van de weinige private importeurs van Volkswagen in de wereld. De meeste importeurs zijn in handen van Volkswagen zelf. Ben Pon maakte persoonlijk de eerste schetsen van het wereldberoemde Volkswagen busje, dat later designicoon werd voor het bedrijf.