Test Volkswagen Polo GTI

Test Volkswagen Polo GTI

Een hot hatchback moet van heel goeden huize komen om zich te kunnen scharen bij de selecte groep 'pocket rockets' die daadwerkelijk begerenswaardig is. Met de nieuwe Polo GTI doet Volkswagen een nieuwe poging. Met dezelfde tweeliter turbomotor als de Golf GTI in de neus zijn de verwachtingen alvast hoog. Een rijtest.

Op de redactie wordt er regelmatig een blik goede herinneringen opengetrokken en gaat het over de auto's die ons de laatste tien à vijftien jaar zijn bijgebleven. Dan wendt het gesprek zich vrijwel meteen richting hot hatches en zogenoemde pocket rockets: met een beetje vermogen onder de rechtervoet, een scherpe besturing in handen en een kundig afgestemd onderstel onder de billen, maken de beste hot hatches een onuitwisbare indruk.

Betaalbaar is anders

Een auto die bij mij persoonlijk de nodige melancholie aanwakkert, is de RS-versie van de eerste generatie Ford Focus. Maar de tweede en derde generatie Focus RS, alsook de Fiesta ST, staan ook heel hoog op m'n favorietenlijstje. Nu is de huidige Focus RS überhaupt niet te betalen en knalt ook de nieuwe Fiesta ST de 30 mille ruimschoots voorbij, voor mij echt het maximaal acceptabele budget voor een 'maar' een B-segmenter. Dus zal ik m'n spaarcenten op dit moment bij een ander merk moeten stukslaan. Bij de Franse merken dan maar, voor een Clio RS of een 208 GTI by Peugeot Sport? Of ga ik liever voor de new kid on the block, de kakelverse GTI-versie van de nieuwe Volkswagen Polo? Laten we eens kijken.

Goede start door groter hart

Tot nu toe hebben de snelste Polo's nooit de gave gehad om het GTI-gilde aan te voeren. In de vorige vier verschijningsvormen kwam het model vermogen tekort ten opzichte van zijn snelste concurrentie en wist zijn onderstel dit verschil niet te compenseren. Wie voor een Polo GTI koos, koos voor een heel goede en vlotte auto, maar beslist niet voor de lolligste hete hatchback aller tijden.
Bij de introductie van de nieuwe sport-Polo is het beste nieuws dat er eindelijk een overtuigende motor in ligt. Het gaat om de tweeliter TSI-turbomotor uit de Golf GTI. Voor de gelegenheid is het vermogen teruggeschroefd naar 200 pk. Weliswaar is dat minder dan de 208 GTI by Peugeot Sport (208 pk) en de Clio RS Trophy (220 pk) te bieden hebben, maar de VW pareert met een koppel van 320 Nm. Al vanaf 1.500 tpm is dit beschikbaar en het blijft in één rechte lijn aan tot 4.400 tpm – eigenlijk piekt de Polo dus over vrijwel het gehele toerenbereik.

Tip
De BYD SEAL U DM-i plug-in hybrid
De BYD SEAL U DM-i plug-in hybrid

De BYD SEAL U DM-i levert comfort en efficiëntie, met een actieradius van 1.080 km.
Rijd deze plug-in hybrid al vanaf €39.490,-

Dat is te danken aan de cilinderinhoud van 1.984 cm3. Uit een groot volume valt nou eenmaal gemakkelijker koppel te peuteren dan uit de 1,6 liter van de Peugeot en de Renault. Van een kunstmatige beademing wordt bij een kleinere inhoud veel meer verlangd dan van de turbo die Volkswagen toepast. Door de gelijkmatige opbouw van het hogere koppel dat een tweeliter motor van nature al heeft, hoeft een minder grote laaddruk opgebouwd te worden om aan de opgegeven krachtgetallen te komen. De Peugeot piekt bij 3.000 tpm met een koppel van 300 Nm, de Renault geeft je 280 newtonmeter bij 2.500 tpm.

Fel aan het gas

Levert de 2.0 TSI-motor over het grootste deel van het toerenbereik zijn volle trekkracht, de razendsnel en schokvrij schakelende zestraps DSG-bak zorgt voor een ononderbroken tempo-opbouw. Kies onder de Mode-knop bij de keuzehendel van de DSG of via de touchscreen erboven voor de sportfunctie, en de auto reageert als door een wesp gestoken. Het toerental komt niet meer onder de 2.000 tpm en onder het genot van een uitlaat die heerlijk door de versnellingen ploft, lukt het je om in 6,7 tellen vanuit stilstand naar 100 km/h te knallen. De topsnelheid van de Polo GTI ligt bij 237 km/h. Dat zijn cijfers waarmee de auto het beide opgewonden standjes uit Frankrijk bijzonder lastig maakt.

“Volkswagen heeft er goed aan gedaan om de Polo GTI niet meer dan 200 pk te geven”

In de sportfunctie worden bovendien de schokdempers in hun beweeglijkheid beperkt. Hierdoor is het verloop van het asfalt goed voelbaar en rolt en duikt de carrosserie minimaal. Alles wordt in het werk gesteld om de bestuurder zo volledig mogelijk in te lichten over de reacties van de auto op de gesteldheid van het asfalt. Volkswagen heeft er goed aan gedaan om de Polo GTI niet meer dan 200 pk te geven, ook al is de 2.0 TSI-motor tot veel grotere vermogens in staat. Maar dat vermogen moet ook nog eens op het asfalt worden overgebracht. Op een droge ondergrond gaat dat moeiteloos, maar wanneer de weg bestaat uit krappe, door ochtenddauw verraderlijk glibberige bochten, gedraagt de auto zich als Sjinkie Knegt tijdens zijn allereerste schaatsles. Zoekend naar grip, slaan de voorwielen wild om zich heen en moet de elektronica rigoureus ingrijpen om het evenwicht te behouden. Dat gaat de elektronische XDS-sperfunctie, dat onder dergelijke lastige omstandigheden overuren draait, trouwens goed af.

Poeslief

Zodra de vroege zon het asfalt droog heeft gebrand en de banden zich weer stevig vast kunnen bijten in het asfalt, is het bijzonder leuk sturen met de Polo GTI. De auto ligt als een blok op de weg, zonder dat het onderstel zó hard is dat hij eraf stuitert. De commando's van de bestuurder worden enthousiast opgevolgd, met een uitstekende terugkoppeling en zeer controleerbare bewegingen. Je moet de snelheid wel heel hoog opvoeren om de auto tot onderstuur te dwingen. Wanneer je echter een lastwisselreactie aan de Polo wilt ontlokken door in de bocht het gas even te lichten – waardoor de auto zich voor een bocht wat mooier 'zet' – dan krijg je nul op het rekest. Van een zwiepende achterkant moet de GTI niets hebben en hij zoekt meteen het juiste spoor weer op. Vermakelijk is het rijden met de Polo GTI beslist, maar de veiligheid komt daarbij niet in het geding. Poeslief is hij wat dat betreft.

Meerdere gezichten

Wat de 208 GTI en de Clio RS niet bieden, is de mogelijkheid om de nadrukkelijke sportiviteit uit te zetten. In de Polo GTI is dat een kwestie van de Eco- of Comfort-stand kiezen. Dan kiest de elektronica meteen voor een hogere versnelling, gaat het toerental omlaag en voel je de schokdempers soepeler met de wielbeweging omspringen. Ook het tegenwicht dat de besturing in de sportstand biedt, verdwijnt net als het ophitsende geplof en geroffel uit de uitlaat naar de achtergrond. In deze hoedanigheid is de Polo GTI nog steeds een snelle auto, maar het gaat allemaal wat gemoedelijker en vriendelijker, en het dagelijks gebruik wordt niet in de weg gezeten door de met de sportknop op te roepen dynamiek.

“Of we over 15 jaar met weemoed zullen terugdenken aan de Polo GTI? We vrezen van niet.”

Daardoor is de Polo GTI een veelzijdige sportieveling geworden. Op rafelige randjes valt hij niet te betrappen: wie de spannendste compacte GTI van dit moment zoekt, zal die in de Volkswagen-showroom niet vinden. Een 208 GTI by Peugeot Sport en een Clio RS met optioneel Cup-onderstel zijn een stuk minder gepolijst en zullen door de diehard GTI-liefhebber dan ook hoger worden aangeschreven. Voor hen zou Volkswagen een Competition-versie van de Polo GTI moeten ontwikkelen, met meer vermogen en minder compromissen, zoals ook van de Golf GTI beschikbaar is. Of we over 10 à 15 jaar met weemoed zullen terugdenken aan onze eerste kennismaking met de Polo GTI? We vrezen van niet. Maar dat doet niets af aan het feit dat de auto als totaalpakket waarschijnlijk de meest complete pocket rocket van dit moment is.

Plezierig totaalpakket

Wie op zoek is naar de spannendste hot hatchback van dit moment, kan beter bij Peugeot of bij Renault gaan shoppen. De nieuwe Volkswagen Polo GTI is heel goed in staat dit Franse tweetal bij te benen, maar de afstemming van het geheel is minder scherp, minder spannend dan bij de 208 GTI en Clio RS. Daar staat tegenover dat de Polo GTI een goedmoedige presteerder is, die praktische bruikbaarheid hoog in het vaandel heeft staan. Als totaalpakket is de Volkswagen Polo GTI bijzonder geslaagd.

Test Volkswagen Polo GTI
Test Volkswagen Polo GTI
Test Volkswagen Polo GTI
Test Volkswagen Polo GTI
Test Volkswagen Polo GTI
Test Volkswagen Polo GTI
Test Volkswagen Polo GTI
Test Volkswagen Polo GTI
Test Volkswagen Polo GTI
Test Volkswagen Polo GTI
Test Volkswagen Polo GTI
Test Volkswagen Polo GTI
Test Volkswagen Polo GTI
Test Volkswagen Polo GTI
Test Volkswagen Polo GTI
Test Volkswagen Polo GTI
Test Volkswagen Polo GTI
Test Volkswagen Polo GTI
Test Volkswagen Polo GTI
Test Volkswagen Polo GTI
Test Volkswagen Polo GTI
Test Volkswagen Polo GTI
Test Volkswagen Polo GTI
Test Volkswagen Polo GTI
Test Volkswagen Polo GTI
Test Volkswagen Polo GTI
Test Volkswagen Polo GTI
Test Volkswagen Polo GTI
Test Volkswagen Polo GTI
Test Volkswagen Polo GTI
Igor Stuifzand
Door Igor Stuifzand

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties