Eerste review: waarom de toekomst van VW afhangt van de Volkswagen ID.4

Eerste review: waarom de toekomst van Volkswagen afhangt van de ID.4

Nog voordat de Volkswagen ID.4 officieel wordt onthuld, reden we al met een prototype. De ID.4 komt eind 2020 al en is veel belangrijker voor Volkswagen dan de ID.3 en misschien zelfs wel dan de Golf.

Niet de ID.3, maar de ID.4 is de belangrijkste bouwsteen van de elektrische modellen van Volkswagen. Vanuit Europees perspectief, lijkt dat vreemd. De ID.3 wordt in Nederland en België waarschijnlijk de bestseller en ook in thuisland Duitsland zal hij meer klanten naar de showroom weten te trekken. Volkswagen verwacht vooral veel van de ID.4 in Canada, de Verenigde Staten en China; allemaal landen die in de ban zijn van de suv. De ID.3 is daar niet eens leverbaar.

Ralf Brandstätter

Volkswagen-CEO Ralf Brandstätter gaat ervan uit dat er minstens twee miljoen ID.4's verkocht gaan worden. De elektrische toekomst van Volkswagen ligt dus grotendeels in handen van het succes de ID.4. Daarom hebben we hoge verwachtingen als we ons melden aan de poorten van Ehra-Lessien, waar het testcentrum van Volkswagen gevestigd is. Er staat een prototype voor ons klaar, dat al grotendeels klaar is om in productie te gaan.

Eerste review: waarom de toekomst van Volkswagen afhangt van de ID.4
Tip
De BYD SEAL U DM-i plug-in hybrid
De BYD SEAL U DM-i plug-in hybrid

De BYD SEAL U DM-i levert comfort en efficiëntie, met een actieradius van 1.080 km.
Rijd deze plug-in hybrid al vanaf €39.490,-

Bediening ID.4 is onlogisch

Bij de vormgeving van de Volskwagen ID.4 zijn we aangenaam verrast: met een wielbasis van bijna 2,80 meter, korte overhangen en een licht aflopende daklijn ziet hij er vlot uit. Zeker als je hem vergelijkt met de onlangs gefacelifte Volkswagen Tiguan, die ongeveer even groot is. Die auto heeft een duidelijk conservatiever vormgeving.

In het interieur zien we veel overeenkomsten met de ID.3: het vrijstaande touchscreen is leverbaar in verschillende formaten, het grootste meet 12 inch. Daaronder heb je (erg onhandige) sliders voor de klimaatbeheersing en het volume van de radio. Je beweegt je vinger over een balk alsof je op je telefoon zit te swipen. Volkswagen, doe er iets aan, want het is erg onhandig en leidt af tijdens het rijden.

Eerste review: waarom de toekomst van Volkswagen afhangt van de ID.4

Boven de digitale snelheidsmeter heeft de ID.4 een optioneel head-up display. Volkswagen heeft aardig wat energie gestopt in de uitstraling van het interieur: de ID.4 ziet er hoogwaardiger uit dan de ID.3. Maar daarbij moeten we aantekenen dat er ook nóg meer energie in had kunnen worden gestoken: de ID.4 kan niet tippen aan de kwaliteitsindruk van de Passat en de Tiguan.

Volkswagen ID.4 of Tesla Model Y

En dan de motortechniek. Een 204 pk sterke elektromotor drijft de achterwielen aan, later komt er ook een versie met vierwielaandrijving. Het maximale koppel is 310 Nm en zorgt voor een sprint van 0 naar 100 km/h in 8,5 seconden. De topsnelheid is een meer dan fatsoenlijke 160 km/h. In de bodem van de auto zit het accupakket van 82 kWh (netto: 77 kWh), waarmee een actieradius van 510 kilometer mogelijk is. Er komt, net als bij de ID.3, ook een versie met een kleiner accupakket van 58 kWh (netto: 52 kWh) en een actieradius van 360 kilometer.

Aan de snellader kan de Volkswagen ID.4 maximaal 125 kW aan, wat aanzienlijk minder is dan de Model 3 en de binnenkort te verschijnen Tesla Model Y. Die halen 250 kW en draaien al na één kopje koffie de snelweg weer op. 

Eerste review: waarom de toekomst van Volkswagen afhangt van de ID.4
Eerste review: waarom de toekomst van Volkswagen afhangt van de ID.4

Volkswagen ID.4 verwachte prijs

De ID.4 wordt in de nieuwe Volkswagen-fabriek in Zwickau gebouwd en staat eind 2020 al bij de dealer. De prijzen zijn niet officieel bekend, maar naar verwachting kost de ID.4 met het grote accupakket net geen 50.000 euro. De basisprijs van de versie met kleiner accupakket ligt waarschijnlijk nog onder de 40.000 euro, net als de Tsjechische evenknie van de ID.4, de elektrische Skoda Enyaq iV.

Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties