Eerste review: Skoda Enyaq iV (2021)

Eerste review: Skoda Enyaq iV

De elektrische Skoda Enyaq iV komt zeer binnenkort op de markt, maar wij reden er al mee. Waarbij we meteen vertellen hoe zit met de prijs en de actieradius.

Een drijfnatte middag in Ierland. De regen komt met bakken uit de hemel, de parkeerplaats is veranderd in een modderpoel. We zitten nog in een gecamoufleerde Skoda Enyaq iV. De 4,65 meter lange Enyaq iV, een middenklasse-suv, is na de Skoda Citigo-e iV de tweede elektrische auto van Skoda. Bij elektrische modellen plakt Skoda altijd iV achter de naam. De Enyaq iV is de eerste Skoda die op het MEB-platform van de Volkswagen-groep staat. Het accupakket zit in de bodem, terwijl je de keuze hebt uit achterwiel- of vierwielaandrijving.

Eerste review: Skoda Enyaq iV
Eerste review: Skoda Enyaq iV

Pre-productieversie van de Enyaq iV

De Enyaq iV waarin we rijden, is nog niet helemaal de versie die binnenkort in de showroom staat. Hij is voor 70 procent af, vertelt Christian Strube, die aan het hoofd staat van de ontwikkelingsafdeling. Hij gaat op de achterbank zitten om ons wegwijs te maken in de elektrische Skoda-wereld. Het remgevoel is nog niet wat het zou moeten zijn: het drukpunt is niet zo duidelijk. Vooral op lage snelheden vertragen we daarom alsof we net drie rijlessen hebben gehad.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Net als de Volkswagen ID.4

Bij het accelereren lijkt de elektrische Skoda Enyaq iV geen 204 pk te hebben, maar ongeveer de helft. Het koppel van elektrische auto’s is altijd direct beschikbaar, waardoor je je in de stad net zo thuisvoelt als een coronaklager op het Malieveld. Maar die techniek moet nog even uitrijpen. Geen paniek overigens, uiteraard is dit bij de productierijpe Skoda Enyaq iV allemaal verholpen. Als je eenmaal op stoom bent, merk je niets meer van de haperingen en rijdt de Skoda heerlijk.

De Skoda Enyaq iV deelt zijn onderstel en techniek met de Volkswagen ID.4, die al in 2020 op de markt kwam. Het onderstel is perfect uitgebalanceerd en absorbeert soeverein oneffenheden in het wegdek. Doordat het zwaartepunt laag ligt, dankzij het accupakket in de bodem, rondt de Enyaq iV bovendien bochten zonder noemenswaardig over te hellen. De besturing is aangenaam precies.

Eerste review: Skoda Enyaq iV

Een enorm touchscreen

Het dashboard wordt gedomineerd door een groot touchscreen van maar liefst 13 inch, groter dan in elke andere Skoda. De Tsjechen houden ook een traditie in ere. Skoda’s staan bekend om hun riante ruimte, dat is bij de Enyaq iV niet anders. Achterin kun je makkelijk met z’n drieën zitten, zowel de been- als de hoofdruimte is voortreffelijk. Ook de bagageruimte is weer ruim. De Skoda Enyaq iV slikt koffers als Evert Santegoeds roddels, er past 585 liter in de bagageruimte. Het interieur is deels opgebouwd uit gerecyclede materialen.

Eerste review: Skoda Enyaq iV

Skoda Enyaq iV actieradius

Net als de Volkswagen ID.4, is ook de Skoda Enyaq met verschillende accupakketten te koop. Er komen drie batterijen en vijf versies beschikbaar. De vraag daarbij is: wil je een Enyaq iV die heel snel is, of juist een met een zo groot mogelijke actieradius? De Enyaq 50 iV is (straks) de basisversie, de elektromotor levert 150 pk en de actieradius is 340 kilometer. Een trapje hoger staat de Skoda Enyaq 60 iV, met 180 pk en een bereik van 390 kilometer. Dan volgt de Skoda Enyaq iV waarmee wij rijden, met 204 pk. Deze heeft de grootse actieradius, de Skoda Enyaq 80 iV kan 537 kilometer elektrisch rijden voordat hij weer aan de oplader moet. Aan het snellaadstation kan hij maximaal 125 kW aan, waardoor de accu in 40 minuten van 10 tot 80 procent is opgeladen.

Eerste review: Skoda Enyaq iV

Enyaq iV met vierwielaandrijving

Van de Skoda Enyaq 80 iV komt ook een versie met vierwielaandrijving. Die komt 460 kilometer ver op één acculading. Hij is wel sneller dan de versie met achterwielaandrijving: de 0-100 is in 6,9 seconden volbracht, terwijl de achterwielaangedreven Enyaq iV er 8,5 seconden over doet.

Boven op de apenrots staat de standaard vierwielaangedreven Skoda Enyaq iV RS, met 306 pk en 460 Nm en een actieradius van 460 kilometer. De topsnelheid van alle versies van de Enyaq iV bedraagt 160 km/h, alleen de Enyaq iV RS kan 180 km/h rijden.

Simply clever-oplossingen voor de Enyaq iV

Skoda is trots op de geinige handigheidjes die het in al zijn modellen bedenkt. De laadkabel kan worden opgeborgen onder de bagageruimte, terwijl Skoda ook een reiniger voor de laadkabel en een beschermkap voor de laadaansluiting levert. En de ijskrabber? Die zit deze keer in de achterklep. De Enyaq iV heeft diverse online-functies, via een app kun je veel zaken van afstand bedienen. Zo kun je zien of de accu al is opgeladen, of kun je de airco vast aanzetten voordat je vertrekt.

Eerste review: Skoda Enyaq iV
Eerste review: Skoda Enyaq iV

Wanneer komt de Skoda Enyaq iV?

De Skoda Enyaq-prijs is 40.780 euro voor het model met accupakket van 62 kWh (Enyaq 60 iV). Dat is mooi voor de lage bijtelling, maar jammer voor de subsidie op particulieren EV's (de grens ligt daarbij 40.000 euro). Vergeleken met de Kia e-Soul en de Hyundai Kona Electric is de Skoda Enyaq ook gunstig geprijsd. De Kia e-Soul-prijs bedraagt 41.995 euro en de Hyundai Kona Electric kost 41.595 euro (allebei 64 kWh). Voor de Kia e-Niro betaal je 44.995 euro (eveneens 64 kWh). De Skoda Enyaq iV met 80 kWh-batterij kost 7000 euro meer dan de 62 kWh-variant. Hij is er vanaf 47.780 euro.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties