TEST: waarom de Volkswagen ID.3 zijn hoge meerprijs waard is

TEST: waarom de Volkswagen ID.3 zijn hoge meerprijs waard is

De nieuwe Volkswagen ID.3 is veel duurder dan de BYD Atto 3 en de MG4 Electric, dat is al bewezen. Maar wat krijg je ervoor terug? Dit zijn de voordelen van de Volkswagen ID.3.

Dit artikel is een verkorte versie van een uitgebreide vergelijkende test in Auto Review 9. Online belichten we de pluspunten van de ID.3 - alle dingen die ervoor zorgen dat je de hoge meerprijs van de auto misschien toch wil betalen.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Veel ruimte en zachte materialen

De BYD Atto 3 is de grootste auto van het drietal. Toch hebben de bestuurder en bijrijder van de Volkswagen de meeste bewegingsvrijheid. Dankzij het slanke dashboard en de compacte middentunnel is het interieur van de ID.3 zo leeg dat je knieën nergens tegenaan stoten.

Ook heeft Volkswagen geluisterd naar de kritiek op het interieur van de eerste ID.3. Op plekken waar voor de facelift nog harde kunststoffen werden gebruikt, ontdekken we bij het 2023-model zacht aanvoelende materialen. Op het gebied van materiaalgebruik en afwerking kunnen de BYD en de MG4 Electric dan ook niet tippen aan de Volkswagen.

TEST: waarom de Volkswagen ID.3 zijn hoge meerprijs waard is
TEST: waarom de Volkswagen ID.3 zijn hoge meerprijs waard is
TEST: waarom de Volkswagen ID.3 zijn hoge meerprijs waard is

Hoogstaand comfort mag geld kosten

Op het gebied van zitcomfort laat VW niets aan het toeval over. Onze toch al niet goedkope testauto (vanaf 44.990 euro) is voorzien van het 2680 euro kostende Interieur Style Pakket. Dan zit je op de voortreffelijke ErgoActive-voorstoelen met een lendensteun en een massagefunctie. Ze ondersteunen je lichaam op zo’n comfortabele manier dat ook na lange ritten de tekenen van vermoeidheid minimaal zijn.

Als onderdeel van dat pakket plaatst Volkswagen ook een geluidsisolerende voorruit en dat hoor je. In de stille cabine van de ID.3 krijg je minder mee van wind- en weggeluiden.

De ID.3 heeft ook een prettig onderstel. Het combineert veercomfort en sportiviteit op zo’n geslaagde manier dat de Chinese automerken vast benieuwd zijn naar het geheime recept ervan. Eén ingrediënt weten we: de optionele adaptieve schokdempers (1560 euro). Zonder extra passagiers of spullen aan boord springt de Volkswagen veruit het soepelst om met oneffenheden in het wegdek.

TEST: waarom de Volkswagen ID.3 zijn hoge meerprijs waard is
TEST: waarom de Volkswagen ID.3 zijn hoge meerprijs waard is
TEST: waarom de Volkswagen ID.3 zijn hoge meerprijs waard is
TEST: waarom de Volkswagen ID.3 zijn hoge meerprijs waard is
TEST: waarom de Volkswagen ID.3 zijn hoge meerprijs waard is
TEST: waarom de Volkswagen ID.3 zijn hoge meerprijs waard is

De beste remmen

De ID.3 rondt onze testbaan op een snelle, neutrale en veilige manier. Onderweg geeft zijn besturing duidelijke feedback. De Volkswagen heeft ook het krachtigste remsysteem en komt keer op keer sneller tot stilstand dan zijn concurrenten. En dat met trommels op de achterwielen, terwijl de Chinezen rondom schijven monteren.

TEST: waarom de Volkswagen ID.3 zijn hoge meerprijs waard is

Conclusie

De recente facelift heeft de ID.3 goed gedaan, met de kwaliteitsupgrade van het interieur als belangrijkste en meest zichtbare verandering. Je koopt de Volkswagen ook voor de voortreffelijke ErgoActive-voorstoelen, de stille cabine en het prettige onderstel. Het krachtige remsysteem draagt bij aan de veilige rijeigenschappen.

Vandaag mag hij dan als winnaar naar huis gaan, we vragen ons af of Volkswagen genoeg heeft gedaan om de vernieuwde ID.3 nog drie tot vier jaar lang eerste keus te maken. Dat geeft de concurrentie een heleboel tijd om met nog betere elektrische gezinsauto’s te komen.

Je leest de volledige test nu al in Auto Review 9/2023. Te vinden in het tijdschriftenschap en te bestellen in onze webshop.

Volkswagen ID.3 private lease

De Volkswagen ID.3 is verkrijgbaar in combinatie met private lease vanaf € 519,00 per maand met een looptijd van 72 maanden en 5.000 km per jaar. Bekijk alle Volkswagen ID.3 private lease prijzen.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties