BMW is een van de drie grote Duitse luxemerken. Het merk bestaat sinds 1916 en begon met het bouwen van vliegtuigen. Door de jaren heen groeide BMW steeds meer uit tot een merk van luxe auto’s en sportwagens. BMW wordt nog altijd gezien als een rijdersmerk: een merk dat de dynamische kwaliteiten van een auto bovengemiddeld belangrijk vindt. Ook de moderne BMW’s staan bekend als bovengemiddeld sportieve auto’s met een sportieve wegligging en een wat zwaardere besturing. Opvallend is dat BMW voor vrijwel alle modellen gebruik maakt van achterwielaandrijving: een duurdere, maar ook sportievere vorm van aandrijving. De sportiviteit heeft als nadeel dat BMW’s vaak wat minder comfortabel voelen dan de concurrenten. Ook vallen BMW’s qua binnenruimte soms wat kleiner uit dan gedacht.
In 2001 ontwikkelde BMW een nieuwe Mini, nadat het eerder het Britse merk Mini kocht. Dat werd een groot succes. Mini maakt nog steeds deel uit van het BMW-concern. BMW is daarnaast ook eigenaar van Rolls Royce en is tevens een grote producent van motoren. In de VS staat BMW bekend als een luxe alternatief voor de typische Amerikaanse merken. Nog meer dan in Europa wordt het merk als premium product gezien. BMW heeft zelfs enkele fabrieken in de VS waar de grootste modellen worden geproduceerd.
Lees hier het laatste BMW nieuws van Auto Review
Lees alle artikelen waarin BMW voorkomt.
BMW’s geschiedenis loopt terug tot het jaar 1912. Het was de stad München, in de Duitse deelstaat Beieren, waar ingenieur Karl Friedrich Rapp zijn nieuwe onderneming huisvestte. Rapp wilde vliegtuigmotoren commercialiseren. De zaken gingen goed en het bedrijf, Rapp Motorenwerke GmbH genaamd, groeide gestaag. In 1916 verkoopt Rapp zijn bedrijf aan Gustav Otto. Onder de naam Bayerische Flugzeug Werke gaat Otto verder. Het huidige BMW ziet dit moment als officiële oprichting van het bedrijf. In 1918 werd het bedrijf overgenomen door Franz Joseph Popp, waarbij ook de naam veranderde in Bayerische Motoren Werke.
Vliegtuigmotoren waren lange tijd het enige waar BMW zich op focuste. Pas in 1923 begonnen de Duitsers met het werken aan een motorfiets. Vijf jaar later nam BMW de voertuigenfabriek Eisenach over. Hier werden onder andere auto’s van Dixis – een klein Duits merk- in elkaar gesleuteld. Met alle kennis die BMW vergaarde bouwde het merk in 1929 zijn eerste auto, de op de Austin Seven gebaseerde 3/15.
Na de oorlog produceerde BMW hoofdzakelijk motorfietsen, grote luxe limousines en sportwagens. Om het hoofd boven water te houden ging de firma ook kleinere auto’s bouwen, die bereikbaarder waren voor het grote publiek. Wie is niet bekend met de BMW Isetta driewieler? Eind jaren ‘50 werd het bedrijf van een faillissement gered dankzij een kapitaalinjectie van de welvarende Quandt-familie. Vervolgens bouwde BMW zijn modellengamma gestaag uit, en groeide het bedrijf uit tot het winstgevende miljardenbedrijf van vandaag de dag. De Quandt-familie heeft nog steeds een groot deel van de aandelen in zijn bezit.
Auto Review heeft de nieuwste modellen van BMW uitgebreid getest. Lees hier onze laatste BMW reviews:
Het logo van BMW verwijst naar de tijd dat het merk vliegtuigen bouwde. Het is een cirkel verdeeld in vier gelijke delen die een draaiende propeller voorstelt. De kleuren wit en blauw staan voor de kleuren van de vlag van de Duitse deelstaat Beieren: een vlag verdeeld in blauwe en witte blokken.
BMW maakt al heel lange tijd gebruik van een tamelijke eenvoudige modelbenaming met cijfers. Bekend zijn de BMW 3-serie, BMW 5-serie en BMW 7-serie. Dit zijn drie sedans in een steeds grotere klasse. De BMW 3-serie valt in het segment van de compacte middenklasse. De BMW 5-serie valt in de middenklasse en de BMW 7-serie is een luxe sedan. Ondertussen zijn daar verschillende series bijgekomen. De BMW 1-serie is de kleinste BMW, het is een hatchback in de compacte middenklasse. Dit is een van de weinige BMW’s met voorwielaandrijving. Dat is minder sportief, maar aanzienlijk goedkoper. De BMW 1-serie is het meest populaire model voor private lease. De meest sportieve uitvoeringen van de modellen van BMW krijgen de letter ‘M’ in de naam.
BMW was niet een van de merken die het snelst inspeelde op de nieuwe elektrische markt, maar het merk heeft inmiddels wel een groot aan verschillende elektrische modellen. Deze elektrische BMW’s krijgen allemaal een kleine ‘i’ mee in de modelnaam. De kleinste volledig elektrische BMW is de BMW iX1, waarbij de ‘X’ aangeeft dat het om een SUV gaat. De BMW iX3 en BMW iX zijn grotere SUV’s in dezelfde reeks. Naast de elektrische SUV’s heeft BMW ook een aantal sedans die op stroom aangedreven worden: de BMW i4, de BMW i5 en de grote BMW i7. Koopjes zijn het overigens allemaal niet. Binnen de reeks elektrische modellen vormt BMW het topsegment waarbij alle prijzen (ver) boven de 50.000 euro liggen.
Met de BMW X5 liep het merk vooruit op het gebied van de luxe SUV’s. De BMW X5 is een grote SUV die al sinds de jaren negentig op de markt is. BMW had erg veel succes met de X5 die voor een SUV opvallend sportieve rijeigenschappen heeft. Na het succes van de BMW X5 kwamen ook de BMW X3 en de compacte BMW X1. De grootste SUV van het merk werd omgedoopt van BMW X8 naar BMW XM en is vooral in de VS en Azië populair.
BMW sloeg de hybrides grotendeels over en concentreert zich voornamelijk op de plug-in hybride techniek, waarbij een groot accupakket via het netwerk opgeladen kan worden. Met deze techniek kunnen de modellen volledig elektrisch rijden. Een groot deel van de modellenreeks van BMW is leverbaar als plug-in hybride. Hieronder vallen de BMW 3-serie, BMW 5-serie en BMW 7-serie. Maar ook de SUV’s: X1, X2, X3, X5 en BMW XM.
BMW wordt gezien als een zogenoemde premium autofabrikant. Het merk bouwt auto’s in het luxesegment. BMW maakt gebruik van de nieuwste technieken op gebied van sportiviteit, gebruiksgemak en aandrijving. De vormgeving, de afwerking en het materiaalgebruik is bovengemiddeld, maar vaak wel wat minder dan de directe concurrenten (Audi en Mercedes). De prijzen van BMW weerspiegelen dit alles. BMW’s zijn duurder dan de meeste concurrenten. Voor een groot deel krijgt de klant hier direct iets voor terug, maar voor een deel betaal je bij BMW ook voor het merk.
Duurdere merken en modellen zijn vaak minder populair in de private lease. BMW is vooral een speler op de zakelijke leasemarkt. De compacte BMW 1-serie is echter een model dat als private lease-aanbieding nog redelijk populair is. Wil jij een BMW private leasen? Kijk dan hier voor de beste BMW private lease deals.
Interessant is dat BMW nog altijd een familiebedrijf is. Hoewel het beursgenoteerd is, is een groot deel van de aandelen in handen van de familie Quandt. BMW heeft een lange rijke historie in de autosport. Zowel in de tourwagenklasse en DTM als ook in de F1 waarin BMW in verschillende periodes succesvol was als merk en motorbouwer. Het hoofdkantoor van BMW bevindt zich in München en is gebouwd in de vorm van vier cilinders. Naast auto’s produceert BMW ook motoren. Het is een van de grootste motorbouwers van de wereld.