Autotest | BMW M235i Coupé
BMW is helemaal van het padje af, zo lijkt het. Heilige huisjes blijken ineens niet meer zo sacraal te zijn, en alsof dat het hoofd al niet genoeg op hol brengt, maakt het merk uit München het nog wonderlijker door exact hetzelfde serienummer te plakken op twee modellen die niet meer van elkaar hadden kunnen verschillen. Enger nog misschien is dat BMW precies weet waarmee het bezig is. Want waar de 2-serie Active Tourer de withete woede van de fanboys op de nek haalt, weet de 2-serie Coupé zelfs de grootst mogelijk ontstane aversie jegens BMW weer laten hunkeren naar het recente verleden.
“De M235i moet je zien als de soep vooraf aan dat hoofdgerecht.”
Appels met appels
We laten de Active Tourer voor wat hij is. De 2-serie Coupé heeft, behalve zijn serienummer, immers niets van doen met die MPV, de eerste uit München ooit overigens. Wat telt is hoe BMW’s nieuwste zich verhoudt tot zijn voorganger, de 1-serie Coupé. Maar in relevante mate ook de in 2011 gelanceerde 1-serie Hatchback. Van dat 3- en 5-deurs model is hij immers voor driekwart afgeleid. Is het nog te volgen? Eigenlijk is het zo klaar als een klontje. De sedans en Tourings behouden hun oneven nummers en bij de coupés en cabriolets hanteert BMW voortaan even nummers.In wezen is de 2-serie Coupé dus nog steeds een driedeurs 1-serie met kont. Maar tegelijkertijd een BMW waarnaar het prettiger staren is, vinden wij. Vanwege z’n en profil, dat mooier in balans is, en vooral de gangbaardere koplampen. In vergelijk met de oude 1-serie Coupé valt er nog meer te vertellen. Bijvoorbeeld dat hij een fractie langer en breder, maar wel even hoog is. Deze veranderingen komen niet alleen de proporties ten goede (apart van de sowieso gracieuzer getrokken lijnen), maar ook de binnenruimte. De kofferbak is gegroeid en ook de inzittenden hebben meer ruimte, vooral achterin. Dat ook de spoorbreedte zowel vóór als achter is toegenomen, komt tevens ten goede aan het rijgedrag. Maar daarover zo meteen meer.
Verrassend praktisch zo’n M2. Hoe rijdt ‘ie?
Ho ho, rustig aan! Je hebt hier niet te maken met de M2. Dat huzarenstukje moet nog opgediend worden. De M235i moet je zien als de soep vooraf aan dat hoofdgerecht. Slurpen mag, maar houdt het netjes. Zet de techniek in Sport+ en je hebt aan de M235i een verrukkelijk, opzwepend klinkend rijijzer dat zelfs op een uitdagend circuit geen flater zal slaan. Onze complimenten voor het chassis en de besturing. Beide communiceren erg fijn met de bestuurder, waardoor deze pretmachine snel vertrouwen wint. Bovendien is de M235i een eerlijke auto. Ja, hij kan behoorlijk wild en dwars, maar kondigt dat soort capriolen altijd ruim van tevoren aan, zodat industriële en humane deukjes tijdig voorkomen kunnen worden. De elektronische engeltjes kennen daarbij een tolerantie (of zijn dusdanig in te stellen) dat inventies zich pas melden als de nood hoog is. Maar ook dan dwingt de M235i zich niet op. Bij de bestuurder wekt dat een plezierig gevoel van maximale controle.“De M235i is geen product van BMW M GmbH. Zodra de ‘echte’ M2 er is zal dat besef onmiddellijk doordringen.”