TEST Mazda CX-5, BMW X1 en Honda ZR-V: ongelooflijk hoe ruim én hoe krap een SUV kan zijn

TEST Mazda CX-5, BMW X1 en Honda ZR-V: ongelooflijk hoe ruim én hoe krap een SUV kan zijn

Veel autokopers willen een SUV vanwege de ruimte. In onze vergelijkende test van de Mazda CX-5, BMW X1 en Honda ZR-V blijkt weer eens dat de ene SUV de andere niet is ...

Wat is het belangrijkste aankoopmotief van mensen die een SUV aanschaffen? Voor de één zijn dat de stoere looks, de ander valt voor de hoge zitpositie. Daarnaast is het gevoel van ruimte een veelgehoord aankoopargument. Al scoort menig stationwagon op dat gebied minstens even goed.

TEST Mazda CX-5, BMW X1 en Honda ZR-V: ongelooflijk hoe ruim én hoe krap een SUV kan zijn
TEST Mazda CX-5, BMW X1 en Honda ZR-V: ongelooflijk hoe ruim én hoe krap een SUV kan zijn
TEST Mazda CX-5, BMW X1 en Honda ZR-V: ongelooflijk hoe ruim én hoe krap een SUV kan zijn

Dat middelgrote suv’s bovengemiddeld veel binnenruimte kúnnen bieden, laat de BMW X1 overtuigend zien. Waar je ook zit, het is er riant. Zijn kofferruimte is met een inhoud van 500 tot 1545 liter evenmin onverdienstelijk. 

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Meer tests lezen? Meld je aan voor onze gratis nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

De Honda ZR-V zit aan de andere kant van het spectrum. Voorin speelt de volumineuze tunnelconsole landjepik met de knieën van de voorste inzittenden. En achterin? Daar proberen de taps toelopende C-stijlen kop­stoten uit te delen aan de achterpassagiers. In de bagageruimte gaat het er eveneens vrij krap aan toe: met een inhoud van 380 tot 1312 liter is de Honda niet de gedroomde verhuiswagen.

TEST Mazda CX-5, BMW X1 en Honda ZR-V: ongelooflijk hoe ruim én hoe krap een SUV kan zijn
TEST Mazda CX-5, BMW X1 en Honda ZR-V: ongelooflijk hoe ruim én hoe krap een SUV kan zijn
TEST Mazda CX-5, BMW X1 en Honda ZR-V: ongelooflijk hoe ruim én hoe krap een SUV kan zijn

De Mazda CX-5 is de ruimtereus van dit trio

Nee, dan de Mazda CX-5; in diens 522 tot 1638 liter metende kofferbak kun je desgewenst een complete studenteninboedel kwijt. Verder is de achterbank van de CX-5 in drie delen neer te klappen en creëer je moeiteloos een vlakke laadvloer. 

TEST Mazda CX-5, BMW X1 en Honda ZR-V: ongelooflijk hoe ruim én hoe krap een SUV kan zijn
TEST Mazda CX-5, BMW X1 en Honda ZR-V: ongelooflijk hoe ruim én hoe krap een SUV kan zijn
TEST Mazda CX-5, BMW X1 en Honda ZR-V: ongelooflijk hoe ruim én hoe krap een SUV kan zijn

En of je nu van paarden houdt of een caravanliefhebber bent, met een maximaal trekgewicht van 2000 kilo sleept de Mazda CX-5 ze overal heen. Al moet de koppeling wel hard werken als je vanuit stilstand een zware aanhanger heuvelopwaarts moet trekken. Dan speelt het gebrek aan koppel bij lage toerentallen de Mazda parten.

Honda ZR-V niet geschikt als caravantrekker

De Honda ZR-V speelt met een maximum aanhangergewicht van 750 kg in de divisie van hondenkarren en lichtgewicht vouwcaravans. Met een maximaal laadvermogen van 543 kg aan mensen en spullen kan de Honda juist weer het meeste verstouwen. In welke vorm en waar je die honderden kilo’s kwijt moet, is dan weer de grote vraag. 

Mazda: bediening zonder touchscreen

Als het om de bediening gaat, overtuigt de BMW X1 met zijn snelle navigatieberekeningen en de duizelingwekkend snelle smartphonekoppeling. Het infotainmentscherm doet je ook duizelen, maar dan vanwege het grote aantal icoontjes. Dat leidt te veel af, en laat je terugverlangen naar de tijd van de iDrive-knop op de tunnelconsole. 

TEST Mazda CX-5, BMW X1 en Honda ZR-V: ongelooflijk hoe ruim én hoe krap een SUV kan zijn
TEST Mazda CX-5, BMW X1 en Honda ZR-V: ongelooflijk hoe ruim én hoe krap een SUV kan zijn
TEST Mazda CX-5, BMW X1 en Honda ZR-V: ongelooflijk hoe ruim én hoe krap een SUV kan zijn

De Mazda CX-5 gebruikt nog wel een soortgelijke knopbediening. Die vergt iets meer gewenning, maar werkt op den duur beter en ­minder afleidend dan een touchscreen. De iconen op het Honda-­beeldscherm zijn lekker groot, maar hier struikelen we in het begin weer over de menustructuur, en de spraakbediening ­reageert niet altijd adequaat.

TEST Mazda CX-5, BMW X1 en Honda ZR-V: ongelooflijk hoe ruim én hoe krap een SUV kan zijn

De volledige vergelijkende test, inclusief alle meetgegevens, staat in Auto Review 3/2024.


Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties