Mazda is een Japans automerk. Hoewel het jaarlijks meer dan een miljoen auto’s verkoopt, is het relatief een wat kleiner merk. Dit zie je terug in het feit dat Mazda heel goed nadenkt over de modellen en niet met alle winden mee kan waaien. Het duurde dan ook lang voordat Mazda insprong op elektrische en hybride aandrijving. Ook bij nieuwe technieken voor communicatie of nieuwe veiligheidstechnieken loopt het merk vaak iets achter de markt aan.
Mazda staat bekend om innovatieve motortechnieken, zoals de rotatiemotor die het merk gedurende de vorige eeuw enkele keren gebruikte in sportwagens. Dat is een relatief kleine motor met veel vermogen en een goed verbruik. Door de ingewikkelde en gevoelige techniek werd het nooit een groot succes. De huidige motorgeneratie van Mazda is ook uniek en maakt gebruik van een enorm hoge inspuitdruk van de benzine. Ook dat zorgt voor een zuinige krachtbron. Deze techniek lijkt goed te werken.
Sinds het begin van deze eeuw staat het merk bekend om de goede (sportieve) rijeigenschappen. Vooral de handgeschakelde versnellingsbakken krijgen lovende kritieken in de pers. Ook de strakke vormgeving wordt positief ervaren. Mazda is in thuisland Japan een kleine speler. Vooral in de VS, maar ook in Europa en China worden Mazda’s goed verkocht.
Lees hier het laatste Mazda nieuws van Auto Review
Lees alle artikelen waarin Mazda voorkomt.
Het logo van Mazda veranderde sinds 1934 een flink aantal malen behoorlijk. Het huidige logo is een gestileerde letter M. De poten van de M zien er uit als vleugels. De naam Mazda komt overigens van de Iraanse oppergod Ahura Mazda.
Mazda maakt gebruik van eenvoudige cijfers om de modellen te benoemen. Bij de conventionele modellen geeft een enkel cijfer direct achter de merknaam aan om welk auto en welk formaat (segment) het gaat. De Mazda2 is de compacte hatchback, de Mazda3 de compacte middenklasse hatchback of sedan en de Mazda6 de grotere middenklasser die zowel als sedan als stationwagen leverbaar is.
De hoger op de wielen staande crossovers en SUV’s krijgen ingewikkelder codes mee. De Mazda CX-60 is Mazda’s grote SUV. De Mazda CX-5 is de middelgrote SUV en de Mazda CX-30 is de compacte crossover.
Een model mogen we niet vergeten. De Mazda MX-5 is niet populair in de private lease, maar is wel een icoon in de hele wereld. De compacte twee persoons-cabriolet zette in de jaren negentig de roadster-markt weer helemaal op de kaart. Sinds die tijd is het model uitermate succesvol.
Auto Review heeft de nieuwste modellen van Mazda uitgebreid getest. Lees hier onze laatste Mazda reviews:
Het is voor het relatief kleine en onafhankelijke merk Mazda lastig om voorop te lopen op de markt. Het merk kwam daarom met een eigenzinnige benadering van een elektrische auto: de Mazda MX-30 is een opvallend ogende middelgrote crossover. Mazda kiest bij de MX-30 voor een relatief klein accupakket en dus ook een beperkte rijafstand (actieradius). De Japanners zien dit model dan ook vooral als een tweede auto, of een auto voor mensen die geen enorme afstanden afleggen. Berekeningen van Mazda tonen aan dat deze manier van elektrische aandrijving het meest efficiënt is: het kleine accupakket is licht en dat is zuinig. Bovendien is er veel minder grondstof voor nodig.
Mazda werkt inmiddels alweer een tijdje aan hybride aandrijving waarbij een compacte en zuinige benzinemotor (rotatiemotor) stroom opwekt voor een elektromotor die de auto aandrijft. De meningen lopen uiteen of dit elektrisch of hybride genoemd moet worden.
Mazda koos voor het extra zuinig maken van benzinemotoren en liet hybride aandrijving lange tijd liggen. Om toch een aanbieding op de markt te hebben koos het merk voor een samenwerking met Toyota. De compacte Toyota Yaris Hybrid wordt nu ook als Mazda2 Hybrid verkocht. Er zijn weinig verschillen tussen de twee te ontdekken. Het interieur is wat anders en in de grille van de Mazda prijkt een Mazda-logo.
Inmiddels heeft Mazda de Mazda CX-30 en CX-5 ook voorzien van hybride-techniek. Een kleine accu wordt door de motor opgeladen en helpt de crossover aan extra kracht.
De grote Mazda CX-60 wordt standaard voorzien van plug-in hybride techniek waarbij een groot accupakket wordt opgeladen via het stroomnetwerk. Een grote elektromotor zorgt voor onafhankelijke aandrijving op lage snelheden en ondersteunt de benzinemotor bij hogere snelheden.
Mazda behoort tot de grote groep merken waarbij de prijzen van de modellen dicht bij elkaar liggen. De afgelopen jaren legde Mazda zich wat meer toe op de afwerking van het interieur. Mazda’s ogen daardoor net even wat luxer en dat zie je terug in de prijzen, die vaak net even hoger liggen. Ook het feit dat de meeste Mazda’s nog gebruik maken van benzinemotoren zorgt ervoor dat de prijzen wat hoger liggen: op papier zijn de auto’s net wat minder zuinig en dat kost je meer belasting.
Mazda is geen enorm populair merk in de private lease: de meest populaire zijn hiervoor net wat te duur. De Mazda2 en Mazda3 passen echter wat beter in het plaatje. Wil jij een Mazda private leasen? Kijk dan hier voor de beste Mazda private lease deals.
We noemden hem al even: de Mazda MX-5. De compacte tweezits roadster zette het hele segment sinds de jaren negentig weer helemaal op de kaart. De Mazda MX-5 staat bekend als een van de bestrijdende betaalbare sportwagens. Het hele principe is gericht op een zo laag mogelijk gewicht, zodat er niet eens een extreem krachtige motor nodig is voor goede prestaties. De Mazda MX-5 stond model voor inmiddels populaire auto’s als de BMW Z3 en Z4 en de Mercedes SLK. De Mazda MX-5 is inmiddels een icoon en is ook geliefd bij veel (bekende) autojournalisten. In de Verenigde Staten wordt de MX-5 verkocht als de Mazda Miata. Ook is de MX-5 in zijn beginjaren uitgebracht als de Eunos Roadster. Eunos werd toen gebruikt als premiummerk van Mazda.