Eerste review Mazda CX-30 Skyactiv-X
Eerder hadden we al het genoegen om de Mazda CX-30 uit te proberen als Skyactiv-G 122 en Skyactiv-D 116. Maar veel interessanter is de 180 pk sterke CX-30 Skyactiv-X, die in motorisch opzicht een heel ander pad inslaat. Weet de auto de hooggespannen verwachtingen waar te maken?
Wat is er opvallend aan de Mazda CX-30 Skyactiv-X?
Veel. Allereerst het ontwerp. Misschien is de CX-30 wel de mooiste compacte SUV van dit moment. Wat ook opvalt, is het typeplaatje op de achterklep: Skyactiv-X. Deze CX-30 heeft een motor, die door Mazda zelf baanbrekend betiteld wordt. Hij loopt weliswaar op benzine, maar heeft ook eigenschappen die kenmerkend zijn voor een dieselmotor. De motor verricht zijn arbeid met zo’n hoge compressieverhouding, dat de benzine bijna uit zichzelf wil ontbranden. Zonder hulp van een bougie, net zoals in een dieselmotor. Maar de motor krijgt in eerste instantie te weinig benzine ingespoten om het hele mengsel in vuur en vlam te zetten. Daarom wordt er een tweede (minimale) portie brandstof ingespoten én is een nauwkeurig berekende hoeveelheid elektriciteit van de bougie noodzakelijk om de verbranding gecontroleerd te laten verlopen. Mazda’s doelstelling met deze Skyactiv-X motor – die wordt bijgestaan door een 24-volt startgenerator én is voorzien van cilinderuitschakeling – is het terugdringen van het benzineverbruik, en daarmee de CO2-uitstoot. Vooral op lange snelwegetappes moet het verschil duidelijk merkbaar zijn. Voor de 180 pk sterke viercilinder geeft Mazda een gemiddeld benzineverbruik op van 4,6 l/100 km (met handbak).
Wat is er goed aan de CX-30 Skyactiv-X?
Veel. Allereerst het ontwerp. Maar de Mazda-technici kunnen ook erg tevreden zijn over de Skyactiv-X motor. Daarmee rijdt de CX-30 als een auto met een conventionele benzinemotor. Je hoort geen gekke geluiden door het ‘pingeleffect’. Sterker nog: je hoort sowieso niet veel van de motor. Alleen wanneer je het gas diep intrapt, maakt deze zich hoorbaar. Met 180 pk is de CX-30 Skyactiv-X een prima presteerder. Hij accelereert in 8,5 seconden naar de honderd. Voor wat betreft het opgegeven verbruik houden we een slag om de arm, want de testroute was te kort om de motor zowel op zijn prestaties en souplesse als op zijn draaieigenschappen en verbruik aan de tand te voelen. Ook het rijcomfort kan ons bekoren. Niet alleen de motor is stil, van de banden en de wind is evenmin veel te horen. Tel daar het soepel geveerde onderstel bij op, en de CX-30 maakt een zeer uitgebalanceerde indruk.
Wat kan er beter aan de CX-30 Skyactiv-X?
De prestatiecijfers die Mazda opgeeft, lijken er in de praktijk maar moeizaam uit te komen. Gevoelsmatig gaat de auto wat aarzelend van start, en accelererend door het gehele toerenbereik is de motor niet op enige ‘oempf’ te betrappen. Maar de schijn bedriegt: als je de wijzer van de snelheidsmeter in de gaten houdt, merk je dat er veel meer gang in de CX-30 zit dan je denkt. De snelheidsbeleving mag dan uitblijven, snelheid zit er wel degelijk in. Wat verder een beetje tegenvalt is de beschikbare ruimte op de achterbank. De CX-30 staat op hetzelfde platform als de nieuw Mazda3, maar heeft een 7 centimeter kortere wielbasis. Aangezien de Mazda3 al niet het toonbeeld is op het gebied van leefruimte achterin, doet dat het ergste vrezen voor de CX-30. En inderdaad: wil je met z’n vieren op pad, dan zullen de bestuurder en diens co-piloot leefruimte dienen in te leveren. Anders wordt het een heel ongezellige rit …
Wanneer komt de CX-30 Skyactiv-X en wat kost-ie?
Inmiddels staat de CX-30 met 122 pk sterke benzine- en 116 pk sterke dieselmotor bij de dealers. De Skyactiv-X volgt eind oktober. De prijzen voor deze 180 pk sterke motorvariant beginnen bij 32.990 euro. Dat is slechts 1250 euro meer dan de Skyactiv-G 122 met hetzelfde uitrustingsniveau. Met deze Comfort-uitvoering hoef je je niet bekocht te voelen. Een heel arsenaal aan veiligheidsopties, zoals collision warning met herkenning van voetgangers, een spoorassistent, verkeersbordherkenning, een vermoeidheidsassistent en dodehoekwaarschuwing is bij de prijs inbegrepen. Led-koplampen en adaptieve cruisecontrol zijn eveneens standaard. En de lijst gaat veel verder: 18-inch lichtmetaal, parkeersensoren rondom én een achteruitrijcamera, stoelverwarming, climate control … Wil je leer, vierwielaandrijving, een automatische transmissie of een uitgebreide audio-installatie met 12 Bose-speakers? Zet dan nog wat extra meerprijsplichtige kruisjes op het bestelformulier.
Wat vind ik zelf van de Mazda CX-30 Skyactiv-X?
Het geslaagde design, het mooie interieur, de kwalitatief hoogstaande afwerking, de fijne comfortabele rijeigenschappen, de complete standaarduitrusting, de prima prestaties én het (in potentie) erg laag verbruik, maken de Mazda CX-30 tot een wel erg verleidelijke auto. Als ik tot een compacte SUV veroordeeld werd, dan zou ik met deze auto een zeer tevreden mens zijn. Is het je kinderrijke gezinssamenstelling die je ertoe dwingt om voor een compacte SUV te kopen, dan is de CX-30 echter niet de verstandigste keuze. Vooral op het gebied van interieurruimte verricht de CX-30 geen wonderen. Integendeel zelfs. Laat je je autohart echter spreken, dan zet je je kinderen met plezier op ruimterantsoen. Lees hier ook de eerdere test met de Mazda CX-30.
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.