De huidige BMW 3-serie werd in 2022 geïntroduceerd. De meest recente versie dateert uit 2024.
De 3-serie is een auto uit het D-segment. Daarmee is hij vergelijkbaar met de Audi A4, Tesla Model 3, Volvo S60, Mercedes C-klasse en Peugeot 508.
De BMW 3-serie is beschikbaar als sedan en stationwagen.
De 3-serie is 4.713 mm lang en dat is korter dan gemiddeld voor een auto in het D-segment. De breedte bedraagt 1.827 mm en de 1.433 mm.
De wielbasis van de 3-serie bedraagt 2.851 mm. Hoe groter de afstand tussen de voor- en achteras, des te meer beenruimte op de achterbank je over het algemeen hebt. Een wielbasis van 2.851 mm is meer dan gemiddeld.
Het leeggewicht is 1.475 tot 1.925 kilo. De maximale toegelaten massa (het maximale gewicht wat de auto, inclusief brandstof, passagiers en lading mag wegen) is 2.475 kilo.
De BMW 3-serie heeft een ondergemiddeld grote kofferbak. In zijn bagageruimte past 375 liter met alle zitplaatsen bezet, of 1.510 liter wanneer je de achterbank neerklapt.
Voor de aandrijving is de 3-serie verkrijgbaar met benzine, benzine hybride en diesel.
De benzine-uitvoering van de 3-serie heeft een gemiddeld verbruik van 6,4 l/100 km of 1 op 15,6. Op een volle tank van 59 liter rijdt hij ongeveer 922 kilometer. De sportiefste uitvoering heeft een actieradius 573 kilometer, maar hij is dan ook minder zuinig (10,3 l/100 km of 1 op 9,7). Krachtigere prestaties kosten nu eenmaal brandstof.
Min | Max | |
---|---|---|
Actieradius | 573 km | 922 km |
Verbruik |
6,4 l/100 km
1 op 15,6 |
10,3 l/100 km
1 op 9,7 |
De diesel-uitvoering van de 3-serie heeft een gemiddeld verbruik van 4,9 l/100 km of 1 op 20,4. Op een volle tank van 59 liter rijdt hij ongeveer 1.204 kilometer. De sportiefste uitvoering heeft een actieradius 967 kilometer, maar hij is dan ook minder zuinig (6,1 l/100 km of 1 op 16,4). Krachtigere prestaties kosten nu eenmaal brandstof.
Min | Max | |
---|---|---|
Actieradius | 967 km | 1.204 km |
Verbruik |
4,9 l/100 km
1 op 20,4 |
6,1 l/100 km
1 op 16,4 |
De hybride BMW 3-serie is beschikbaar met een benzinemotor. Deze wordt ondersteund door een elektromotor, die tijdens het rijden energie opwekt bij het remmen en uitrollen van de auto. Een hybride auto combineert het beste van twee werelden: de grote actieradius van een brandstofauto, met de soepele aandrijving en extra zuinigheid van de elektromotor.
De hybride BMW 3-serie is een plug-in hybride. Wat betekent dat de batterij ook met een stekker opgeladen kan worden. De batterij heeft een capaciteit van 19,5 kWh. Bij een gemiddeld verbruik van 20,8 kWh per 100 kilometer, haalt hij een actieradius van 91 kilometer. Dit ondersteund de brandstofmotor. De brandstoftank heeft een inhoud van 40 liter.
Capaciteit batterij | 19,5 kWh |
---|---|
Gemiddeld verbruik elektrisch | 20,8 kWh / 100km |
Actieradius elektromotor | 91 km |
Tankinhoud | 40 liter |
Min | Max | |
---|---|---|
Vermogen | 157 pk | 531 pk |
0 naar 100 km/h | 8,8 sec. | 3,5 sec. |
Topsnelheid | 218 km/h | 250 km/h |
Qua prestaties heeft de 3-serie voor ieder wat wils. De braafste 3-serie heeft 157 pk, sprint in 8,8 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 218 km/h.
De meest sportieve 3-serie, met 531 pk, klaart de standaardsprint in 3,5 seconden en tikt een topsnelheid van 250 km/h aan.
De BMW 3-serie prijs begint bij € 54.784. Voor de meest uitgebreide en sterke variant, loopt de prijs op naar € 159.524. Bekijk hier alle BMW 3-serie prijzen.
Schieten deze aanschafprijzen je budget net voorbij? De 3-serie is ook beschikbaar als private lease. Kijk hier voor de beste BMW 3-serie private lease deals.
Auto Review heeft de BMW 3-serie uitgebreid getest. Lees hier onze laatste tests.
Lees hier het laatste BMW 3-serie nieuws van Auto Review
Ook in deze artikelen komt de BMW 3-serie voorbij: