Eerste review BMW 3-Serie Touring (2019)

In het verleden was er altijd een argument om niet voor een BMW 3-Serie Touring te gaan: zijn gebrek aan ruimte op de tweede zitrij. De nieuwste generatie heeft dat probleem opgelost, dus is er geen enkele reden meer om de best sturende stationwagon in zijn segment te laten staan. Of het moet om zijn prijs zijn ...

Wat is er zo opvallend aan de BMW 3-Serie Touring?

Zijn rijeigenschappen. Het is een cliché omdat het waar is: de 3-Serie is de best sturende auto in zijn klasse. Hij weet op een uitstekende manier comfort met sportiviteit te combineren, helemaal als je kiest voor het adaptieve onderstel. Wat BMW heeft gedaan, is gewoon heel knap. En een groot deel van de eer daarvoor komt de Nederlandse onderstelgoeroe Jos van As toe. Die werkt al decennialang in München en heeft met de nieuwe 3-Serie weer een huzarenstukje afgeleverd. Voor kopers die nog meer scherpte willen, biedt BMW een verlaagd M-onderstel en een sportdifferentieel op de achteras aan, maar wij zouden niet weten waarom je die optie zou bestellen. Ook zonder is de 3-Serie Touring een heerlijke reiswagen met een vrijwel perfect weggedrag.

Wat is er goed aan de BMW 3-Serie Touring?

Tja, wat niet? De nieuwe 3-Serie Touring is een fraaie verschijning (al vind ik zijn voorganger mooier) met een hoogkwalitief interieur. Een interieur dat voor het eerst echt ruim is. In vorige 3-Series was het behelpen op de tweede zitrij, maar mede dankzij een 4 centimeter langere wielbasis is er nu ook voor langere mensen voldoende knieruimte. Voorin de 3-Serie Touring zullen BMW-rijders (en ook overstappers van andere merken) zich snel op hun gemak voelen. De middenconsole staat heel iets naar de bestuurder toegedraaid, het dashboard is opgetrokken uit mooie materialen en het iDrive-systeem is door de jaren heen geëvolueerd tot een gebruiksvriendelijk geheel. Dat je een aantal functionaliteiten – zoals het volume van de audio-installatie – met handgebaren kan bedienen is ‘gimmicky’ en werkt niet altijd even goed. De 330dA xDrive waarmee we reden, is een absolute heerlijkheid, maar zal in Nederland weinig populair zijn. En dat is jammer, want de geneugten van een zescilinder turbodiesel zijn niet te onderschatten. De krachtbron combineert een zijdezachte loop met een ingehouden agressie. Er is altijd een karrevracht aan koppel beschikbaar, onder meer voor een sprint van nul naar honderd in 5,4 seconden.

Wat is er slecht aan de BMW 3-Serie Touring?

Afgezien van zijn relatief hoge prijs, niks. Al is de 3-Serie Touring niet de keuze voor mensen die een pakezel willen. Ten opzichte van zijn voorganger heeft hij een 5 liter grotere bagageruimte (500 liter), maar daarmee blijft hij nog steeds achter bij auto’s als de Renault Talisman en Volkswagen Passat. Waarmee we overigens niet willen zeggen dat de 3-Serie Touring niet praktisch is. Gooi de leuning van de achterbank naar beneden en er kan plotseling 1510 liter mee. Handig: de achterruit kan nu separaat worden geopend. Voor als je snel even wat in de kofferbak wil gooien.

Wanneer komt de BMW 3-Serie Touring en wat kost-ie?

De BMW 3 Serie Touring staat vanaf 28 september bij de dealers. Op het instapmodel – de 50.742 euro kostende 320iA – is het wachten tot november. Voor hetzelfde geld is tijdelijk echter de 330iA Introduction beschikbaar. Die heeft dezelfde 2,0-liter turbomotor als de 320iA, maar dan met 258 pk in plaats van 184 pk. De 330iA xDrive kost minimaal 58.166 euro. Over naar de diesels dan. De 190 pk leverende 320d is er in drie versies: met handbak (52.555 euro), met automaat (53.976 euro) en met automaat en vierwielaandrijving (57.833 euro). Daarboven staat de voorlopig enige zescilinder in het programma: de 330dA xDrive met 265 pk en 580 Nm. Die moet 69.952 euro opleveren.

Wat vind ikzelf van de BMW 3-Serie Touring?

Ik ben geen fan van het nieuwe BMW-design, dus op dat punt zou een 3-Serie Touring niets voor mij zijn. Maar met zijn rijeigenschappen overtuigt de auto mij direct. Een Volkswagen Passat Variant is ruimer, net zo mooi in elkaar gezet en eveneens heerlijk comfortabel, maar mist die aanstekelijke vonk van de BMW. De 3-Serie Touring tovert op bochtige wegen een bewonderende lach op mijn gezicht. Hij is perfect te plaatsen, gaat ongehoord hard de bocht om en is zó mooi in balans! Dat de 3-Serie Touring voor het eerst ook echt ruim is, is een mooie bijkomstigheid.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties