De nieuwe BMW 3-serie cabriolet

Na ruim twintig jaar komt BMW met de vierde generatie 3-serie cabriolet. In tegenstelling tot zijn voorgangers maakt de nieuweling gebruik van een stalen klapdak. Niet des BMW, maar als de markt erom vraagt kunnen ze in München natuurlijk niet achterblijven. Overigens typeert de Duitse fabrikant de nieuwe cabrio nadrukkelijk niet als een coupé-cabriolet, maar als een volwaardig cabriolet, ‘toevallig’ met een stalen kap.

Om te begrijpen waarom BMW zich liever niet schaart in de toch zo populaire ‘CC’-groep kijken we allereerst naar de kenmerken van een dergelijk type. En dat begint natuurlijk bij het design. Doorgaans kloppen de proporties bij een coupé-cabriolet niet helemaal, omdat de achtersteven plaats moet bieden aan de opgevouwen kap. BMW heeft dit beter voor elkaar en weet een uiterst compacte inklapbare dakconstructie te bewerkstelligen. Tel daar de aflopende taillelijn bij op en het eerste negatieve kenmerk van een CC wordt weggevaagd. Wel is het jammer dat de diverse naden van de dakconstructie zo goed zichtbaar zijn. Bovendien zijn de ‘scharnieren’ op het dak een vreemd gezicht.

Kannibalisatie
Bij de instap moeten we vaststellen dat dit de nodige oefening vergt om het hoofd niet te bezeren. Debet hieraan is waarschijnlijk de lage zitpositie. Tot slot het laatste kenmerk van een coupé-cabriolet: twee carrosserievarianten in één model. Ook hier sluit de nieuwe 3-serie cabrio uiteraard naadloos bij aan. Natuurlijk praat BMW hier liever niet over. Dat maakt de coupé namelijk zo goed als overbodig. Alhoewel het prijskaartje van de coupé beduidend lager ligt en de stijfheid van de dichte koets voor de ervaren ‘coureur’ meer tot de verbeelding spreekt. Maar al met al kunnen we concluderen dat de nieuwe 3-serie cabriolet toch echt wel een deel van de verkopen van de coupé gaat afsnoepen.

Hakerige zesbak
Op het motorische vlak is voorzien in een ruime keuze aan zescilindermotoren, waaronder drie benzineversies en één diesel. Het gamma begint overigens met een viercilinder, de 320i met 170 pk. Met deze krachtbron in het vooronder behaalt de dakloze variant een topsnelheid van 220 km/h en bereikt ie in 9,2 tellen de 100 km/uur. Standaard zijn alle motoren gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Tegen meerprijs is een zestraps automaat te bestellen, die met flippers achter het stuur bediend kan worden. De handbak geeft niet helemaal het juiste gevoel en schakelt dan ook wat hakerig. Toch zweren wij bij deze bak en nemen we dit ‘schoonheidsfoutje’ voor lief. En als we dan toch mogen kiezen: de handbak liefst in combinatie met een zes-in-lijn. Want het toerenverval na een verzetswissel is precies goed om vervolgens weer bij het vloeren van het gaspedaal het optimale vermogen te kunnen benutten. Wij reden in Phoenix (VS) met de 335i. Een beul van een motor met een maximaal vermogen van 306 pk. Hij weet de ruim 1.800 kilogram zware kolos in niet minder dan 5,8 seconden naar de honderd te sleuren. En naar ‘goed’ Duits gebruik is de top afgeregeld op 250 km/h. Opvallend is de stilte die er heerst in het binnenste. Op kruissnelheden van zo’n 120 km/h met de kap open is het aangenaam vertoeven in de BMW. Men kan rustig een gesprek aangaan met de bijrijder zonder de stem te hoeven verheffen. Voorwaarde is wel dat de portierruiten gesloten zijn en het windscherm gemonteerd is. Wie bij deze snelheid een dot gas geeft wordt getrakteerd op een geweldige zescilinderbrom. Met de kap gesloten blijft de motor hoorbaar zijn werk doen, maar is het geluid veel minder aansprekend. Een kanttekening die wij bij onze test met de 335i Coupé ook al plaatsten. Tijdens het rijden wordt duidelijk dat de fabrikant aardig zijn best heeft gedaan om de carrosserie voldoende stijf te maken. De koets vertoont nauwelijks trillingen op een slecht wegdek en blijft in snelle bochten uiterst vlak. Ook de besturing is lekker direct en geeft veel gevoel. Allemaal ingrediënten voor een lekkere stuurmansauto, tot op zekere hoogte. Wanneer de bochten korter op elkaar volgen speelt het hogere gewicht uiteraard parten.

Golftassen
De zit achter het stuurwiel is optimaal in te stellen. De stoelen zijn bovendien standaard elektrisch verstelbaar. Op de achterbank is er voldoende plek voor twee volwassen personen, die eerder ‘last’ kunnen ondervinden van de beschikbare beenruimte dan van de hoofdruimte. De bagageruimte varieert van 210 tot maximaal 350 liter met gesloten kap. En jawel, zelfs met het dak eraf passen er twee golftassen - lijkt een nieuwe maatstaf te worden - in. Een minpunt vormt dan wel de beperkte toegang tot de bagageruimte. Wie grotere voorwerpen wil vervoeren dient eerst het complete dak in zijn geheel eruit te klappen, in een voorgeprogrammeerde tussenstand, om vervolgens de bagage te droppen. En dat neemt behoorlijk wat tijd in beslag. Niet echt handig dus. Opel pakt dit met de Astra TwinTop bijvoorbeeld beter aan door met een druk op de knop de dakconstructie in zijn geheel enkele centimeters op te tillen in plaats van eruit te klappen. Het vervoeren van langere voorwerpen vormt overigens geen probleem. Achter de rugleuningen op de achterbank schuilt een doorgang van zo’n veertig centimeter. Makkelijk voor - daar heb je hem weer - een golftas. Of twee.

Schouwspel
Het openen van de kap duurt 22 seconden. Sluiten blijkt toch iets lastiger, want de fabrikant geeft een tijd op van 23 seconden om het dak tevoorschijn te laten komen. Het gaat ons net te ver om dit te controleren en geloven de fabrikant dan ook op zijn woord. Het gehele proces start met een simpele druk op de knop, zowel in de middentunnel als op de afstandsbediening. De drie afzonderlijke dakpanelen zorgen voor een mooi schouwspel. Een woordvoerder van BMW laat weten dat het mogelijk is om bij stapvoets rijden het dak te openen of te sluiten, maar uit veiligheidsoverwegingen heeft dat het productiestadium helaas niet gehaald. De auto dient volledig stil te staan alvorens het dak in beweging kan worden gezet.

Uitrusting en prijs
De standaarduitrusting van de nieuwe BMW 3-serie cabriolet biedt onder meer zaken als lichtmetalen 17 inch wielen, een op afstand bedienbaar cabriodak, Xenon koplampen en cruise control. De liefhebber kan op de optielijst zijn hart ophalen aan de meest exclusieve en comfortverhogende zaken. Denk dan aan een unieke warmtewerende leren bekleding en een automatische airco, specifiek voor gebruik in een cabriolet. Prijzen beginnen bij 51.500 euro voor de 320i Cabriolet en lopen op tot 66.600 euro voor de 335i. De 330d begint bij 65.250 euro. Vanaf 24 maart staat ie bij de Nederlandse dealers.
Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties