BMW 5-serie Gran Turismo

“Mag het een onsje meer zijn?” is een vaak gestelde vraag in de plaatselijke slagerij. Sinds de komst van de 5-serie GT kan ook de lokale BMW-dealer je dit vraagstuk voorschotelen. Niet alleen qua gewicht, maar ook wat betreft ruimte en uitstraling bevindt de 5-GT zich net iets boven de gewone 5-serie. Althans volgens BMW. Maar is dit ook daadwerkelijk het geval?

Met de 5-serie GT zet BMW opnieuw een stap in het onbekende. Het merk introduceert geen gangbare sedan, maar kiest bewust voor een hatchback in het hoge segment. De toevoeging Gran Turismo geeft daarnaast aan dat het Duitse merk zich vooral richt op het bieden van comfort. Daar hebben we de 7-serie toch al voor, horen wij jullie hardop zeggen. Dat klopt, maar dat model biedt in tegenstelling tot de 5-serie GT geen veelzijdigheid in het interieur. Volgens BMW moet de afwijkende 5 het beste van alle werelden combineren en een goed compromis sluiten tussen een luxe sedan, een ruime stationvariant en een stoere SUV. Een uitdagende missie, helemaal gezien de 5-serie GT zelfs eerder dan de nieuwe 5-serie op de markt is gelanceerd.

Imposant
De exterieurlijnen zijn duidelijk afkomstig uit de ontwerpstudio in München. Natuurlijk zorgen de dubbele nieren deels voor dit understatement, maar ook de rechtopstaande neus en strakgetrokken lichtunits komen rechtstreeks overeen met andere recente modellen uit huize BMW. Middels de scherpe lijnen en vouwen in de zijkant belanden we bij de veel besproken achterzijde. Door het hoge postuur oogt deze wellicht wat excentriek, maar dat hoeft niet als nadeel gezien te worden bij de uitgesproken GT. Wat echter veel meer opvalt (lees: imponeert) is de grootte van de BMW. Geparkeerd voor het kantoorpand oogt de auto nauwelijks kleiner dan een uit de kluiten gewassen SUV. Dat belooft wat voor de binnenruimte.

Scandinavische woonkamer

Open één van de portieren en treedt binnen in een fraaie werkomgeving. Dankzij de schitterende kleurcombinatie lijkt het alsof je een Scandinavische woonkamer binnentreedt. De lichte lederen bekleding steekt fraai af tegen het ruwe hout. Het is waarschijnlijk het mooiste natuurproduct dat we ooit binnenin een auto hebben gezien. Een absolute aanrader deze interieurlijst met de naam ‘Fineline natur’. BMW vraagt er een additionele € 789,- voor. Ook het € 2.272,- kostende panoramische dak helpt mee aan de aangenamere atmosfeer door extra veel licht in het interieur toe te laten. Verhelderend is ook de ergonomie van de 5-serie GT en de bediening van het tweede generatie iDrive. Het systeem werkt inventief, snel en is dankzij het fraaie, 10,3 inch (standaard 7 inch) grote scherm uitstekend af te lezen. Zoals je mag verwachten van een auto uit dit segment is de bouwkwaliteit van hoog niveau. Alle verschillende panelen zitten straks in elkaar en de afwerking is subliem.

Achterklep-/deur
Middels een leuke video werden we door BMW in een vroeg stadium opgewarmd voor het unieke concept van de 5-serie GT. Ofschoon Skoda met de Superb ook een dubbele achterklep heeft is de constructie van de BMW net even anders. Waar de Superb een volwaardige ‘sedan-kofferklep’ heeft, beschikt de BMW over een kleine verticale deur aan de achterzijde. De theorie leert ons dat er, als de gebruiker zijn bagage inlaadt via de kleine opening, geen kou van buiten in het interieur kan komen. Vriendelijk voor de overige passagiers natuurlijk, maar het nut ontgaat ons enigszins. De opening is onpraktisch klein zodat je in de praktijk nagenoeg altijd de grote klep gebruikt voor het prettig opbergen van de bagage. Het interessante idee van BMW mist haar uitwerking. Skoda hanteert eenzelfde theorie, maar dit systeem werkt een stuk fijner.

Laadruim
De 5-serie GT is bedoeld als reisauto en daarbij is ruimte essentieel. Zowel voorin als achterin mogen de inzittenen geen moment klagen. Ledematen beschikken over voldoende ruimte en zitten op voortreffelijke zetels. Ons testexemplaar is uitgerust met gescheiden achterzetels wat het comfort voor de achterpassagiers nog meer verhoogd. De zitpositie in de auto is dankzij het grote formaat van de BMW lekker hoog, maar uiteraard volledig instelbaar naar ieders postuur. Als we de ruimte achter het passagierscompartiment bekijken zien we een grote, ergonomisch gevormd laadruim. Echter de kille cijfers vertellen ons dat het volume beperkt is. De inhoud bedraagt namelijk slechts 440 liter, tachtig liter minder dan de vorige generatie 5-serie kan herbergen. Door de achterbank te verschuiven kan dit echter oplopen tot 590 liter. Dit zal wel ten koste van de beenruimte achterin als is die dusdanig riant dat je nog steeds niet al te veel te klagen hebt. Gelukkig is er de mogelijkheid om de in drieën te delen achterbank, of zoals in ons exemplaar de twee separate zetels, elektrisch neer te klappen. De ruimte die dan ontstaat laat zelfs een 5-serie Touring verbleken met een inhoud van maar liefst 1.700 liter. De term laadruim is in deze hoedanigheid volkomen rechtvaardig.

Focus op comfort

Ons testexemplaar was optioneel uitgerust met Adaptive Drive (€ 4.008,-) en Active Steering (€ 2.339,-). Beide forse investeringen die de al voortreffelijk rijdende 5-serie GT nog beter laten presteren. Zo compenseert het eerst genoemde systeem permanent de overhelbewegingen van de carrosserie en laat het de BMW ten allen tijde uiterst comfortabel voortbewegen. Dankzij de elektronica is het onderstel en aandrijflijn helemaal op je humeur af te stellen. Met een druk op de knop verandert de auto van zeer comfortabel tot redelijk sportief. Toch ligt de focus nadrukkelijk op rijcomfort. Sportieve rijders moeten bij de 5-serie Sedan wezen.

Smeuïge aandrijflijn
Achterop de Duitser prijkt groot 530d wat betekent dat er een drieliter grote dieselkrachtbron met een vermogen van 245 pk in het vooronder ligt. Met een maximum koppel van 540 Nm past de zescilinder perfect bij het karakter van de Gran Turismo. De krachtbron verplaatst de bijna twee ton zware auto zonder moeite. Van 0 naar 100 km/h is in net geen zeven seconden voltooid en ook bij tussenacceleraties schiet de BMW vlot richting horizon. De combinatie met de nieuwe automatische achttraps versnellingsbak draagt evenwel een belangrijk steentje bij aan het gemak waarmee de 5-serie GT te rijden is. De transmissie schakelt snel en schokloos en is bovendien mooi verpakt in een joystickachtige pook die we reeds kennen uit andere BMW’s. Ondanks de enorme kracht blijft het verbruik binnen de perken. Oké, de fabrieksopgave van 6,5 liter per 100 km hebben we niet weten te halen, maar waardes onder de 9,0 l/ 100 km zijn te bewerkstellingen. En dat is voor een dieselmotor met dergelijke prestaties keurig te noemen.

Uitrustingniveau
BMW positioneert de 5-serie GT hoog in de markt. Het is dan ook niet verwonderlijk dat de auto standaard al aardig in de slappe was zit. Het Duitse merk levert zelfs geen instapversie, maar begint het gamma meteen met de Executive. Deze uitvoering levert eigenlijk alle luxe die wenselijk is. De veeleisende gebruiker kan voor een meerprijs van bijna tienduizend euro de auto als High Executive bestellen. Hierbij is dan ook metallic lak, lederen bekleding met verwarmbare voorstoelen, een uitgebreid navigatiesysteem met 10,3 inch scherm, parkeersensoren voor en achter en Bluetooth-telefoonvoorbereiding aanwezig. De prijzen van de dieselgestookte 5-serie GT beginnen bij € 71.500,-. Zijn 306 pk sterke benzinebroeder (535i) staat te boek voor minimaal € 69.950,-.

Resumé
De BMW 5-serie Gran Turismo blijft een merkwaardige verschijning. Dankzij zijn moderne vormgeving bundelt de 5-serie GT de nieuwe 5-serie, 7-serie en X6 tot een uniek model met eigen uitstraling en publiek. En ook al trekken we het concept van de bagageruimte erg in twijfel, het maakt de interieurruimte er niet kleiner door. Mede dankzij de hoge bouwkwaliteit, heerlijke aandrijflijn en smaakvolle interieur is dit één van de beste GT-auto’s die het merk uit Beieren ooit heeft geproduceerd. De auto omarmt consumenten die opzoek zijn naar veel comfort, maar geen concessies willen doen aan het sportieve element en de merkbeleving van BMW. Van ons mag het dus best een onsje meer zijn.
Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties