BMW X7 XDrive40i: Op zevenmijlslaarzen

BMW X7 XDrive40i: Op zevenmijlslaarzen

Vooral in de Verenigde Staten hadden BMW-kopers behoefte aan een nóg grotere suv dan de X5. Daarom is de BMW X7 ontwikkeld. Een auto die je kijk op de wereld verandert.

De BMW X7 leer je pas begrijpen als je je blik verbreedt en verder kijkt dan onze landsgrenzen breed zijn. Wanneer je in Nederland op pad gaat met deze xxl SUV, begint je geweten vanzelf te knagen. Maar in landen zoals de Verenigde Staten, Rusland en China geldt 'hoe groter hoe liever'. In deze werelddelen verdienen de aanbieders van grote luxe SUV's heel veel geld. Voor BMW een goede reden om zich ook op dit deel van de wereldmarkt te storten, en de ruim 5 meter lange, 1,80 meter hoge en 2320 kilo zware BMW X7 te ontwikkelen - speciaal voor de klant die een BMW X5 nog niet groot(s) genoeg vindt.

BMW X7 etaleert luxe en technologie

Dat het BMW menens is met de X7, laat zijn technische identiteitsbewijs zien. De super-suv is niet 'zomaar' een uit het verband gerukte X5, maar begon zijn bestaan als blanco vel papier op een tekentafel in het atelier van de design-afdeling. De BMW X7 is een reusachtige etalage van luxe en technologie. Hout, leer, gegalvaniseerd staal, elektrisch verstelbare massagestoelen, een parfumeur voor het interieur, het Sky Lounge panoramadak met een sterrenhemel van leds, het optionele audiosysteem van Bowers & Wilkins, het overmatig complete Business-infotainmentsysteem … De BMW X7 heeft bovendien zeven volwaardige stoelen aan boord, en biedt zijn inzittenden op alle zitrijen een royale portie beenruimte en een weldadig comfort.

Van eenzame klasse

Liefhebbers van de oude stempel hoeven niet bang te zijn dat de ontwerpers van de BMW X7 zich er met een jantje-van-leiden vanaf hebben gebracht. Het is een geweldige auto om enorme afstanden mee af te leggen. Ondanks het sublieme comfort en de soepele vering vertoont de wegligging een voortreffelijke balans. Het hoge gewicht zit de BMW X7 niet in de weg, de auto stuurt gewillig en met veel gevoel de bocht in. Maar uiteindelijk is de auto vooral in het comfortprogramma van een eenzame klasse. Je hoort geen bijgeluiden, je voelt geen trillingen, de door twee turbo's beademde zescilinder van de door ons geteste BMW X7 xDrive40i laat uitsluitend bij kickdown van zich horen. Maar dan wel ver op de achtergrond. Aan boord van heerst rust. Een weldadige rust.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Met vierwielbesturing stuurt de X7 als een stadsautootje

Maar denk niet dat de X7 een saaie auto is. Op een bochtige weg geeft hij je net zoveel vertrouwen en terugkoppeling als een BMW 5-serie. Daar heeft hij de optionele actieve stabilisatoren of vierwielbesturing eigenlijk niet voor nodig. Prettig is die laatste optie overigens wel: tot een snelheid van 60 km/h verandert de X7 met een plezierige scherpte van koers. In de stad is de vierwielbesturing beslist van toegevoegde waarde. Komt de snelheid boven de 60 uit, dan is het systeem veel minder prominent actief.

“Aan boord van de X7 heerst rust. Weldadige rust.”

Rustig kabbelen

We leggen onze eerste testkilometers met de BMW X7 af tussen El Paso, Texas en Phoenix, Arizona. Geen route waarop de Europese situatie wordt nagebootst. In de USA zijn zelfs de krapste parkeerplaatsen berekend op joekels van suv's en trucks, en iedereen houdt zich aan de maximum voorgeschreven snelheid. Op die manier kabbel je rustig met de verkeersstroom mee, en rijd je vele mijlen met dezelfde weggebruikers op. Onder deze kalme omstandigheden leer je de X7 vanzelf op waarde te schatten.

Geef de X7 de ruimte

Wanneer je met de auto een Nederlandse parkeergarage wilt betreden, denk je daar echter vast heel anders over. Een auto van dit formaat, die vol beladen méér dan 3000 kilo weegt, weet zich in ons drukke, opgepropte verkeer veel minder goed raad. Alleen als je de ruimte hebt, komen de 340 pk sterke motor en de soepel schakelende achttraps automaat pas goed tot hun recht.

BMW X7 laat niets te wensen over

Voor wie is de X7 bedoeld? We kunnen ons voorstellen dat de auto een interessante optie is voor mensen die het liefst een topklasse-sedan als de 7-serie zouden kopen, maar door de grootte van hun gezin zijn aangewezen op de X5. De X7 biedt méér ruimte, luxe en comfort. Wat blijft er nog meer te wensen over?

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

BMW X7 XDrive40i: Op zevenmijlslaarzen
BMW X7 XDrive40i: Op zevenmijlslaarzen
BMW X7 XDrive40i: Op zevenmijlslaarzen
BMW X7 XDrive40i: Op zevenmijlslaarzen
BMW X7 XDrive40i: Op zevenmijlslaarzen
BMW X7 XDrive40i: Op zevenmijlslaarzen
BMW X7 XDrive40i: Op zevenmijlslaarzen
BMW X7 XDrive40i: Op zevenmijlslaarzen
BMW X7 XDrive40i: Op zevenmijlslaarzen
BMW X7 XDrive40i: Op zevenmijlslaarzen
BMW X7 XDrive40i: Op zevenmijlslaarzen
BMW X7 XDrive40i: Op zevenmijlslaarzen
BMW X7 XDrive40i: Op zevenmijlslaarzen
Igor Stuifzand
Door Igor Stuifzand

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties