De huidige BMW X5 werd in 2023 geïntroduceerd. De meest recente versie dateert uit 2024.
De X5 is een auto uit het M-segment. Daarmee is hij vergelijkbaar met de Kia EV9, Audi Q8 e-tron, Skoda Enyaq, Polestar Polestar 3 en Tesla Model Y.
De BMW X5 is beschikbaar als SUV.
De X5 is 4.935 mm lang en dat is langer dan gemiddeld voor een auto in het M-segment. De breedte bedraagt 2.004 mm en de 1.755 mm.
De wielbasis van de X5 bedraagt 2.972 mm. Hoe groter de afstand tussen de voor- en achteras, des te meer beenruimte op de achterbank je over het algemeen hebt. Een wielbasis van 2.972 mm is meer dan gemiddeld.
Het leeggewicht is 2.140 tot 2.395 kilo. De maximale toegelaten massa (het maximale gewicht wat de auto, inclusief brandstof, passagiers en lading mag wegen) is 3.200 kilo.
De BMW X5 heeft een ondergemiddeld grote kofferbak. In zijn bagageruimte past 500 liter met alle zitplaatsen bezet, of 1.870 liter wanneer je de achterbank neerklapt.
Voor de aandrijving is de X5 verkrijgbaar met benzine, benzine hybride en diesel.
De benzine-uitvoering van de X5 heeft een gemiddeld verbruik van 8,5 l/100 km of 1 op 11,8. Op een volle tank van 83 liter rijdt hij ongeveer 976 kilometer. De sportiefste uitvoering heeft een actieradius 643 kilometer, maar hij is dan ook minder zuinig (12,9 l/100 km of 1 op 7,8). Krachtigere prestaties kosten nu eenmaal brandstof.
Min | Max | |
---|---|---|
Actieradius | 643 km | 976 km |
Verbruik |
8,5 l/100 km
1 op 11,8 |
12,9 l/100 km
1 op 7,8 |
De diesel-uitvoering van de X5 heeft een gemiddeld verbruik van 7,1 l/100 km of 1 op 14,1. Op een volle tank van 80 liter rijdt hij ongeveer 1.127 kilometer. De sportiefste uitvoering heeft een actieradius 1.096 kilometer, maar hij is dan ook minder zuinig (7,3 l/100 km of 1 op 13,7). Krachtigere prestaties kosten nu eenmaal brandstof.
Min | Max | |
---|---|---|
Actieradius | 1.096 km | 1.127 km |
Verbruik |
7,1 l/100 km
1 op 14,1 |
7,3 l/100 km
1 op 13,7 |
De hybride BMW X5 is beschikbaar met een benzinemotor. Deze wordt ondersteund door een elektromotor, die tijdens het rijden energie opwekt bij het remmen en uitrollen van de auto. Een hybride auto combineert het beste van twee werelden: de grote actieradius van een brandstofauto, met de soepele aandrijving en extra zuinigheid van de elektromotor.
De hybride BMW X5 is een plug-in hybride. Wat betekent dat de batterij ook met een stekker opgeladen kan worden. De batterij heeft een capaciteit van 29,5 kWh. Bij een gemiddeld verbruik van 22,9 kWh per 100 kilometer, haalt hij een actieradius van 110 kilometer. Dit ondersteund de brandstofmotor. De brandstoftank heeft een inhoud van 69 liter.
Capaciteit batterij | 29,5 kWh |
---|---|
Gemiddeld verbruik elektrisch | 22,9 kWh / 100km |
Actieradius elektromotor | 110 km |
Tankinhoud | 69 liter |
Min | Max | |
---|---|---|
Vermogen | 297 pk | 637 pk |
0 naar 100 km/h | 6,1 sec. | 3,9 sec. |
Topsnelheid | 233 km/h | 250 km/h |
Qua prestaties heeft de X5 voor ieder wat wils. De braafste X5 heeft 297 pk, sprint in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 233 km/h.
De meest sportieve X5, met 637 pk, klaart de standaardsprint in 3,9 seconden en tikt een topsnelheid van 250 km/h aan.
De BMW X5 prijs begint bij € 100.482. Voor de meest uitgebreide en sterke variant, loopt de prijs op naar € 236.033. Bekijk hier alle BMW X5 prijzen.
Schieten deze aanschafprijzen je budget net voorbij? De X5 is ook beschikbaar als private lease. Kijk hier voor de beste BMW X5 private lease deals.
Auto Review heeft de BMW X5 uitgebreid getest. Lees hier onze laatste tests.
Lees hier het laatste BMW X5 nieuws van Auto Review
Ook in deze artikelen komt de BMW X5 voorbij: