Autotest: BMW X5 PHEV
Voordat we in de BMW X5 PHEV stapten waren we ervan overtuigd dat er slechts twee zaken telden. Ten eerste zijn bijtelling van 14%. En ten tweede zijn prijskaartje van 81.000 euro. Een combinatie die ruw gerekend leidt tot een netto bijtelling van zo'n 500 euro per maand. Oftewel, bijna 350 euro minder dan een vergelijkbare X5 30d. Maar daar hebben we ons in vergist. Er zijn namelijk ook daadwerkelijk andere kwaliteiten te ontdekken.
Een pleidooi houden voor het succes van de Mitsubishi Outlander PHEV, de hybride Volvo V60 of de Volkswagen Golf GTE gaan we maar niet doen. Je weet immers zelf net zo goed als wij dat dit soort auto's besteld worden om hun lage bijtelling. Niet omdat ze per definitie de beste keuze zijn in hun soort. Sterker nog, sommige plug-in hybrides zijn helemaal niet de beste keuze. Maar goed, elke maand honderden euro's in de zak houden, dat tikt toch wel lekker aan. En daar zijn wij Hollanders gek op toch?
Bij de BMW X5 xDrive40, die X5 PHEV heet in ons land, gingen wij ook uit van een SUV met lage bijtelling maar dan wel met de nodige kanttekeningen. Maar laat dat laatste nu eens enorm meevallen.
Verklaar je nader…
Dat gaan we zeker doen. Om te beginnen ziet de X5 PHEV eruit als elke andere X5. Hij is zelfs leverbaar met 21 inch lichtmetaal en een M-sportpakket. Het voornaamste waaraan je hem herkent – afgezien van de eDrive-badges – is de extra tankklep op het linker voorscherm. Daarachter bevindt zich de aansluiting waarmee je de X5 PHEV namelijk aan de laadpaal of het stopcontact plugt. Ga je voor die laatste optie, dan moet je een uurtje op vier geduld hebben voordat het accupakket vol is. Met dat volle pakket moet je in theorie 30 km volledig elektrisch kunnen rijden. Tot een topsnelheid van zo'n 120 km/h. Wanneer je in stadsverkeer de 'Max eDrive' functie activeert kom je amper iets tekort, zo hebben wij ervaren. Sterker nog, in wat drukker snelwegverkeer reden we vloeiend mee met het overige verkeer op de Autobahn rond München.
“Met dank aan de extra push van de elektromotor komt de X5 vlot uit de startblokken, ook op tussenacceleraties.”over de BMW X5 PHEV
Bij Univé geniet je van een gunstige premie en uitstekende service bij ongeval of pech.
Maar ik wil vermogen!
Dat kan. Want naast de 95 pk sterke elektromotor ligt er achter de imposante nieren een 2.0 liter viercilinder turbomotor met een vermogen van 245 pk. En dat resulteert in een gezamenlijke vermogensafgifte van 313 pk en 450 Nm. Inderdaad, vergelijkbaar met de xDrive35i en xDrive30d. Concreet in cijfers uitgedrukt sprint hij in iets minder dan zeven seconden naar de honderd. Ondanks dat wij de stopwatch er niet bij hebben gehouden geloven we het meteen. Met dank aan de extra push van de elektromotor komt de X5 vlot uit de startblokken, ook op tussenacceleraties.
En hoe rijdt het verder?
Nou, behoorlijk goed eigenlijk. Hij mag dan 200 kg zwaarder zijn dan een xDrive35i, maar met een totaalgewicht van 2.205 kg is dat niet iets waar je meteen veel last van hebt. BMW heeft het gewicht zo goed als mogelijk verdeeld. Het accupakket ligt achterin en de elektromotor is geïntegreerd in de 9-traps automaat van ZF. En dat laatste maakt deze X5 tot zo'n prettige auto. In plaats van één, of zoals sommige concurrenten twee losse elektromotoren te monteren, maakt de elektromotor in de X5 integraal onderdeel uit van de aandrijflijn. Het wisselen tussen de elektromotor en brandstofmotor of de combinatie van beiden merk je totaal niet. Vloeiend verlopen de overgangen. Alsof er geen hybride-aandrijflijn te bekennen is.
Maar zo'n viercilinder in een X5?
Ja natuurlijk zijn wij ook gek op de sound van BMW's zes-in-lijn. Of veel liever nog de V8. Het past ook bij een auto als de X5. Maar hoe vaak hoor je die krachtbronnen daadwerkelijk grommen? Rij je niet regelmatig een constante snelheid en maak je lange afstanden in alle rust? Dan hebben we goed nieuws, want de X5 PHEV weet op dat gebied zich heer en meester te noemen. De viercilinder hoor je amper. Pas bij een ferme acceleratie dringt het geluid hoorbaar door tot het binnenste van de X5. En nog niet eens vervelend ook. In nagenoeg alle gevallen is het simpelweg fluisterstil aan boord. Bij een snelheid van 130 km/h draait het blok slechts 2.000 tpm. Ongekend weinig voor een vierpitter.
“Daar waar BMW bekend staat om haar fantastische besturing, daar kan die van de X5 PHEV ons veel minder bekoren.”over de BMW X5 PHEV
Is er dan helemaal niets op aan te merken?
Oh jawel, ook deze X5 PHEV is niet geheel zonder zonden. Het verbruik van 3,3 l/100 km bijvoorbeeld ga je echt niet halen. Ja, als je keurig oplaadt, maximaal 100 km aflegt en nadat je de 30 km volledig elektrisch hebt gereden met een fluwelen rechtervoet verder rijdt. Ga je deze X5 rijden als elke andere auto dan moet je rekening houden met ongeveer 9,0 l/100 km. Niet slecht als je bedenkt dat een xDrive35i dit als theoretisch verbruik heeft, maar toch.
Verder is de bagageruimte wat gekrompen. De accu's hebben 150 liter van het kofferruim afgesnoept. Er blijft alsnog een keurige 500 liter over, maar het nadeel is dat de vloer van de bagageruimte wel erg hoog ligt. Dat is zeker met zware boodschappenkratten minder handig.
Laatste dingetje: de besturing. Want daar waar BMW bekend staat om haar fantastische besturing daar kan die van de X5 PHEV ons veel minder bekoren. Het is licht en rond de middenstand wel erg ongevoelig. Toch jammer.
Bestellen dus?
Kun je die 350 euro extra per maand gemakkelijk missen, dan zouden wij vanzelfsprekend voor een 35i of 30d gaan. Daar zijn wij immers autoliefhebbers voor. Maar 350 euro netto is gewoonweg veel geld. Zeker op jaarbasis. En de X5 PHEV geeft je echt niet het gevoel een compromis te rijden. Dus ja, gewoon doen. Maar wel snel, want ondanks dat nagenoeg de gehele Europese productieplaatsen voor dit jaar aan Nederland zijn toegekend sluiten wij een stormloop niet uit.
De zekerheid van Univé: uitstekende service en altijd een gunstige premie.