BMW X5: schaamteloos stijlvol

BMW X5

Over het uiterlijk van de spierwitte BMW X5 xDrive30d kun je discussiëren: is het stijlvol of schaamteloos? Maar de TwinPower-turbodiesel met 265 pk maakt veel indruk met zijn brute kracht, zijn onverstoorbaarheid én zijn nette verbruik.

In eerste instantie moet je enige schroom overwinnen als je de nieuwe BMW X5 voor je deur parkeert. Een spierwitte suv associeer je vooral met voetbalvrouwen. De 22-inch wielen zijn schaamteloos groot, net als de grille. Al is het formaat van de BMW-'nieren' nog beperkt als je kijkt we recentelijk kregen voorgeschoteld: bij de BMW X7 en de vernieuwde 7-serie zijn ze nog een stuk kolossaler. Elke vorm van subtiliteit is overboord gegooid, wat de meningen over het hedendaagse BMW-design in twee kampen verdeelt.

BMW X5
BMW X5

Gouden ingeving van BMW-ontwerper Adrian van Hooijdonk?

De een smult van de grootsheid, de ander verlangt naar tijden waarin rank en slank domineerden. Wie weet blijkt in de toekomst dat die enorme nieren een gouden ingeving van hoofdontwerper Adrian van Hooijdonk waren. We hebben zo'n scenario eerder gezien bij BMW. De ontwerpen van Chris Bangle, Van Hooijdonks voorganger, werden aanvankelijk met hoon overladen. Maar in de loop der jaren kwam er steeds meer waardering voor zijn gewaagde modellen.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.


X5 was voorbode van hele SUV-reeks

Chris Bangle was de baas over de BMW-designers toen in 2001 de eerste X5 op de markt verscheen. Destijds was het de enige suv van BMW. Nu blijkt de X5 een voorbode te zijn geweest van een lawine aan nieuwe X-modellen. Inmiddels staan zeven suv-achtigen in de prijslijst. Van de BMW X5 verscheen vorig jaar alweer de vierde generatie. Er is nu nog één dieselversie te koop: de X5 xDrive30d met 265 pk.

BMW X5

Greep uit X5-optieprijslijst: pook van kristal

Ben je ingestapt in de BMW X5, dan blijft-ie je overladen met schaamteloosheid. De versnellingspook en de startknop zijn gemaakt van kristal. Je moet houden van deze opzichtigheid, die 695 euro kun je wat ons betreft beter op andere zaken uit de oneindige optielijst stukslaan. De koffiekleurige leren bekleding (1494 euro) is dan wel weer een lust voor het oog. Zoals ook de geur van leer en de perfect instelbare stoelen - te verwarmen én te ventileren - ons meer dan gelukkig stemmen.

BMW X5
BMW X5
BMW X5

BMW X5 xDrive30d is snel en tóch zuinig

Toch is het de drieliter dieselmotor met zes cilinders die de meeste indruk maakt. Hij voldoet aan de strengste emissie-eisen en weet zelfs een zwaarlijvige suv aan acceptabele verbruikscijfers te helpen. Het door BMW beloofde gemiddelde verbruik van 6,0 l/100 km is utopisch, maar 8,5 l/100 km is mogelijk als je je niet laat verleiden tot al te sportieve escapades. Doe je dat wel, dan is de BMW X5 xDrive30d met gemak over te halen tot sportwagenprestaties. Met stijgende verbazing ondergingen we de souplesse. Op autobahn A44, niet ver van Zuid-Limburg, konden we de snelheid naar grote hoogten laten stijgen. Vanaf stilstand is de 100 km/h al in 6,5 seconde bereikt.

BMW X5

Drieliter turbodiesel levert onuitputtelijke prestaties

Achteloos gaat het daarna door tot 140 km/h, 180 km/h en 220 km/h. De BMW X5 ligt dan nog altijd uiterst stabiel op de weg en de motor blijft stoïcijns. Het toerental ligt bij 100 km/h net boven de 1000 tpm, dat is maar nauwelijks boven stationair! Bij 180 km/h is het nog altijd slechts zo'n 2220 tpm. Het beetje geluid dat de motor voortbrengt, wordt keurig geïsoleerd, zodat de passagiers met hun ogen dicht (de bestuurder doet er verstandig aan ze open te houden) nauwelijks meekrijgen hoe hard je rijdt. Het lijkt alsof je de dieselmotor nooit kunt uitputten. Alleen kun je gunstige verbruikscijfers wel op je buik schrijven bij snelheden boven de 200 km/h. BMW heeft op het digitale instrumentarium een prominente plek ingeruimd voor een verbruiksmeter, die je live confronteert met de tol van je sportiviteit.

BMW X5
BMW X5

Comfort in optima forma

Rustig rijden is evenmin een straf met de BMW X5 xDrive30d, al ben je bij een snelheid van 100 km/h geneigd uit te stappen, zo langzaam lijkt de auto te rijden. Het geeft je wel de mogelijkheid een ontspannen zithouding te vinden in de uitgebreid verstelbare stoelen. Het onderstel is voorzien van adaptieve schokdempers (3577 euro), die er in de comfortstand voor zorgen dat geen oneffenheid doordringt. Bij BMW hebben we vaker gemerkt dat er écht een verschil is tussen de programma's Comfort en Sport. In die laatste stand is de BMW X5 een sportwagen in een verkeerd lichaam, in de eerste stand een zeer comfortabele cruiser. Het hoogteverschil van het adaptieve onderstel kan oplopen tot 8 centimeter, waardoor je zelfs offroad capriolen met de X5 kunt uithalen.

“Je voelt je als de vegetariër die stiekem enorm geniet van zijn bloede-rige T-bonesteak”

BMW X5 geeft je een verheven gevoel

Hoe bescheiden - of calvinistisch - we ook proberen te blijven, het is moeilijk om níet te vallen voor de charmes van de decadente BMW X5. Op de autobahn, maar ook op de Nederlandse snelwegen merken we dat iedereen eerbiedig naar rechts opschuift als de X5 met zijn uitgedijde nieren in de binnenspiegel opdoemt. De hoge zit en de soevereine prestaties van de motor leveren een belangrijke bijdragen aan het verheven gevoel dat de BMW X5 je sowieso al geeft. Hoe streng we onszelf ook toespreken, die soevereiniteit geeft een kick. Al staat de X5 ook na een week testrijden niet boven aan ons lijstje met meest esthetische BMW-modellen. We voelen ons als de vegetariër die eigenlijk niet wil toegeven dat hij enorm geniet van zijn bloederige T-bonesteak. Het kán niet, maar je zintuigen zijn niet tot bedaren te brengen.

BMW X5

Diesel-ode

De X5 stond lange tijd bovenaan de pikorde bij de suv's van BMW, maar is daar inmiddels afgelost door de nog omvangrijkere BMW X7. Maar daarmee wordt de X5 niet minder exclusief. De basisuitvoering van de X5 xDrive30d kost 93.295 euro, onze rijkelijk met opties bedeelde testauto draagt zelfs een prijskaartje van 134.466 euro. Eén onderdeel van de BMW X5 zal ons in het bijzonder bijblijven: de drieliter turbodiesel. Het is zonde dat de dieselmotor door alle schandalen bij politiek en milieulobby wereldwijd lijkt te hebben afgedaan. In zijn modernste vorm is het op dit moment misschien wel de meest milieuvriendelijke variant van de verbrandingsmotor die je kunt kiezen.
Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

BMW X5
BMW X5
BMW X5
BMW X5
Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties