De huidige BMW 4-serie werd in 2024 geïntroduceerd. De meest recente versie dateert uit 2024.
De 4-serie is een auto uit het G-segment. Daarmee is hij vergelijkbaar met de Alpine A110 en Toyota GR Supra.
De BMW 4-serie is beschikbaar als cabriolet, coupe en hatchback.
De 4-serie is 4.768 mm lang en dat is langer dan gemiddeld voor een auto in het G-segment. De breedte bedraagt 1.852 mm en de 1.383 mm.
De wielbasis van de 4-serie bedraagt 2.851 mm. Hoe groter de afstand tussen de voor- en achteras, des te meer beenruimte op de achterbank je over het algemeen hebt. Een wielbasis van 2.851 mm is meer dan gemiddeld.
Het leeggewicht is 1.505 tot 2.190 kilo. De maximale toegelaten massa (het maximale gewicht wat de auto, inclusief brandstof, passagiers en lading mag wegen) is 2.740 kilo.
De BMW 4-serie heeft een ondergemiddeld grote kofferbak. In zijn bagageruimte past 300 liter met alle zitplaatsen bezet, of 1.290 liter wanneer je de achterbank neerklapt.
Voor de aandrijving is de 4-serie verkrijgbaar met benzine, diesel en elektrisch 100%.
De benzine-uitvoering van de 4-serie heeft een gemiddeld verbruik van 6,3 l/100 km of 1 op 15,9. Op een volle tank van 59 liter rijdt hij ongeveer 937 kilometer. De sportiefste uitvoering heeft een actieradius 77 kilometer, maar hij is dan ook minder zuinig (77,0 l/100 km of 1 op 1,3). Krachtigere prestaties kosten nu eenmaal brandstof.
Min | Max | |
---|---|---|
Actieradius | 77 km | 937 km |
Verbruik |
6,3 l/100 km
1 op 15,9 |
77,0 l/100 km
1 op 1,3 |
De diesel-uitvoering van de 4-serie heeft een gemiddeld verbruik van 4,8 l/100 km of 1 op 20,8. Op een volle tank van 59 liter rijdt hij ongeveer 1.229 kilometer. De sportiefste uitvoering heeft een actieradius 922 kilometer, maar hij is dan ook minder zuinig (6,4 l/100 km of 1 op 15,6). Krachtigere prestaties kosten nu eenmaal brandstof.
Min | Max | |
---|---|---|
Actieradius | 922 km | 1.229 km |
Verbruik |
4,8 l/100 km
1 op 20,8 |
6,4 l/100 km
1 op 15,6 |
De elektrische 4-serie heeft volgens fabrieksopgave een actieradius van 497 km. Maar in de praktijk komt het uit op 346 km. Dat is ook niet zo gek als je kijkt naar het stroomverbruik van 22,0 kWh/100km. Terwijl er in de folder 13,0 kWh/100km staat.
Fabriek | Praktijk | |
---|---|---|
Actieradius | 497 km | 346 km |
Verbruik | 13,0 kWh/100km | 22,0 kWh/100km |
Laadsnelheid | 70 km/h |
---|---|
Oplaadtijd | 6 uur |
Snellaadvermogen | 180 kW |
Snellaadtijd | 19 minuten |
De elektrische 4-serie heeft een snellaadvermogen van maximaal 180 kW. Je hoeft slechts 19 minuten te wachten voor je accu weer voor ongeveer 80% is gevuld, en je de reis weer kunt vervolgen. Aan een gewone laadpaal moet je 6 uur geduld hebben.
Min | Max | |
---|---|---|
Vermogen | 184 pk | 552 pk |
0 naar 100 km/h | 8,2 sec. | 3,4 sec. |
Topsnelheid | 236 km/h | 302 km/h |
Qua prestaties heeft de 4-serie voor ieder wat wils. De braafste 4-serie heeft 184 pk, sprint in 8,2 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 236 km/h.
De meest sportieve 4-serie, met 552 pk, klaart de standaardsprint in 3,4 seconden en tikt een topsnelheid van 302 km/h aan.
De BMW 4-serie prijs begint bij € 59.352. Voor de meest uitgebreide en sterke variant, loopt de prijs op naar € 209.813. Bekijk hier alle BMW 4-serie prijzen.
Auto Review heeft de BMW 4-serie uitgebreid getest. Lees hier onze laatste tests.
Lees hier het laatste BMW 4-serie nieuws van Auto Review
Ook in deze artikelen komt de BMW 4-serie voorbij: