Volkswagen Golf GT en GTD
De nieuwe GTI is niet alleen een stuk sneller, maar ook een stuk duurder. Volkswagen vult het gat onder de GTI op met de GT. De Golf GT is voorzien van een revolutionaire motor die gebruik maakt van zowel een turbo als een compressor.
In de reeks sportieve Golf-modellen voegt Volkswagen een derde telg toe. Het betreft de Golf GT. Het is de goedkoopste, minst snelle en zuinigste sportieve Golf, maar wel de meest opvallende. Niet omdat de Golf GT het nodige spoilerwerk en dikke lichtmetalen wielen heeft, maar om zijn techniek. Onder de motorkap ligt namelijk een 1.4 liter viercilinder. Nou en, zult u nu denken. Wel, uit deze 1.4 haalt Volkswagen een vermogen van maar liefst 170 pk.
Twincharger
De revolutionaire Twincharger-techniek zorgt ervoor dat uit een kleine cilinderinhoud veel vermogen te halen is. De basis hiervoor zijn een turbo én een compressor. We kennen allemaal het nadeel van een turbo. Bij lage toerentallen werkt deze nauwelijks en daardoor ontstaat het zogenaamde ‘turbogat’. Begint de turbo te werken dat ontstaat er ineens een flinke boost en krijg je een stevige duw in de rug. Een compressor werkt juist bij lage toerentallen. De compressor wordt aangedreven door de krukas en zorgt al direct voor extra vermogen. Volkswagen heeft de wetenschap van beide elementen gecombineerd en monteerde op de 1.4 zowel een turbo als een compressor. Het resultaat is een relatief kleine motor die bij alle toerentallen optimaal presteert.
Kleine cilinderinhoud, hoog vermogen
Het toepassen van de Twincharger-techniek heeft vele voordelen. Ten eerste is het verbruik veel lager te houden. Dankzij de Twincharger kan met 40% minder cilinderinhoud hetzelfde vermogen worden behaald. En met een kleinere cilinderinhoud is het verbruik vanzelfsprekend ook een stuk lager. Verder is de koppelcurve nagenoeg vlak. Hierdoor is er bij elk toerental een flinke dosis koppel voor handen. Tot slot vullen de turbo en de compressor elkaar aan. Hierdoor ontbreekt een turbogat en kun je in één streep door accelereren. En dat hebben we gemerkt!
Rij nu de stoere Volkswagen T-Cross. Ideaal voor in de stad met genoeg ruimte voor vakantie.
En dat voor een vriendenprijs!
Sportieve kenmerken
Op uitnodiging van Volkswagen reisde Autoreview.nl af naar Volkswagen-stad Wolfsburg. Daar stonden de Golf GT en GTD klaar voor een testrit. Oog in oog staand met de Golf GT verraden slechts de sportieve voorbumper en de typeplaatjes op de voor- en achterkant dat dit de GT is. Ook het interieur verraadt weinig van zijn sportieve inborst. Een sportstuurtje voorzien van de letters GT en een boost-metertje zijn de enige opvallende kenmerken.
Sportieve sound
Dat de GT meer in huis heeft dan je in eerste instantie zou verwachten wordt al tijdens de eerste kilometers duidelijk. Na de motor te hebben gestart klinkt een rustige zoem uit het vooronder. De enige sportieve sound klinkt uit het uitlaatsysteem. Maar eenmaal op weg met de Golf GT komt zijn ware karakter naar boven. Na te hebben overgeschakeld naar de tweede versnelling en flink op het gas te gaan klinkt een sportieve sound. De turbo en compressor zijn duidelijk hoorbaar door het zoemende geluid. Bovendien dringt het uitlaatgeluid duidelijker door tot het interieur. De GT klinkt zeer sportief voor een 1.4. En ook de prestaties zijn van een niveau dat je niet zou verwachten. Na te hebben overgeschakeld naar de volgende versnelling voel je als het ware het vermogen onder je rechtervoet. Direct is dan ook aanspraak te maken op dit vermogen. De GT sprint er lekker vlot weer vandoor.
Veel koppel
De 170 pk en 240 Nm sterke Golf GT sprint in 7,9 seconden naar 100 km/h. Het maximum koppel is tussen de 1.750 en 4.500 tpm volledig beschikbaar. Dat zorgt ervoor dat de GT schakellui te rijden is. Bij bijna elk toerental en in elke versnelling is voldoende koppel voor handen om vlot te accelereren. Inhaalmanoeuvres op 80 km/h-wegen zijn gemakkelijk vanuit de zesde versnelling te doen. Het onderstel is uiteraard afgestemd op sportiviteit. Toch is de GT niet zo’n sportieveling als de GTI. De GT is een voorwiel aangedreven auto, en mede door het relatief hoge vermogen wordt vrij gemakkelijk onderstuur opgewekt. De besturing is direct, maar wel wat aan de lichte kant. Ook hieruit blijkt dat de GT geen GTI is. Er is voor de GT meer een compromis gemaakt tussen sportiviteit en comfort.
GTD: 170 pk 1.9 TDI
Naast de GT met 1.4 liter TSi levert Volkswagen het model ook met een dieselmotor. Voor het gemak noemen wij dit model de GTD. Onder de motorkap ligt de inmiddels welbekende 1.9 liter TDI. In de GTD levert deze motor een vermogen van 170 pk en een koppel van 350 Nm. Het maximum koppel is beschikbaar tussen 1.750 en 2.500 tpm. Er zijn slechts 8,2 seconden nodig om vanuit stilstand naar 100 km/h te sprinten. Vooral wanneer voor de optionele DSG-bak gekozen wordt, verloopt die acceleratie in één streep en wordt je continue in je stoel gedrukt. Het wisselen van verzet verloopt dankzij de DSG-bak zo soepel en snel dat je het niet eens merkt.
Uitrusting en prijs
Volkswagen levert de Golf GT vanaf € 29.995,-. U rijdt dan de benzineversie met handgeschakelde zesbak. Standaard is de GT voorzien van onder andere elektrische ramen vóór, cruise control, airco, lichtmetalen wielen, boordcomputer en sportstoelen.
Conclusie
Volkswagen laat met de Golf GT zien waartoe ze technisch in staat is. De revolutionaire 1.4 TSi-motor spreekt tot de verbeelding. Het is onvoorstelbaar dat er uit zo’n kleine cilinderinhoud zoveel rijplezier te halen is. De GT is geen GTI, maar heeft wel diverse voordelen. Zo is de GTI ruim 3.500 euro duurder in aanschaf en liggen het verbruik en het gewicht hoger. Dat heeft uiteraard invloed op de onderhoudskosten (brandstof en wegenbelasting). Ondanks dat heeft de Golf GTI wel een wat sportievere wegligging en vinden wij de uitstraling sportiever dan bij de GT.
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.