Een échte GTI: Volkswagen Golf V GTI
Hij stuurt strak, heeft een 200 pk sterke 2.0 turbomotor en een sportief geluid. Volkswagen is erin geslaagd weer een échte Golf GTI neer te zetten. Het exterieur roept verwachtingen op die de Golf GTI waar maakt.
Volkswagen presenteerde de Golf GTI in 1976 en sindsdien zijn de naam GTI en Golf onlosmakelijk aan elkaar verbonden. Ruim 90 procent van de Europeanen koppelt de naam GTI direct aan de Golf. Volkswagen heeft met de Golf GTI een nieuw segment in het leven geroepen, namelijk dat van de hot-hatchback. Met de introductie van de vorige generatie van de Golf GTI werden vele liefhebbers teleurgesteld. Het was niet meer dan een simpele sportuitvoering van de gewone Golf. Bovendien werd er een 115 pk sterke diesel-GTI geleverd en die deed niet bepaald goed aan de status GTI.
Verwijzing naar de oer-GTI
Gelukkig heeft Volkswagen het met de nieuwe Golf GTI dubbel en dwars goedgemaakt. De grille en de luchtinlaten in de voorbumper zijn gevuld met honingraatgaas. Dankzij het zwarte deel op de voorbumper worden de grille en middelste luchtinlaat optisch met elkaar verbonden. Om de grille heen heeft Volkswagen een rood randje gemaakt dat direct doet verwijzen naar de oer-GTI. Maar dat is niet het enige dat terug doet denken aan de eerste GTI. Zo zijn ook de letters GTI op de voor- en achterkant uitgevoerd in het klassieke lettertype en zien we in het interieur de blokjesbekleding terug. Verdere opvallende kenmerken van de Golf GTI zijn de 17 inch lichtmetalen wielen met daarachter rode remklauwen, de achterspoiler, zijskirts en de dubbele uitlaatpijp.
Gelukkig heeft Volkswagen het met de nieuwe Golf GTI dubbel en dwars goedgemaakt. De grille en de luchtinlaten in de voorbumper zijn gevuld met honingraatgaas. Dankzij het zwarte deel op de voorbumper worden de grille en middelste luchtinlaat optisch met elkaar verbonden. Om de grille heen heeft Volkswagen een rood randje gemaakt dat direct doet verwijzen naar de oer-GTI. Maar dat is niet het enige dat terug doet denken aan de eerste GTI. Zo zijn ook de letters GTI op de voor- en achterkant uitgevoerd in het klassieke lettertype en zien we in het interieur de blokjesbekleding terug. Verdere opvallende kenmerken van de Golf GTI zijn de 17 inch lichtmetalen wielen met daarachter rode remklauwen, de achterspoiler, zijskirts en de dubbele uitlaatpijp.
Tip
Kies jouw autoverzekering
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.
Dikke kuipstoelen
Ook in het interieur heeft Volkswagen er alles aan gedaan om de Golf GTI weer tot een sportieve verschijning te maken. Over het dashboard loopt een sierlijst van aluminium. Dit materiaal komt ook terug op en rond de versnellingspook, op het stuurwiel, in de deuren en er is een mooie pedalenset gemonteerd. De tellers zien er driedimensionaal uit en het lekkere dikke stuurwiel – dat goed in de hand ligt- is aan de onderkant afgeplat. Uiteraard zorgen de met blokjesbekleding beklede sportstoelen voor de finishing-touch en is het GTI-logo opgenomen in de hoofdsteunen.
Ook in het interieur heeft Volkswagen er alles aan gedaan om de Golf GTI weer tot een sportieve verschijning te maken. Over het dashboard loopt een sierlijst van aluminium. Dit materiaal komt ook terug op en rond de versnellingspook, op het stuurwiel, in de deuren en er is een mooie pedalenset gemonteerd. De tellers zien er driedimensionaal uit en het lekkere dikke stuurwiel – dat goed in de hand ligt- is aan de onderkant afgeplat. Uiteraard zorgen de met blokjesbekleding beklede sportstoelen voor de finishing-touch en is het GTI-logo opgenomen in de hoofdsteunen.
Ruim
Omdat de GTI is gebaseerd op de standaard Golf is de ergonomie dik in orde en is er ook voldoende ruimte. Wij reden de driedeurs Golf GTI waarin achterin voldoende plaats is om met twee personen te zitten. Ook aan bagageruimte is er geen gebrek. Met een inhoud van 350 liter is de bagageruimte voldoende groot en de doorgang is ruim. In de deuren, de middenarmsteun, links van het stuur en het dashboardkastje is ruimte om spulletjes op te bergen.
Omdat de GTI is gebaseerd op de standaard Golf is de ergonomie dik in orde en is er ook voldoende ruimte. Wij reden de driedeurs Golf GTI waarin achterin voldoende plaats is om met twee personen te zitten. Ook aan bagageruimte is er geen gebrek. Met een inhoud van 350 liter is de bagageruimte voldoende groot en de doorgang is ruim. In de deuren, de middenarmsteun, links van het stuur en het dashboardkastje is ruimte om spulletjes op te bergen.
Turbomotor
Kortom, de GTI ziet er weer uit als een echte GTI. Nog belangrijker echter, hoe rijdt ‘ie? Onder de motorkap heeft Volkswagen een 2.0 liter turbomotor met directe brandstofinspuiting (2.0 T FSI) gelegd. Deze motor levert een vermogen van 200 pk en een koppel van 280 Nm tussen 1.800 en 5.000 toeren per minuut. Op papier belooft dat heel wat! En dat is ook zo, want de Golf GTI sprint in slechts 7,2 seconden naar 100 km/h. Dat daar niet aan te twijfelen is blijkt wel wanneer de pook in de eerste versnelling wordt gelegd, de koppeling opkomt en een flinke dot gas wordt gegeven. De Golf sprint er vandoor. Je wordt vol in je stoel gedrukt en bij het overschakelen naar de tweede versnelling wordt je opnieuw weer achterin je stoel gedrukt. Daarmee gepaard wordt een prachtig diep geluid geproduceerd dat een combinatie is van de motor en het uitlaatsysteem. Voor het stoplicht is het gewoon moeilijk om je voet van het gaspedaal te houden, want het geluid werkt erg verslavend.
Kortom, de GTI ziet er weer uit als een echte GTI. Nog belangrijker echter, hoe rijdt ‘ie? Onder de motorkap heeft Volkswagen een 2.0 liter turbomotor met directe brandstofinspuiting (2.0 T FSI) gelegd. Deze motor levert een vermogen van 200 pk en een koppel van 280 Nm tussen 1.800 en 5.000 toeren per minuut. Op papier belooft dat heel wat! En dat is ook zo, want de Golf GTI sprint in slechts 7,2 seconden naar 100 km/h. Dat daar niet aan te twijfelen is blijkt wel wanneer de pook in de eerste versnelling wordt gelegd, de koppeling opkomt en een flinke dot gas wordt gegeven. De Golf sprint er vandoor. Je wordt vol in je stoel gedrukt en bij het overschakelen naar de tweede versnelling wordt je opnieuw weer achterin je stoel gedrukt. Daarmee gepaard wordt een prachtig diep geluid geproduceerd dat een combinatie is van de motor en het uitlaatsysteem. Voor het stoplicht is het gewoon moeilijk om je voet van het gaspedaal te houden, want het geluid werkt erg verslavend.
Prima weggedrag
De eerste bocht die zich aandoet schakel ik terug naar de twee, stuur scherp in en geef weer vol gas. Een beetje onderstuur is het gevolg, maar dit is zeer gemakkelijk te corrigeren. De GTI heeft een voorspelbaar gedrag dat nooit tot verrassingen zal leiden. De sportstoelen doen hun werk goed en houden je stevig op je plaats. De GTI laat zich scherp en direct sturen, helt minimaal over en voelt heel zeker aan. Mocht er onverhoopt iets niet helemaal goed gaan dan corrigeert de ESP. Ik heb al snel het systeem uitgeschakeld omdat je een veilig gevoel hebt in de GTI, hij reageert gewoon zoals je dat zou willen. Snel door een bocht gaan is prachtig en met de flinke remmen is het geen probleem om op het laatste moment te remmen. De grote remschijven en rode remklauwen zien er niet alleen mooi uit, ze werken ook nog eens zoals het hoort. Een grote bijdrage aan het goede weggedrag wordt geleverd door het aangepaste onderstel. Het onderstel is met 15 mm verlaagd en aanzienlijk stugger dan een standaard Golf. Dit komt de wegligging absoluut ten goede zonder teveel afbreuk te doen aan het comfort. Alleen op slechte klinkerwegen merk je dat je met een sportieve(re) auto op stap bent. Drempels of gaten in de weg leveren geen problemen op.
De eerste bocht die zich aandoet schakel ik terug naar de twee, stuur scherp in en geef weer vol gas. Een beetje onderstuur is het gevolg, maar dit is zeer gemakkelijk te corrigeren. De GTI heeft een voorspelbaar gedrag dat nooit tot verrassingen zal leiden. De sportstoelen doen hun werk goed en houden je stevig op je plaats. De GTI laat zich scherp en direct sturen, helt minimaal over en voelt heel zeker aan. Mocht er onverhoopt iets niet helemaal goed gaan dan corrigeert de ESP. Ik heb al snel het systeem uitgeschakeld omdat je een veilig gevoel hebt in de GTI, hij reageert gewoon zoals je dat zou willen. Snel door een bocht gaan is prachtig en met de flinke remmen is het geen probleem om op het laatste moment te remmen. De grote remschijven en rode remklauwen zien er niet alleen mooi uit, ze werken ook nog eens zoals het hoort. Een grote bijdrage aan het goede weggedrag wordt geleverd door het aangepaste onderstel. Het onderstel is met 15 mm verlaagd en aanzienlijk stugger dan een standaard Golf. Dit komt de wegligging absoluut ten goede zonder teveel afbreuk te doen aan het comfort. Alleen op slechte klinkerwegen merk je dat je met een sportieve(re) auto op stap bent. Drempels of gaten in de weg leveren geen problemen op.
Lekker geluid
Volkswagen heeft de 2.0 liter turbomotor gekoppeld aan een prettig schakelende zesbak. De handbak laat zich soepel maar met gevoel bedienen en maakt het mogelijk om snel van verzet te veranderen. Dankzij het behoorlijke koppel van 285 Nm en de zes versnellingen is het mogelijk om heel schakellui te rijden. Waarbij de meeste auto’s in de zesde versnelling moeite hebben om vanaf 80 km/h weg te trekken, de Golf GTI doet het zonder te protesteren. Inhalen op een provinciale weg gaat bijzonder makkelijk. Even terug schakelen naar z’n vier en de motor begint flink te brullen. Gas geven, eromheen sturen en binnen no-time ben je je voorganger voorbij. Het gaat zelfs zo mooi en gemakkelijk dat de GTI je uitnodigt om flink te gaan spelen, lekker snel bochten te pakken en vooral te luisteren naar de uitlaat en motor. Tijdens het rijden heb ik maar weinig geluisterd naar de radio terwijl Volkswagen daar zo z’n best op heeft gedaan.
Volkswagen heeft de 2.0 liter turbomotor gekoppeld aan een prettig schakelende zesbak. De handbak laat zich soepel maar met gevoel bedienen en maakt het mogelijk om snel van verzet te veranderen. Dankzij het behoorlijke koppel van 285 Nm en de zes versnellingen is het mogelijk om heel schakellui te rijden. Waarbij de meeste auto’s in de zesde versnelling moeite hebben om vanaf 80 km/h weg te trekken, de Golf GTI doet het zonder te protesteren. Inhalen op een provinciale weg gaat bijzonder makkelijk. Even terug schakelen naar z’n vier en de motor begint flink te brullen. Gas geven, eromheen sturen en binnen no-time ben je je voorganger voorbij. Het gaat zelfs zo mooi en gemakkelijk dat de GTI je uitnodigt om flink te gaan spelen, lekker snel bochten te pakken en vooral te luisteren naar de uitlaat en motor. Tijdens het rijden heb ik maar weinig geluisterd naar de radio terwijl Volkswagen daar zo z’n best op heeft gedaan.
Standaarduitrusting zeer compleet
Het audiosysteem dat in onze GTI gemonteerd was voldoet perfect voor de meeste mensen. Uit de tien speakers klinkt een mooi zuiver geluid en een diepe bas. De radio zelf is geïntegreerd in het dashboard en voorzien van een CD-speler. De antenne is weggewerkt in de ruit. Standaard beschikt de Golf GTI over een rijke uitrusting. Naast het complete pakket aan sportieve accessoires is de GTI voorzien van zaken als elektrische ramen en spiegels, centrale vergrendeling op afstand, regensensor, boordcomputer, climate control en cruise control. De Golf GTI is leverbaar vanaf € 31.995,-.
Het audiosysteem dat in onze GTI gemonteerd was voldoet perfect voor de meeste mensen. Uit de tien speakers klinkt een mooi zuiver geluid en een diepe bas. De radio zelf is geïntegreerd in het dashboard en voorzien van een CD-speler. De antenne is weggewerkt in de ruit. Standaard beschikt de Golf GTI over een rijke uitrusting. Naast het complete pakket aan sportieve accessoires is de GTI voorzien van zaken als elektrische ramen en spiegels, centrale vergrendeling op afstand, regensensor, boordcomputer, climate control en cruise control. De Golf GTI is leverbaar vanaf € 31.995,-.
Conclusie
De nieuwe Volkswagen Golf GTI is een GTI zoals het hoort. Hij stuurt scherp en communicatief, heeft een goed onderstel en een sportieve uitlaatbrom. De 2.0 liter turbomotor is lekker levendig en de handgeschakelde zesbak voelt zeker aan. In combinatie met de uiterlijke kenmerken, de stevige sportstoelen en het dikke stuurwiel kan deze Golf met recht weer de typeaanduiding GTI dragen!
De nieuwe Volkswagen Golf GTI is een GTI zoals het hoort. Hij stuurt scherp en communicatief, heeft een goed onderstel en een sportieve uitlaatbrom. De 2.0 liter turbomotor is lekker levendig en de handgeschakelde zesbak voelt zeker aan. In combinatie met de uiterlijke kenmerken, de stevige sportstoelen en het dikke stuurwiel kan deze Golf met recht weer de typeaanduiding GTI dragen!
Tip
Kies jouw autoverzekering
Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.