De huidige Peugeot 308 werd in 2021 geïntroduceerd. De meest recente versie dateert uit 2024.
De 308 is een auto uit het C-segment. Daarmee is hij vergelijkbaar met de Ford Focus, Kia Ceed, Mazda 3, Opel Astra en Toyota Corolla.
De Peugeot 308 is beschikbaar als hatchback en stationwagen.
De 308 is 4.367 mm lang en dat is korter dan gemiddeld voor een auto in het C-segment. De breedte bedraagt 1.852 mm en de 1.441 mm.
De wielbasis van de 308 bedraagt 2.675 mm. Hoe groter de afstand tussen de voor- en achteras, des te meer beenruimte op de achterbank je over het algemeen hebt. Een wielbasis van 2.675 mm is minder dan gemiddeld.
Het leeggewicht is 1.350 tot 1.691 kilo. De maximale toegelaten massa (het maximale gewicht wat de auto, inclusief brandstof, passagiers en lading mag wegen) is 2.175 kilo.
De Peugeot 308 heeft een ondergemiddeld grote kofferbak. In zijn bagageruimte past 361 liter met alle zitplaatsen bezet, of 1.634 liter wanneer je de achterbank neerklapt.
Voor de aandrijving is de 308 verkrijgbaar met benzine, benzine hybride en elektrisch 100%.
De benzine-uitvoering van de 308 heeft een gemiddeld verbruik van 5,2 l/100 km of 1 op 19,2. Op een volle tank van 52 liter rijdt hij ongeveer 1.000 kilometer.
Actieradius | 1.000 km |
---|---|
Verbruik |
5,2 l/100 km
1 op 19,2 |
De elektrische 308 heeft volgens fabrieksopgave een actieradius van 410 km. Maar in de praktijk komt het uit op 283 km. Dat is ook niet zo gek als je kijkt naar het stroomverbruik van 20,0 kWh/100km. Terwijl er in de folder 12,0 kWh/100km staat.
Fabriek | Praktijk | |
---|---|---|
Actieradius | 410 km | 283 km |
Verbruik | 12,0 kWh/100km | 20,0 kWh/100km |
De hybride Peugeot 308 is beschikbaar met een benzinemotor. Deze wordt ondersteund door een elektromotor, die tijdens het rijden energie opwekt bij het remmen en uitrollen van de auto. Een hybride auto combineert het beste van twee werelden: de grote actieradius van een brandstofauto, met de soepele aandrijving en extra zuinigheid van de elektromotor.
De hybride Peugeot 308 is een plug-in hybride. Wat betekent dat de batterij ook met een stekker opgeladen kan worden. De batterij heeft een capaciteit van 12,4 kWh. Bij een gemiddeld verbruik van 14,9 kWh per 100 kilometer, haalt hij een actieradius van 60 kilometer. Dit ondersteund de brandstofmotor. De brandstoftank heeft een inhoud van 40 liter.
Capaciteit batterij | 12,4 kWh |
---|---|
Gemiddeld verbruik elektrisch | 14,9 kWh / 100km |
Actieradius elektromotor | 60 km |
Tankinhoud | 40 liter |
Laadsnelheid | 87 km/h |
---|---|
Oplaadtijd | 4 uur |
Snellaadvermogen | 100 kW |
Snellaadtijd | 26 minuten |
De elektrische 308 heeft een snellaadvermogen van maximaal 100 kW. Je hoeft slechts 26 minuten te wachten voor je accu weer voor ongeveer 80% is gevuld, en je de reis weer kunt vervolgen. Aan een gewone laadpaal moet je 4 uur geduld hebben.
Min | Max | |
---|---|---|
Vermogen | 131 pk | 181 pk |
0 naar 100 km/h | 9,9 sec. | 7,6 sec. |
Topsnelheid | 210 km/h | 225 km/h |
Qua prestaties heeft de 308 voor ieder wat wils. De braafste 308 heeft 131 pk, sprint in 9,9 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 210 km/h.
De meest sportieve 308, met 181 pk, klaart de standaardsprint in 7,6 seconden en tikt een topsnelheid van 225 km/h aan.
De Peugeot 308 prijs begint bij € 33.480. Voor de meest uitgebreide en sterke variant, loopt de prijs op naar € 44.780. Bekijk hier alle Peugeot 308 prijzen.
Schieten deze aanschafprijzen je budget net voorbij? De 308 is ook beschikbaar als private lease. Kijk hier voor de beste Peugeot 308 private lease deals.
Auto Review heeft de Peugeot 308 uitgebreid getest. Lees hier onze laatste tests.
Lees hier het laatste Peugeot 308 nieuws van Auto Review
Ook in deze artikelen komt de Peugeot 308 voorbij: