Powered by
AutoDisk

Peugeot 308

De huidige Peugeot 308 werd in 2021 geïntroduceerd. De meest recente versie dateert uit 2024.

De 308 is een auto uit het C-segment. Daarmee is hij vergelijkbaar met de Ford Focus, Kia Ceed, Hyundai i30, Mazda 3, Opel Astra, Peugeot 308, Volkswagen Golf en Toyota Corolla.

Peugeot 308 Peugeot 308

Afmetingen

Lengte: 4.37
Gewicht: 1233
Inhoud kofferbak: 361

De Peugeot 308 is beschikbaar als hatchback en stationwagen.

De 308 is 4.367 mm lang en dat is korter dan gemiddeld voor een auto in het C-segment. De breedte bedraagt 1.852 mm en de 1.441 mm.

De wielbasis van de 308 bedraagt 2.675 mm. Hoe groter de afstand tussen de voor- en achteras, des te meer beenruimte op de achterbank je over het algemeen hebt. Een wielbasis van 2.675 mm is minder dan gemiddeld.

Het leeggewicht is 1.233 tot 1.691 kilo. De maximale toegelaten massa (het maximale gewicht wat de auto, inclusief brandstof, passagiers en lading mag wegen) is 2.175 kilo.

De Peugeot 308 heeft een ondergemiddeld grote kofferbak. In zijn bagageruimte past 361 liter met alle zitplaatsen bezet, of 1.634 liter wanneer je de achterbank neerklapt.

Brandstof en actieradius

Voor de aandrijving is de 308 verkrijgbaar met benzine, benzine hybride en elektrisch 100%.

Benzine

De benzine-uitvoering van de 308 heeft een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km of 1 op 18,2. Op een volle tank van 52 liter rijdt hij ongeveer 945 kilometer. De sportiefste uitvoering heeft een actieradius 897 kilometer, maar hij is dan ook minder zuinig (5,8 l/100 km of 1 op 17,2). Krachtigere prestaties kosten nu eenmaal brandstof.

Min Max
Actieradius 897 km 945 km
Verbruik 5,5 l/100 km
1 op 18,2
5,8 l/100 km
1 op 17,2

Elektrisch

De elektrische 308 heeft volgens fabrieksopgave een actieradius van 410 km. Maar in de praktijk komt het uit op 283 km. Dat is ook niet zo gek als je kijkt naar het stroomverbruik van 20,0 kWh/100km. Terwijl er in de folder 12,0 kWh/100km staat.

Fabriek Praktijk
Actieradius 410 km 283 km
Verbruik 12,0 kWh/100km 20,0 kWh/100km

Hybride

De hybride Peugeot 308 is beschikbaar met een benzinemotor. Deze wordt ondersteund door een elektromotor, die tijdens het rijden energie opwekt bij het remmen en uitrollen van de auto. Een hybride auto combineert het beste van twee werelden: de grote actieradius van een brandstofauto, met de soepele aandrijving en extra zuinigheid van de elektromotor.

Plug-in hybride

De hybride Peugeot 308 is een plug-in hybride. Wat betekent dat de batterij ook met een stekker opgeladen kan worden. De batterij heeft een capaciteit van 12,4 kWh. Bij een gemiddeld verbruik van 14,9 kWh per 100 kilometer, haalt hij een actieradius van 59 kilometer. Dit ondersteund de brandstofmotor. De brandstoftank heeft een inhoud van 40 liter.

Capaciteit batterij 12,4 kWh
Gemiddeld verbruik elektrisch 14,9 kWh / 100km
Actieradius elektromotor 59 km
Tankinhoud 40 liter
Peugeot 308 Peugeot 308

Opladen

Laadsnelheid 87 km/h
Oplaadtijd 4 uur
Snellaadvermogen 100 kW
Snellaadtijd 26 minuten

De elektrische 308 heeft een snellaadvermogen van maximaal 100 kW. Je hoeft slechts 26 minuten te wachten voor je accu weer voor ongeveer 80% is gevuld, en je de reis weer kunt vervolgen. Aan een gewone laadpaal moet je 4 uur geduld hebben.

Prestaties

Min Max
Vermogen 131 pk 225 pk
0 naar 100 km/h 9,9 sec. 7,5 sec.
Topsnelheid 210 km/h 235 km/h

Qua prestaties heeft de 308 voor ieder wat wils. De braafste 308 heeft 131 pk, sprint in 9,9 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 210 km/h.

De meest sportieve 308, met 225 pk, klaart de standaardsprint in 7,5 seconden en tikt een topsnelheid van 235 km/h aan.

Peugeot 308 Peugeot 308

Prijs & private lease

De Peugeot 308 prijs begint bij € 31.580. Voor de meest uitgebreide en sterke variant, loopt de prijs op naar € 46.280. Bekijk hier alle Peugeot 308 prijzen.

Schieten deze aanschafprijzen je budget net voorbij? De 308 is ook beschikbaar als private lease. Kijk hier voor de beste Peugeot 308 private lease deals.

Tests

Auto Review heeft de Peugeot 308 uitgebreid getest. Lees hier onze laatste tests.

Peugeot 308 nieuws

Lees hier het laatste Peugeot 308 nieuws van Auto Review