Test: Volkswagen Passat is nog steeds die heerlijke, voorname reisgenoot

Test: Volkswagen Passat is nog steeds die heerlijke, voorname reisgenoot

Al sinds 1973 levert Volkswagen de Passat. De negende generatie is er alleen als stationwagon, maar het lijkt wel alsof Volkswagen extra zijn best heeft gedaan om er een goede auto van te maken. Je kunt meer bagage verstouwen dan in een Mercedes E-klasse Estate. Maar bovenal: wat rijdt hij verbluffend goed.

Er zijn weinig zekerheden in de autowereld, maar in de prijslijst van Volkswagen vind je er een paar. Al sinds de jaren zeventig vormen de Passat (1973), Golf (1974) en Polo (1975) een heilige drie-eenheid. In vijftig jaar tijd kwamen en gingen modellen. Sommige bliezen roemloos de aftocht, zoals de Phaeton. De compacte vierdeurs sedans van Volkswagen sloegen evenmin echt aan en dus moesten de Jetta, Vento en Bora het veld ruimen. Ook sportieve modellen als de Scirocco en Corrado waren geen al te lang leven beschoren. 

Maar de Polo, Golf en Passat compenseerden dat ruimschoots. Sinds 1983 schaften liefst 278.318 Nederlanders een Passat aan. Klein bier vergeleken met de Polo (ruim 400.000) en de Golf (685.000), maar achter de Passat ligt een gapend gat met de nummer vier, de Volkswagen Up. Die tikt net de 100.000 aan.

Test: Volkswagen Passat is nog steeds die heerlijke, voorname reisgenoot
Test: Volkswagen Passat is nog steeds die heerlijke, voorname reisgenoot
Test: Volkswagen Passat is nog steeds die heerlijke, voorname reisgenoot
Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Alleen nog als stationwagon

Maar alles van waarde is weerloos en dus is zelfs voor de nestor van de Volkswagen-prijslijst de toekomst onzeker. Over het einde van de Passat werd de afgelopen jaren druk gespeculeerd, want de belangstelling is tanende. Zijn hoogtijdagen liggen achter hem (deels door de komst van de Tiguan), maar zoals een oude rockster geeft hij niet op en gaat hij onvermoeibaar verder. En dus komt er ondanks zijn wereldwijd wat afgenomen populariteit toch gewoon een negende generatie. Al is de Passat in onder meer de Verenigde Staten al niet meer leverbaar. 

Volkswagen nam meer maatregelen: voor het eerst sinds de jaren tachtig verschijnt geen sedan meer. Je kunt hem alleen bestellen als stationwagon. Voorheen werd daarvoor de naam Variant gebruikt, maar die toevoeging werd geschrapt. De technische leiding werd uitbesteed aan Skoda, de Passat rolt samen met de nieuwe Superb van de band in Bratislava, de hoofdstad van Slowakije.

Elke week een gratis test in je inbox? Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief!

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Niemand raakt verblind

De Passat is niet alleen nauw verwant aan de Superb, maar ook aan de Volkswagen Tiguan. De motorkeuze is vrijwel hetzelfde: je kiest uit een mild hybrid of plug-in hybride. het enige verschil is dat de Tiguan een instapper heeft met 130 pk, bij de Passat krijg je meteen de 1.5 eTSI met 150 pk. De plug-in hybrides leveren in beide modellen 204 en 272 pk en hebben een uitstekend elektrisch rijbereik van 100 kilometer.

Test: Volkswagen Passat is nog steeds die heerlijke, voorname reisgenoot

In de Tiguan kozen we voor de eHybrid, maar in de Passat beproeven we ons geluk met de 1.5 eTSI. Veel verbeteringen die we bij de Tiguan al aanstipten, vind je ook terug in de Passat. Het dashboard is vrijwel hetzelfde, met een enorm multimediascherm van 32,8 centimeter in het midden. Ook in de Passat is de versnellingshendel naar de stuurkolom verplaatst en kun je in de middentunnel twee telefoons opbergen.

En ja hoor, daar zijn ook de ErgoActive-stoelen en het adaptieve onderstel weer. Ook aan hun uiterlijk zie je dat de Passat en Tiguan verwant zijn, met hun optionele lichtstrip in de grille. Alleen hadden we de matrix led-koplampen nog niet benoemd. Jij ziet alles en niemand raakt verblind, dat is de kortst mogelijke samenvatting van hun kunsten.

Hello Volkswagen

We beginnen in de bagageruimte, waarin je 690 liter kwijt kunt. Dat is 40 liter meer dan de oude Passat. Met neergeklapte achterbank past er 1920 liter in. Dat is zelfs meer dan de Mercedes E-klasse, die niet verder komt dan 1830 liter. Voor klussers en caravanrijders is het fijn te weten dat de Passat een aanhanger mag trekken van 1600 kilo. 

Bij een auto waar Skoda zich flink mee heeft bemoeid, verwachten we ook veel van de ruimte op de achterbank en die hoge verwachtingen lost de Passat moeiteloos in. De wielbasis is 5 centimeter langer dan die van de oude Passat en dat betekent dat je je achterin in een directiewagen waant. 

Voorin is onze testauto aangekleed met de fijne ErgoActive-stoelen. Ze verwarmen, ventileren en masseren en geven elk postuur een prima zijdelingse steun.

Test: Volkswagen Passat is nog steeds die heerlijke, voorname reisgenoot
Test: Volkswagen Passat is nog steeds die heerlijke, voorname reisgenoot
Test: Volkswagen Passat is nog steeds die heerlijke, voorname reisgenoot

Passat rijdt fijner dan Tiguan

Tussen het geven van de spraakcommando's door constateren we dat de rijbeleving in een grote middenklasser intenser is dan in een suv als de Tiguan. De Passat communiceert minder afstandelijk en voelt minder lomp aan dan de Tiguan. Gevoelsmatig is-ie ook lichter, maar het scheelt slechts 44 kilo. 

De Tiguan 1.5 eTSI sprint zelfs iets sneller naar 100 km/h. Hij heeft 9,1 seconden nodig, de Passat 9,2 seconden. De topsnelheid van de Passat is met 222 km/h wel hoger, de Tiguan haalt 210 km/h. Vanwege de hogere carrosserie is de Tiguan 1.5 eTSI wel dorstiger (6,2 l/100 km vs. 5,4 l/100 km).

Test Volkswagen Passat (2024) bevalt goed

Volkswagen heeft moeite om in de elektrische wereld zijn draai te vinden, maar de kennis en kunde op het gebied van benzinemotoren en ondersteltechniek is onomstreden. Elke kilometer met de Passat is heerlijk. De fluisterstille turbomotor is nauwelijks hoorbaar en ook de banden en de wind verstoren de rust niet. 

Het onderstel zetten we in de Comfort-stand, het fijnste rijprogramma voor snelwegkilometers. Bij een snelle inhaalactie zou je willen dat de TSI-motor iets vlotter was, maar dat is geen al te grote hindernis. De zeventraps DSG-transmissie schakelt bij snel wegrijden wat abrupt, een typisch euvel voor een versnellingsbak met dubbele koppeling, maar ook hier valt mee te leven.

Test: Volkswagen Passat is nog steeds die heerlijke, voorname reisgenoot
Test: Volkswagen Passat is nog steeds die heerlijke, voorname reisgenoot
Test: Volkswagen Passat is nog steeds die heerlijke, voorname reisgenoot

Prijs Volkswagen Passat

Rest de vraag wat de toekomst brengt voor de nieuwe Passat. De laatste drie jaar vielen de Nederlandse verkopen flink tegen, met achtereenvolgens 745, 663 en 628 registraties. De liefde voor suv's gaat ten koste van traditionele grote middenklassers, waarvan er dan ook steeds minder over zijn. 

Doodzonde, want de Passat is een voortreffelijke auto. De laatsten der Mohikanen die wél een grote stationwagon van Volkswagen willen, kunnen alle kanten op. Als je geen auto met verbrandingsmotor wilt hebben, staat de elektrische ID.7 Tourer voor je klaar. Die wordt waarschijnlijk wel veel duurder, met prijzen boven de 60.000 euro. De Passat 1.5 eTSI is er 'al' voor 48.990 euro, de eHybrid PHEV kost 49.990 euro.

Conclusie

Met een leeftijd van 51 jaar is de Passat de oudgediende in de prijslijst van Volkswagen. Waarschijnlijk is dit de laatste editie met verbrandingsmotor. Het afscheid is in stijl; comfort, stilte en (bagage)ruimte hadden overduidelijk prioriteit bij de ontwikkeling. Met zijn elektrische auto's moet Volkswagen de juiste vorm nog vinden, maar oldskool auto's bouwen doen ze nog altijd als geen ander.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Test: Volkswagen Passat is nog steeds die heerlijke, voorname reisgenoot
Test: Volkswagen Passat is nog steeds die heerlijke, voorname reisgenoot
Test: Volkswagen Passat is nog steeds die heerlijke, voorname reisgenoot
Test: Volkswagen Passat is nog steeds die heerlijke, voorname reisgenoot
Test: Volkswagen Passat is nog steeds die heerlijke, voorname reisgenoot
Test: Volkswagen Passat is nog steeds die heerlijke, voorname reisgenoot
Test: Volkswagen Passat is nog steeds die heerlijke, voorname reisgenoot
Test: Volkswagen Passat is nog steeds die heerlijke, voorname reisgenoot
Test: Volkswagen Passat is nog steeds die heerlijke, voorname reisgenoot
Test: Volkswagen Passat is nog steeds die heerlijke, voorname reisgenoot
Test: Volkswagen Passat is nog steeds die heerlijke, voorname reisgenoot
Test: Volkswagen Passat is nog steeds die heerlijke, voorname reisgenoot
Test: Volkswagen Passat is nog steeds die heerlijke, voorname reisgenoot
Test: Volkswagen Passat is nog steeds die heerlijke, voorname reisgenoot
Test: Volkswagen Passat is nog steeds die heerlijke, voorname reisgenoot
Test: Volkswagen Passat is nog steeds die heerlijke, voorname reisgenoot
Test: Volkswagen Passat is nog steeds die heerlijke, voorname reisgenoot
Test: Volkswagen Passat is nog steeds die heerlijke, voorname reisgenoot
Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties