Eerste review Volkswagen T-Roc R

Het regent de laatste tijd elektrisch ID-nieuws uit Wolfsburg, bovendien is iedereen reuze benieuwd naar de gloednieuwe Golf 8. Maar tussendoor hebben de Volkswagen-ingenieurs ook nog tijd om de het leveringsprogramma van de T-Roc uit te breiden. Twee maanden geleden kwam de T-Roc Cabriolet al voorbij en nu debuteert de snelste telg van de familie: de VolkswagenT-Roc R met 2,0-liter TSI-motor en vierwielaandrijving.

Wat is opvallend aan de Volkswagen T-Roc R?

Nou, eigenlijk vooral dat-ie er überhaupt is. Want zo veel compacte SUV’s met 300 pk zijn er niet. Pardon? Ja, drie-hon-derd peekaa. Oké, de Audi SQ2 en de Cupra Ateca hebben dezelfde aandrijflijn, maar dat zijn van nature ook iets minder braaf en no-nonsense dan hun Volkswagen-neef. Verder hebben we in dit segment eigenlijk alleen nog de Mini Countryman JCW met 306 pk. Kortom, de Volkswagen T-Roc R is een vrij bijzonder apparaat.

Wat bevalt er aan de Volkswagen T-Roc R?

We zeggen het nog één keer: drie-hon-derd peekaa! Vanuit stilstand bereik je binnen 4,8 seconden de 100 km/h en ook op tussensprints doet de T-Troc R Usain Bolt-imitaties. En het mooie is dat-ie ook net zo relaxed blijft als de Jamaicaanse sprintkampioen. We maken een buiging naar de ingenieurs die verantwoordelijk zijn voor de razendsnel werkende, variabele vierwielaandrijving en het met 2 centimeter verlaagde, verscherpte onderstel. De banden om de (optionele) 19-inch wielen klauwen in het asfalt als een trekker in het Malieveld. En selecteer je de rijmodus Race, dan biedt de besturing een aangename portie feedback. Bovendien reageert de installatie lekker vlot. Met de standaard aanwezige zeventraps DSG-bak in sportstand hóéf je niet zelf te schakelen, maar zelf flipperen is natuurlijk het leukst. Bij gas los geeft het leidingwerk met de handtekening van meneer Akrapovic zelf een lekker blèrconcert weg, al had dat van ons nog wel iets heftiger gemogen. Maar goed, onze smaak is misschien een tikkie ordinair …

Wat bevalt er niet aan de Volkswagen T-Roc R?

Wat we echt jammer vinden, is dat Volkswagen de cabine van deze bloedsnelle midi-SUV niet wat meer heeft opgeleukt. We moeten het doen met hier en daar een R-logo en sportstoelen. Het dashboard en de portieren zijn helaas met hetzelfde harde plastic bekleed dat we kennen uit de minder vermogende T-Rocs. Een laagje (nep)leer hier en daar, met een gezellig contrasterend stiknaadje, had niet misstaan. Gratis tip aan Volkswagen: kijk eens in de opgeleukte versies van de Renault Clio en de Nissan Juke. Zo kan het ook!

Wat vind ikzelf van de Volkswagen T-Roc R?

Eerlijk is eerlijk: een echte SUV-fan ben ik niet. Maar als het er eentje van het kaliber T-Roc R is, dan mag je me ervoor wakker maken. Door de combinatie van zoveel gebruiksgemak en zoveel goedmoedige, toegankelijke power in zo’n compacte auto, ga zelfs ik voor de SUV-bijl. Dat hij – zeker op 19-inch wielen en in de Race-modus – op hobbelig wegdek je schoenveters uit de strik haalt, daar ben ik persoonlijk niet zo gevoelig voor. Alleen dat plastic interieur ... Verder houd ik met angst en beven de bekendmaking van de prijzen in de gaten.

Wanneer kom de Volkswagen T-Roc R en wat zijn de prijzen?

Het goede nieuws: de T-Roc R is al vanaf 22 oktober te bestellen. Vervolgens moet je nog zeker tot eind maart op je rappe rakker wachten. Wat-ie gaat kosten, houdt Volkswagen Nederland nog even onder de pet. Wetende dat de Duitse dealer er ongeveer 44 mille voor vraagt, hoeven wij hier geen koopje te verwachten. En wat dacht je dat het optionele Akrapovic-uitlaatsysteem in Duitsland kost? Rond de 3500 euro! Dat voorkomt dat iedere koper van de T-Roc R die titanium brulpijp bestelt. Blijkbaar vindt Volkswagen het wel zo netjes om een béétje rekening met onze buren te houden …

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties