Renault Megane E-Tech Electric

De Renault Megane E-Tech Electric staat op een nieuw EV-platform, genaamd CMF-EV. Hij is er met 130 of 220 pk en met 40 of 60 kWh. Met zijn lengte van slechts 4,20 meter, zit de elektrische Megane precies tussen de Clio (4,05 m) en de 'oude' Megane (4,36 m) in. Toch biedt hij voorin de meeste ruimte van allemaal.

Renault Megane E-Tech Electric

Renault Megane E-Tech Electric 2022

Renault heeft een compleet nieuw EV-platform ontwikkeld, genaamd CMF-EV. Even leek het erop dat de Nissan Ariya de platformprimeur zou krijgen, maar uiteindelijk kwam de Megane E-Tech Electric eerder op de markt. 

De Megane E-Tech Electric is een elektrische hatchback met vijf deuren. Een elektromotor van 130 of 220 pk ligt onder de motorkap en drijft de voorwielen aan. Het accupakket is dun voor zijn soort en heeft een capaciteit van 40 of 60 kWh. Goed voor een WLTP-actieradius van respectievelijk 300 en 450 kilometer. Tot 80 km/h rijdt hij bijna geruisloos.

Als het tijd wordt om te laden, kun je er bij de Megane op vertrouwen dat hij het onderste uit elke laadpaal of wallbox trekt. Renault monteert namelijk een krachtige boordlader van 22 kW. Snelladen doet de Megane E-Tech Electric met maximaal 130 kW.

De bagageruimte van de  Megane bedraagt 389 tot 1245 liter, maar na het neerklappen van de rugleuning ontstaat géén vlakke laadvloer. Het maximale trekgewicht van de elektrische Megane bedraagt 900 kilo en een fietsendrager behoort tot de mogelijkheden.

De Renault Megane heeft een moderne veiligheidsuitrusting, met verkeersbordherkenning en rijstrookassistentie. Maar zijn cruisecontrol denkt niet met je mee. Voor adaptieve snelheidsregeling moet je bijbetalen, ook als je de duurste uitvoering koopt.

Renault Megane E-Tech Electric review

In de Renault Megane E-Tech Electric review vergelijken we hem vaak met de Volkswagen ID.3. Zijn grootste concurrent. Zo nemen we onze pet af voor de Franse designers, die een stijlvolle en opvallende verschijning hebben neergezet. Zoveel mooier dan de ID.3 en de Cupra Born. 

Ook doet het lagere gewicht van de Megane hem goed. Hij legt zo'n 100 kilo minder in de schaal dan een vergelijkbare Volkswagen ID.3 en dat merk je. De Renault voelt lichtvoetiger aan, met een heerlijk directe stuurinrichting en een minder stevig gedempt onderstel.

Ten derde is zijn cockpit gebruiksvriendelijker, met fysieke knoppen voor de belangrijkste functies en een soepel werkend infotainmentsysteem met Google-techniek. Het 12-inch display op de middenconsole is indrukwekkend, maar wij zouden net zo tevreden zijn met het 9-inch scherm. De werking is verder hetzelfde.

Technisch is de Megane E-Tech Electric niet grensverleggend, want met zijn aandrijflijn loopt hij in de pas met de concurrentie en biedt hij ook geen supersnelle laadtechniek, zoals Hyundai en Kia dat wel doen.

Renault Megane E-Tech Electric actieradius

Bij 100 km/h heeft de Renault Megane E-Tech Electric een gemiddeld stroomverbruik van 15,4 kWh/100 km. Dat is voor de EV60-versie met 220 pk. Zou je een volle batterij van 60 kWh helemaal leeg rijden, dan kom je 389 kilometer ver. Lees hoe wij de Renault Megane E-Tech Electric actieradius testen.

Bij 130 km/h – nog steeds een legale snelheid op sommige plekken en tijden – loopt het stroomverbruik op tot gemiddeld 23,5 kWh/100 km. Een bruikbare capaciteit van 60 kWh geeft een 130 km/h-actieradius van 255 kilometer.

Renault Megane E-Tech Electric prijs

De prijzen van de Renault Megane E-Tech Electric beginnen bij 35.930 euro voor de EV40 Equilibre (130 pk, 40 kWh). De goedkoopste uitvoering met 60 kWh kost 39.990 euro.

Exclusieve Renault (Megane E-Tech Electric) verhalen

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties

Zoeken