Renault Koleos: beter laat dan nooit?

Het ontwikkelen van vierwielaangedreven modellen blijkt geen sinecure. Vooral de daarmee gepaard gaande investeringen zijn torenhoog. Daarom sluiten merken die er nog niet in thuis zijn graag bij de pioniers aan. En als je als Renault dan gelieerd bent aan Nissan is het sommetje snel gemaakt. Toch is de nieuwe Renault Koleos bepaald geen Nissan-kloon.

Nog voor de Eerste Wereldoorlog bouwde Renault al haar eerste 4x4, een vrachtwagen die met eveneens vierwielbesturing door het Franse leger werd getest. Maar ondanks de verkoop van bestelauto’s met integrale aandrijving en het extern ombouwen van een paar personenauto’s, kwam Renault op dit gebied niet veel verder. Toen de Scénic RX4 en de Kangoo 4x4 op de markt verschenen met techniek van Nissan leek het tij te keren. Maar ook deze twee auto’s kregen geen opvolger. Is de Koleos dan de volgende strohalm?

Nissan componenten
De Koleos staat voor de meest optimale samenwerking binnen de groep. De ontwikkeling heeft volledig in Frankrijk plaatsgevonden, vandaar dat het design keurig aansluit bij de andere Renault-modellen. De aandrijving komt volledig van Nissan en daarom draagt het onderstel veel componenten van de X-Trail, zoals onder meer de volledige achterwielophanging. En dan nog de productie, die vindt plaats in Korea bij Renault Samsung Motors. Renault kocht jaren geleden de splinternieuwe fabriek van Samsung, die nog geen jaar in bedrijf was geweest. Eerst werd de productie van de bestaande modellen op basis van Nissan techniek hervat en de Koleos is het eerste nieuwe model, dat in Korea zelf als Samsung QM5 aan de man wordt gebracht.

Minder hoekig
Een prachtig verhaal over vierwielaandrijving, maar dit exemplaar heeft gewoon voorwielaandrijving en dat zal verreweg de meest verkochte versie in ons land worden. Dat de auto een Renault is, is aan het front meteen te zien. Over het geheel gezien geeft de auto de indruk van een groot uitgevallen Clio Estate. Veel details verwijzen rechtstreeks naar Frankrijk zoals de metaalkleurige portiergrepen, de grille in twee segmenten, de aluminium dakrails en bijvoorbeeld het ontwerp van de lichtmetalen wielen. De V-vormige achterruit met in de onderrand het logo zullen we bij Renault vaker gaan zien. Renault heeft de ruit bewust onder een grotere hoek gezet om de vormgeving wat minder hoekig te maken. En daar moet menigeen aan wennen. Een SUV is per definitie hoekig, dus wat moeten we dan met een meer elegante verschijning? Er gaan ook stemmen op dat de Koleos erg Koreaans van vorm is, omdat ie zou lijken op de producten van Hyundai en Kia. Korea neemt op het gebied van midi-SUV’s al jaren het voortouw en is dus beeldbepalend. Laten we zeggen dat Renault een eigen sausje heeft gegoten over het fenomeen midi-SUV. Maar feit blijft wel dat de Koleos een bijzondere verschijning is en daardoor niet iedereen aan zal spreken. De aluminiumkleurige beschermplaten onder de bumpers behoren tot het introductiepakket (795 euro) samen met extra getinte ruiten. Maar gezien het effect op de uitstraling zouden deze toch standaard op iedere Koleos moeten zijn.

Gigantische tildrempel
De vier portieren bieden een royale toegang tot het interieur, al had de onderkant van de achterportieren wat breder mogen zijn. De achterklep gaat in twee delen open. Het bovenste deel loopt tot en met de achterlichten. Er is dan sprake van een gigantische tildrempel, dus zal voor het inladen van zware bagagestukken de onderkant naar beneden geklapt moeten worden. Vanaf dit laadplatform wordt lading gemakkelijk naar binnen geschoven. In dat geval is het onmogelijk nog bij de rugleuning van de achterbank te komen om deze neer te klappen. Heel handig zijn hiervoor ontgrendelknoppen gemaakt tegen de zijkant van de bagageruimte, waarmee de bank op afstand kan worden neergeklapt. Het volume varieert hiermee van 401 tot 1.380 liter. De rolhoes heeft in opgerolde toestand een enorme flap die naar beneden hangt. De reële keuze is dus eigenlijk volledig uitgetrokken of verwijderen en dat laatste gaat niet al te gemakkelijk om men daarvoor wat onhandig in de bagageruimte moet klimmen. De praktische kant van de bagageruimte heeft dus wel wat kanttekeningen.

Interieur
Gezeten achter het stuur valt meteen een aantal zaken op. Allereerst diverse bekende elementen zoals tal van bedieningsknoppen, de radio-unit, het Carminat navigatiesysteem met centraal geplaatste bediening, maar ook de vertrouwde vormgeving van het stuur en de ventilatieroosters. Hier laat Renault er geen twijfel over bestaan, dat de Koleos in het eigen Technocentre tot stand is gekomen. Ook de bovenkant van het dashboard is typisch Renault, alleen al door het gebruik van een aangenaam aanvoelende, zachte kunststof. Het instrumentarium is zeer zakelijk met gewoon drie klokken en een digitale display. Net zoals bijvoorbeeld bij de Laguna overheerst in de Koleos de eenvoud, waardoor je als bestuurder niet enorm hoeft te zoeken naar het juiste knopje. In hun enthousiasme hebben de ontwerpers echter de middenconsole net iets te breed gemaakt, waardoor bestuurders met een modale lengte snel met het onderbeen tegen de harde zijkant aan zitten.

Zitpositie
Het meubilair in de Koleos is relatief vlak met een bescheiden zijdelingse steun. We komen dat vaker tegen bij SUV’s, maar een verklaring is er niet voor te vinden. De zitpositie is plezierig hoog en de stoelen zijn in alle gewenste richtingen afstelbaar, maar de stoelen laten over het geheel genomen geen onuitwisbare indruk achter. De relatief vlakke passagiersstoel kan wel worden neergeklapt tot een tafeltje en hierdoor groeit tevens de interne laadlengte. De ruimte op de achterbank laat weinig te wensen over, een gezin met drie kinderen kan er prima mee uit de voeten. De Dynamique Luxe uitvoering heeft bovendien standaard een glazen panoramadak waarvan het voorste gedeelte elektrisch kan worden geopend. De uitrusting van de Koleos laat sowieso weinig te wensen over. De basisversie heeft onder meer al 17 inch lichtmetaal, zes airbags, een boordcomputer, elektrische ruiten en spiegels, handbediende airco, dakrails, cruise control, mistlampen voor en een radio/CD-speler. Opbergvakken zijn er volop, dat kun je wel aan de uitvinders van de ruimtewagen overlaten.

Motor
Technisch neemt de Koleos ineens afstand van Frankrijk. Er is op dit moment één benzinemotor en die wordt bij Nissan ingekocht. Het is de 2,5 liter viercilinder die bekend is uit de Nissan X-Trail. Deze levert een vermogen van 170 pk en een koppel van 226 Nm bij 2.600 toeren per minuut. De krachtbron is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak, haalt een topsnelheid van 194 km/h en sprint in 9,1 seconden naar de 100 km/h. Het rijklaargewicht van de voorwielaandrijver blijft beperkt tot 1.539 kg. En het aardige is dat het praktijkverbruik net boven de 1 op 10, zeer dicht bij het officieel gemeten verbruik ligt. Een automaat is alleen verkrijgbaar op de dieselmotor, het is nog even wachten op de CVT die met deze benzinekrachtbron zal worden gecombineerd.

Onderstel
Renault maakt bij de Koleos gebruik van bestaande Nissan ophangingsdelen, maar heeft de afstemming volledig naar eigen smaak aangepast. En dat is wellicht de meest positieve eigenschap van deze auto. De Koleos is op een moderne manier Frans comfortabel en dat betekent dat achteloos met hoge snelheden verkeersdrempels genomen kunnen worden, waarbij ESP (standaard op de Dynamique Luxe) nauwelijks in stelling hoeft te worden gebracht. De besturing blijft tot hoge snelheden voldoende communicatief en daarmee versterkt de Koleos het gevoel van een goede allrounder. Overhellen in bochten blijft zeer binnen de perken. Vierwielaandrijving is niet echt noodzakelijk en daarom kan de meerprijs van 2.600 euro in de zak worden gehouden.

Prijzen
Een ander sterk punt van de Koleos is de prijsstelling, want de behoorlijk complete 2.5 16V Dynamique start bij 29.000 euro. De Dynamique Pack en Luxe kosten respectievelijk 30.800 en 33.000 euro. De laatste is er ook met 4x4, terwijl de zeer luxueuze Privilège daarvan standaard is voorzien voor 35.600 euro. Daarnaast kan er worden gekozen voor de 2.0 dCi met 150 of 175 pk. De dieselprijzen starten bij 34.000 euro voor de Dynamique Pack.

Conclusie
Renault stapt behoorlijk laat in het SUV-segment in. Het is een trendvolger die niet bepaald origineel te noemen is. Toch is er beslist sprake van een typische Renault-touch door een aantal elementen in de vormgeving, het design, het materiaalgebruik in het interieur en de beslist zeer comfortabele afstemming van het onderstel. De viercilinder Nissan benzinemotor zorgt voor uitstekende prestatie bij een reëel verbruik. De uitrusting is bijzonder compleet, terwijl de Renault prijstechnisch uitermate concurrerend is in het segment. Een typisch geval van beter laat dan nooit.
Tip
Kies jouw autoverzekering
Kies jouw autoverzekering

Nieuwe auto kopen? Bij Interpolis kun je nu kiezen uit een uitgebreide autoverzekering of een basis autoverzekering.

Redactie
Door Redactie

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties