Test Renault Captur vs. Nissan Juke: welke scoort het best op ruimte en comfort?

Test Renault Captur vs. Nissan Juke: welke scoort het best op ruimte en comfort?

Binnen de Renault-Nissan-familie liggen de Renault Captur en de Nissan Juke ernstig met elkaar overhoop. Ze delen veel technische genen en mikken op dezelfde klanten. Wat is de beste koop als je prioriteit ligt bij ruimte en comfort?

Net als de huidige Renault Clio, staan de Renault Captur en de Nissan Juke op het Common Module Family B-platform (CMB). Dat dit geen eenheidsworst hoeft op te leveren, zie je niet alleen aan de ­buitenkant. Je merkt het ook wanneer je erin plaatsneemt. met name achterin. Op beide zitrijen biedt de Captur het beste ruimtegevoel en daar voegt hij een verschuifbare achterbank aan toe. Met de bank in de standaardpositie beschikken gemiddeld gebouwde achterpassagiers over voldoende beenruimte.

Test Renault Captur vs. Nissan Juke: welke scoort het best op ruimte en comfort?

Ruimte Renault Captur

Achter de rug van de bankzitters is dan nog ruimte voor 422 liter bagage. Vervoer je bank­zitters met korte beentjes en grote tassen in de Renault Captur? Schuif de bank naar voren en vervolgens staat er een bagageruimte van 536 liter tot je beschikking. Zet je de bank in de achterste stand, dan kunnen de achterpassagiers uitgebreid de benen strekken, maar past er ook nog maar 351 liter aan spullen achterin.

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Test Renault Captur vs. Nissan Juke: welke scoort het best op ruimte en comfort?

Hoe ruim zit je in de Nissan Juke?

In de Nissan Juke valt er niets te schuiven met de achterbank. Wie meer bagageruimte nodig heeft dan de standaard 422 liter, moet (een deel van) de achterbankleuning voorover klappen. Achterpassagiers moeten zich op hun beurt schikken naar de standaard aanwezige beenruimte. Die is iets beperkter is dan in de Captur. Daarnaast buigen de zijruiten in de Juke nogal ver naar binnen, wat de zijdelingse hoofdruimte inperkt.

Zacht maar rechtvaardig

Er was een periode dat Franse autofabrikanten hun modellen een steeds ‘Duitser’ rijgedrag probeerden te geven. Het bezorgde de fans van ‘ouderwets’ Frans veercomfort veel hartzeer. Inmiddels keren de Franse merken schoorvoetend op hun schreden terug. Dit wordt geïllustreerd door de Renault Captur, die zacht maar rechtvaardig afrekent met richels, putdeksels en zelfs met de ernstige vorstschade. Gelukkig ontaardt die soepele onderstelafstemming bij hoge snelheden op een golvend wegdek niet in een deinende carrosserie. Dat zou een té grote stap in het verleden zijn.

Test Renault Captur vs. Nissan Juke: welke scoort het best op ruimte en comfort?

Stevig afgestemd onderstel Nissan Juke

Wie in de Nissan Juke rijdt, zal ook niet snel een wiegeliedje aanheffen - in tegendeel. De Japanner heeft een stevig afgestemde wielophanging. Korte oneffenheden worden overduidelijk aan de inzittenden doorgegeven. Deze onrust aan boord verdwijnt eigenlijk nooit, ook omdat de achteras een nog grotere spring-in-het-veld is dan de vooras.

Test Renault Captur vs. Nissan Juke: welke scoort het best op ruimte en comfort?

De balans opmaken

Met zijn soepele en evenwichtige onderstel neemt de Renault zijn Japanse neef in een stevige houdgreep. Wanneer de Captur ook nog zijn fijnere meubilair en zijn betere geluidscomfort in de strijd werpt, moet de Juke in het comforthoofdstuk al snel het servet in de ring gooien.

Ben je benieuwd hoe de Renault Captur TCe 140 EDC en de Nissan Juke DIG-T 114 zich verder tot elkaar verhouden? Je leest het in onze uitgebreide vergelijkende test in Auto Review nummer 4 van 2021.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties