Eerste review Renault Zoe ZE 50 (2019)

De Renault Zoe behoort tot de pioniers van elektrisch rijden. Het is een van de weinige auto’s die al toe is aan een tweede generatie. In 2013 was een elektrische auto nog nieuw en spannend, tegenwoordig is de concurrentie moordend. Zet de Renault Zoe ZE 50 nieuwe maatstaven?

Wat is er opvallend aan de Renault Zoe ZE 50?

Opvallend is eigenlijk dat hij onopvallender is geworden: zijn design is wat conventioneler dan vroeger, zeker vanbinnen. Het interieur lijkt behoorlijk op dat van de eveneens gloednieuwe Renault Clio. De Zoe is volwassen geworden. Niet alleen met zijn grotere actieradius, ook met zijn voortreffelijke comfort en de veel betere afwerkingskwaliteit. Op veiligheidsgebied kom je evenmin iets tekort, al is hij niet leverbaar met adaptieve cruisecontrol.

Wat is er goed aan de Renault Zoe?

Allereerst datgene waar alles om draait bij elektrische auto’s: de actieradius. Die steeg naar 395 kilometer. Een heel verschil met de eerste Zoe uit 2013, die niet verder kwam dan 150 kilometer (in 2016 steeg het na een update al naar 300 km). Ook het opladen zelf gaat makkelijker: de Zoe kreeg een nieuwe snellaadpoort (CCS) en kan daarmee overal snelladen. Ook bij de Ionity-laadstations (exclusief voor CCS-auto’s). Tevens haalt de Zoe altijd het maximale vermogen uit de laadpaal in de straat, op kantoor of bij Van der Valk. Klinkt logisch, maar dat is het niet. Vraag dat maar aan de klagende kopers van een traag ladende Jaguar I-Pace. De Zoe is niet overal een uitblinker: bij de snellader is de maximale laadsnelheid 50 kW. Ter vergelijking: een Tesla Model 3 kan 150 kW aan.

Wat kan er beter aan de Renault Zoe?

Er is één groot nadeel aan de Renault Zoe: de stoelen zijn niet in hoogte of diepte verstelbaar vanwege het accupakket dat onder de vloer ligt. Dat is voor lange mensen niet zo fijn: je kunt nét niet je ideale zitpositie instellen. Bovendien zit je met vier personen wel erg dicht op elkaar – het kan knus zijn, maar ook claustrofobisch.

Wanneer komt de Renault Zoe en wat kost-ie?

De Renault Zoe is de enige elektrische auto waarvan je de batterij kunt huren. De basisprijs is 25.390 euro, maar maandelijks betaal je dan nog minstens 79 euro (bij een jaarlijks aantal kilometers van 7500) voor de huur. Kies je voor een Zoe mét accupakket van 52 kWh, dan ben je 33.590 euro kwijt. De Zoe staat in oktober bij de dealer. Mét 4 procent zakelijke bijtelling.

Wat vind ikzelf van de Renault Zoe ZE 50?

Elektrisch rijden is heerlijk. Als ik een leaseauto mocht uitzoeken, zou het een elektrische worden en maakt de Zoe een goede kans. Het comfort is uitstekend, de actieradius ruim voldoende en het goedkope plastic uit zijn voorganger is gelukkig naar de recycleboer verwezen.

Tip
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis
Bespaar op je autoverzekering met AutoBewust van Interpolis

Jij maakt zelf keuzes in de dekkingen.
Zo stel je de autoverzekering samen die bij jou past.
En houd je de premie laag.

Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties