
Skoda Enyaq iV
De Skoda Enyaq is een elektrische SUV die in 2020 op de markt is gebracht door het Tsjechische automerk Skoda. Het is het eerste model van het merk dat volledig elektrisch aangedreven is.

Skoda Enyaq iV - Eerste review
De elektrische Skoda Enyaq iV wordt pas begin 2021 op de markt verwacht, wij rijden er nu al mee. Waarbij we meteen vertellen hoe zit met de prijs en de actieradius. De nieuwe Skoda Octavia is groot en sterk en draait allemaal om technologie. In het dashboard is geen knop meer te vinden en de auto zit van onder tot boven vol met veiligheidssnufjes. Maar de klassieke Octavia-deugden bleven ook: het is en blijft een ruime auto.
De nieuwe Skoda Enyaq iV
De nieuwe Skoda Enyaq iV is een elektrische middenklasse SUV die binnenkort op de markt komt. We hebben al een testrit gemaakt in een pre-productieversie en vertellen je alles over hoe hij rijdt, wat je van het interieur kan verwachten en welke simply clever-oplossingen er zijn voor dit model.
Skoda Enyaq iV: zuinig met stroom, 403 kilometer op een volle acculading
De Skoda Enyaq iV is een grote elektrische suv die zuinig met stroom omspringt. De officiële range van de Enyaq iV is 537 kilometer, maar in de praktijk kom je 403 kilometer ver op een volle acculading. De Enyaq iV is dus net zo zuinig als de Polestar 2 en de Ford Mustang Mach-E.
De Skoda Enyaq iV is de beste elektrische gezinsauto van dit moment
De Skoda Enyaq iV is een ruime en praktische elektrische suv die perfect is voor lange afstanden. Hij heeft alle goede eigenschappen van de Volkswagen ID.4, maar is makkelijker in gebruik. De actieradius is riant en je kunt hem snel opladen. Let wel op: er zijn nog betere elektrische suvs onderweg!
Skoda Enyaq iV: de ideale elektrische SUV
De Skoda Enyaq iV is een ruime en moderne SUV die volledig op stroom rijdt. Het elektrische autonieuwsbrief geeft aan dat de Enyaq iV veel ruimte biedt voor passagiers en bagage, dankzij het slimme platformconcept waarop het model is gebouwd. Daarnaast is de Enyaq iV ook goed uitgerust met een omvangrijk digitaal multimediasysteem.
Skoda Enyaq iV 80 - de ideale elektrische SUV?
De Skoda Enyaq iV is momenteel de meest populaire elektrische auto in Nederland. Kunnen we de Enyaq dan écht tot de ideale EV bombarderen? Of heeft de concurrentie toch hetere ijzers in het vuur? In een vergelijkende test met de Mercedes EQA 250, de Volkswagen ID.4 Pro gaan we op zoek naar alle plussen en minnen van de stroom-SUV's.
De Skoda Enyaq iV haalt bij lange na de officiële actieradius niet
In onze actieradiustests zien we dat de werkelijke actieradius van elektrische auto's vaak vies tegenvalt. De officiële WLTP-actieradius wordt bepaald aan de hand van een ingewikkelde meetcyclus, waarbij de auto met verschillende snelheden en onder verschillende (gesimuleerde) omstandigheden rijdt. Maar geen mens gaat de officiële actieradius van een elektrische auto terugrekenen naar zijn eigen gebruiksomstandigheden. Daarom testten wij de Skoda Enyaq iV op een typische herfstdag, met regen en 9 graden Celsius. We kwamen uit op een actieradius die slechts 73,3% bedraagt van het bereik dat Volkswagen opgeeft. Dit is teleurstellend, want de Skoda Enyaq iV is een populaire EV in Nederland.
Skoda enyaq coupe review
de skoda enyaq coupe is een aantrekkelijk ogende suv-coupé met een prima actieradius. Het grootste nadeel is de minder comfortabele instap, maar de ruimteconcessies zijn beperkt. De Enyaq Coupé biedt fijne rijprestaties en communicatieve besturing voor een relaxed cruisen.
Skoda Enyaq: een elektrische auto met verrassend veel bereik
De Skoda Enyaq is een elektrische auto die verrassend veel bereik heeft. In onze actieradiustest kwam de Enyaq bij een constante snelheid van 100 km/h en 130 km/h verder dan alle andere geteste auto's. Dit maakt de Enyaq een uitstekende keuze voor mensen die vaak lange afstanden moeten rijden.
Enyaq geeft zich bloot
De Skoda Enyaq is een elektrische suv, op basis van het MEB-platform van de Volkswagen Groep. Qua model wordt de Enyaq het broertje van de Volkswagen ID.4. Twee carrosserievarianten Skoda Enyaq. Vergeleken met de conceptversie, de Skoda Vision iV, wordt de Enyaq er niet eleganter op. Dat komt misschien omdat er twee carrosserievarianten van de Enyaq komen. Een gewone suv, en een suv coupé. De Vision iV was dan de coupéversie, terwijl de auto op de spionagefoto's de rechttoe rechtaan versie lijkt te zijn. Maar als we iets beter kijken, vragen we ons af of er aan de achterkant niet flink is geknipt en geplakt om ons op het verkeerde been te zetten. We hopen dan ook dat de definitieve versie iets minder plomp voor dag komt.
De elektrische Skoda Enyaq
Skoda presenteert de Enyaq, een elektrische cross-over die in drie accuversies en vijf vermogensvarianten wordt geleverd. De auto is gebaseerd op hetzelfde MEB-platform als de Volkswagen ID.3 en deelt veel van zijn onderhuidse techniek. De Enyaq heeft een relatief lange wielbasis (2,76 meter) en een bereik van maximaal 500 kilometer. Het productieaantal is zo gekozen om de oprichting van Skoda in 1895 te vieren.
Skoda Enyaq - een krachtige elektrische SUV
De Skoda Enyaq is een krachtige elektrische SUV die op 1 september wordt onthuld. Het is een trucje dat autofabrikanten altijd uithalen. Vlak voor de introductie van een model worden er nog wat lekkere designschetsen naar buiten gebracht, waarop het ontwerp wordt aangedikt met overdreven proporties en oversized lichtmetalen wielen. Daarom stelt een productieversie van een concept car ook altijd teleur. Bij het tekenen van een studiemodel kunnen de ontwerpers helemaal los gaan. Een productieauto moet gemaakt en gebruikt kunnen worden.
Skoda Enyaq iV: 5 opties die de prijs duur maken
De Nederlandse prijzen van de Skoda Enyaq iV zijn bekend: vanaf 39.900 euro voor de versie met 58 kWh. Maar er zijn een aantal opties die de auto standaard aan boord moet hebben, waarvoor je extra moet betalen. Zoals parkeersensoren, chromen accenten, instelbare rijprogramma's en een flipper om het regeneratief remmen in te stellen.
3000 euro duurder? 3 redenen waarom de Skoda Enyaq iV het waard is
De Skoda Enyaq iV en de Volkswagen ID.4 zijn technisch gezien identiek, maar de Enyaq iV is wel 3000 euro duurder. Dit komt omdat er bij de aankoop van de Enyaq iV een aantal opties extra moet worden betaald. Ondanks dat is het volgens ons toch de moeite waard om voor de Enyaq iV te kiezen. Dit komt door een aantal factoren: het grootste touchscreen, 5 interieurstijlen en een grotere kofferbak.
Skoda Enyaq iV komt ook in coupévorm
Autofabrikant Skoda introduceert de elektrische Enyaq iV ook in coupévorm. Dit model is eerder geïntroduceerd als studiemodel op de autoshow van Genève en komt nu in afgeleukte vorm op de markt. Het dak van deze SUV aflopende daklijn maakt het uniek in zijn soort. De auto is verkrijgbaar met verschillende accupakketten, waardoor je tot 510 kilometer kan rijden op één lading.
De nieuwe Skoda Enyaq iV Sportline
De nieuwe Skoda Enyaq iV Sportline is een elektrische suv die vanaf dit voorjaar ook als Sportline te bestellen is. Hij staat op een verlaagd sportchassis, is aangekleed met zwarte exterieurdetails en staat op fraaie 21-inch (!) lichtmetalen wielen. De Skoda Enyaq iV Sportline wordt geleverd met een 62 kWh-batterij (180 pk, actieradius van 400 kilometer) of een 80 kWh-batterij (204 pk, 520 kilometer). Beide hebben achterwielaandrijving. Van de Skoda Enyaq iV 80 komt later dit jaar ook een 4WD-variant met 265 pk en een bereik van 500 kilometer. Alle Sportline-uitvoeringen hebben een met 15 millimeter (vóór) en 10 millimeter (achter) verlaagd sportonderstel. Het interieur van de Skoda Enyaq iV Sportline is overwegend zwart, met zwart kunstleer beklede stoelen en details in koolstoflook.
Skoda Enyaq kleine broertje komt eraan
Skoda heeft aangekondigd dat er een kleinere elektrische auto onder de Skoda Enyaq in aantocht is. Het nieuwe model zal waarschijnlijk gebaseerd worden op de Volkswagen ID.3 en zal in 2025 op de markt verschijnen. Deze nieuwe elektrische stadsauto zal naast Seat ook door Skoda en Volkswagen worden uitgebracht, met een doel om meer dan 500.000 elektrische stadsauto's per jaar in Barcelona te produceren.
Skoda Enyaq wint Zakenauto van het Jaar
De Skoda Enyaq iV is uitgeroepen tot Zakenauto van het Jaar 2020. De jury, bestaande uit directieleden van leasemaatschappijen, vertegenwoordigers van fleetowners en vakjournalisten, waaronder de hoofdredacteur van Auto Review, heeft de Tsjechische elektrische SUV bekroond met deze prestigieuze prijs.
Skoda Enyaq Coupé iV - een ruimtelijke en stijlvolle elektrische SUV
De nieuwe Skoda Enyaq Coupé iV is een ruimtelijke en stijlvolle elektrische SUV met een uniek design. Het voordeel van de slanker ogende Enyaq is dat door zijn betere stroomlijn er op papier een paar actieradiuskilometers bij komen. De reguliere Skoda Enyaq iV 80 haalt maximaal 537 kilometer op een volle batterij. Dezelfde uitvoering als coupé zoemt bijna 10 kilometer verder. Er zijn vier motorvarianten van de Enyaq Coupé iV: de 60 (180 pk, 58 kWh, achterwielaandrijving), de 80 (204 pk, 77 kWh, ook achterwielaandrijving), de 80x (265 pk, 77 kWh, vierwielaandrijving) en de RS (306 pk, 77 kWh, ook vierwielaandrijving). Die laatste is een broertje van de Volkswagen ID.5 GTX en is niet begrensd op 160 km/h, zoals de andere Enyaqs, maar op 180 km/h.
Skoda Enyaq krijgt grotere actieradius
Skoda vernieuwt de software van de Enyaq iV en Enyaq Coupé iV en peutert zo nog wat meer actieradius uit het bestaande batterijpakket. Ook kan de Skoda Enyaq nu sneller laden. De ME3-voertuigsoftware voegt een aantal zaken toe aan de Enyaq, zoals een accuonderhoud-modus en een rijprofiel met permanente 4WD voor rijden op onverharde of gladde wegen. In de ME3-update zit ook een verbetering van de Digital Cockpit en de head-up display. Het belangrijkste voor de Skoda Enyaq-rijder is misschien wel de verbeterde warmtehuishouding in de batterij, die ervoor zorgt dat je in het dagelijkse leven een grotere actieradius haalt.
Exclusieve Skoda (Enyaq iV) verhalen
{{ isLoading ? 'Bezig met laden..' : 'Helaas, er zijn geen exclusieve verhalen gevonden.' }}
Bekijk exclusieve Skoda verhalenWekelijks autoplezier in je mailbox?
- ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
- ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
- ✓ Speciale kortingen en acties
