Skoda Octavia Combi (2024) test - hij heeft wat verloren en dat is goed nieuws

Skoda Octavia Combi (2024) test -

De Skoda Octavia heeft geen driecilinder meer. Hoera! Begrijp ons niet verkeerd: de motor beviel prima, maar in een auto met het formaat van de Skoda Octavia willen we graag minimaal één cilinder meer. En dat is nu gebeurd.

Hoe je het ook wendt of keert, een viercilinder loopt nu eenmaal mooier dan een driecilinder. De eerdere basismotor van de Skoda Octavia was een klassiek voorbeeld van downsizing. Hierbij werd de kleuterinhoud van 999 cc gecompenseerd door turbotechnologie om toch nog enigszins volwassen over te komen. Alsof je een kind in een maatpak hijst.

Toegegeven: de driecilinder van de Skoda Octavia was heel zuinig, maar tegelijkertijd blonk hij niet uit in soepelheid. Prima voor een stadsauto waarmee je hoofdzakelijk korte ritjes maakt, maar minder gepast in een gezins-/zakenauto die kilometers moet vreten. Juist dan wil je rust aan je hoofd en niet dat typische driecilindergeluid horen, ook al wist Skoda dat met een goede isolatie beperkt te houden.

Met onze gratis nieuwsbrief ontvang je wekelijks een rijtest van een populaire auto. 

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Skoda Octavia Combi (2024) test -
Skoda Octavia Combi (2024) test -

Skoda Octavia mild hybride 

Maar dat alles is nu verleden tijd. De nieuwe basismotor met mild hybride-technologie telt vier cilinders en heeft een grotere inhoud van 1,5 liter. Dat is nog steeds minder dan de kloeke tweeliters van weleer, maar ook wij begrijpen dat de wereld veranderd is. Het vermogen bedraagt 115 pk. Dat is net aan, maar voldoet in ons vlakke Nederland. 

Tip
De BYD SEAL U DM-i plug-in hybrid
De BYD SEAL U DM-i plug-in hybrid

De BYD SEAL U DM-i levert comfort en efficiëntie, met een actieradius van 1.080 km.
Rijd deze plug-in hybrid al vanaf €39.490,-

Zuiniger rijden met cilinderuitschakeling

De viercilinder basismotor heeft cilinderuitschakeling, die afhankelijk van het toerental en de belasting twee cilinders op non-actief zet en daarmee brandstof bespaart. Skoda geeft voor de Combi een gemiddeld verbruik op van 5,4 l/100 km (1 op 18,5) en dat ligt maar iets boven dat van de oude driecilinder (5,3 l/100 km, 1 op 18,9). We hebben het hier over de standaardversie met handbediende zesbak. Wie de automatisch schakelende DSG-transmissie neemt, is met 5,1 l/100 km (1 op 19,6) nog zuiniger onderweg.

Skoda Octavia Combi (2024) test -
Skoda Octavia Combi (2024) test -

Traditioneel als we zijn, schakelen we liever zelf. En meteen valt op dat het geratel van de driecilinder heeft plaatsgemaakt voor een meer sonore viercilinderklank. Die is bij hogere toerentallen wellicht iets te nadrukkelijk te horen, maar is nooit zo opdringerig als iemand die je bij de ingang van een supermarkt een abonnement op een dagblad probeert aan te smeren.

Storende dreunfrequenties treden niet op en de goed gekozen versnellingsbakverhoudingen en de nauwkeurigheid waarmee de zesbak zich laat bedienen, zorgen ervoor dat je er een vlotte rijstijl op kunt nahouden.

Skoda Octavia Combi (2024) test -
Skoda Octavia Combi (2024) test -

Skoda Octavia Combi verbruik 

Een vermogen van 115 pk is niet heel veel, maar wie rustig en ontspannen rijdt, heeft hieraan meer dan voldoende. Daarbij helpt het dat het maximumkoppel van 220 Nm al bij 1500 toeren per minuut beschikbaar is. En van een turbogat is geen sprake. Na een testrit over Oostenrijkse snelwegen met 130 km/h en Tsjechische binnenwegen gaf de boordcomputer een keurig verbruik van 5,2 l/100 km aan, precies de fabrieksopgave.

Skoda Octavia private lease

De Skoda Octavia is verkrijgbaar in combinatie met private lease vanaf € 548,00 per maand met een looptijd van 60 maanden en 10.000 km per jaar. Bekijk alle Skoda Octavia private lease prijzen.

Lees de volledige test van de Skoda Octavia in Auto Review 08/2024


Wouter Vastenhout
Door Wouter Vastenhout

Noemt zichzelf geen ‘petrolhead’, want er is meer in het leven. Kan dus niet alle interne codes van automodellen opdreunen. Uitzondering is F56, de modelcode van de derde generatie Mini Cooper waar hij momenteel in rijdt. Heeft sinds 2007 ook een eerste generatie Mazda MX-5. Eerst als dagelijks vervoer, maar inmiddels genietend van zijn pensioen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties