Skoda Elroq (2024) test: zo gaat hij Volvo EX30-rijders spijt bezorgen
Dit is de elektrische Skoda Elroq. Hij komt in 2025 op de markt en wij hebben al met een voorseriemodel gereden. Wie een Volvo EX30 heeft besteld en daarna in een Elroq stapt, zal in één opzicht spijt krijgen.
Voordat de Skoda Elroq onthuld werd, konden wij hem in een afgesloten ruimte in Amsterdam al even bekijken. Dat gebeurde met afgeplakte telefoon en onder toeziend oog van streng kijkende beveiligers. Daarna maakten we een korte testrit rond Amsterdam in een gecamoufleerde Elroq in flamingo-uitdossing. Deze test is op basis van die ervaringen.
Elroq en Skoda Vision 7S
De Elroq heeft trekjes van het studiemodel Vision 7S. De merknaam Skoda staat, net als bij de Vision 7S, voluit op de motorkap geschreven en het logo verdween. Maar waar het studiemodel onder de dagrijverlichting verticale koplampen heeft, zitten ze bij de Elroq wat lager, op de bumper. Chroom heeft Skoda in de ban gedaan, net als bij de Kodiaq en Superb. Nog meer designkenmerken van de Elroq: een korte overhang en relatief kleine wielkasten. Voor de aerodynamica is het beter als de ruimte tussen wielen en carrosserie zo klein mogelijk is.
Net zo ruim als Enyaq
De Skoda Elroq moet gaan concurreren met de Volvo EX30 en de Kia EV3. Met die Volvo is iets vreemds aan de hand. Softwareproblemen, ruimtegebrek én Volvo-onwaardige materialen zorgen voor een valse start. En toch verkoopt hij goed in Nederland. De liefde van Nederlanders voor Volvo lijkt geen grenzen te kennen.
Ook aan de EV3 zal de Elroq een flinke kluif hebben. De Kia komt iets eerder dan de Elroq op de markt en de Koreanen hebben hun zaakjes weer meer dan goed voor elkaar. De ruimte is riant, de bouwkwaliteit top en het EV9-achtige uiterlijk veelbelovend.
Blijf op de hoogte van het laatste Skoda-nieuws via onze gratis nieuwsbrief!
De rit met de flamingo-Elroq in de buurt van Amsterdam, is een soort voorprogramma van het echte werk. Net als bij concerten, kan zo'n voorprogramma een martelgang zijn, maar ook een meevaller. De Elroq zit aan de goede kant, al zijn er ook verbeterpuntjes. We beginnen met het goede. De elektrische Elroq is niet ruim, maar reusachtig. De auto zit dan ook slim in elkaar; de wielbasis is gelijk aan die van de grotere Skoda Enyaq. Je hebt dus evenveel ruimte, ook achterin. Wie een krappe Volvo EX30 heeft aangeschaft, zal zich weleens achter de oren krabben. Met name achterin is het verschil met de Elroq gênant.
Skoda Elroq actieradius
Het leukst bij Skoda is speuren naar handigheidjes die andere merken over het hoofd zien. De slimste: een net onder de hoedenplank waarin je de laadkabel kwijt kunt. Neemt weinig ruimte in en je kunt gewoon de kabel erin proppen zonder eerst een origami-cursus te hoeven volgen. De hoedenplank zelf is verstelbaar. Deze handigheidjes kosten je wel 390 euro (Transport pakket).
De achterwielaangedreven Elroq verschijnt in drie varianten (Elroq 50, 60 en 85) en met drie batterijpakketten (55, 63 en 82 kWh), waarvan de grootste een keurige actieradius heeft van 579 kilometer. Met de kleinste batterij haal je altijd nog 374 kilometer.
Tijdens de covered drive is de auto gecamoufleerd en het dashboard vergeven van hard plastic. Doet Skoda een Volvootje? Komt goed, want ondertussen weten we dat je uit verschillende interieurstijlen kunt kiezen. Net als bij de Enyaq. Het optionele head-up display met augmented reality werkt al wel en is geslaagd. Jammer genoeg zit het head-up display in een prijzig optiepakket van 4990 euro.
Hoewel het geluidscomfort voorbeeldig is en een vermogen van 286 pk meer dan voldoende, hebben we wel wat klachten over de onderstelafstemming. De weg is geplaveid met drempels en daarbij vinden we de demping met name achter wat te stug. Ook het gevoel in het rempedaal kan beter. Verder heeft de Elroq geen echte knoppen op het dashboard voor bijvoorbeeld de klimaatbeheersing. Al weten we ons tijdens de korte testrit ook wel te redden met het grote touchscreen.
Prijs Skoda Elroq: goedkoper dan Volvo EX30
Op 1 oktober werd de Elroq onthuld en sinds 2 oktober kun je hem kopen. Hij staat pas in 2025 in de showroom, maar door hem nu te bestellen ben je nog op tijd om 2950 euro subsidie op te strijken.
Skoda wil concurreren met de Volvo EX30, die 38.495 euro kost. Daarom heeft de Elroq een schappelijke basisprijs van 34.990 euro. Behalve drie batterijen zijn er ook drie uitvoeringen om uit te kiezen. Ons oog valt op de Business Edition met 63 kWh van 38.990 euro; een fijne combi van actieradius en uitrusting. Dat is tevens een uitvoering die je met optiepakketten zo luxe kunt maken als je wil. Een warmtepomp kost 1090 euro extra.
Conclusie
We rijden maar 30 kilometer in een afgeplakte auto met een interieur dat nog niet af is. Een oordeel vellen we nog niet, maar de eerste indruk is goed. Vooral de ruimte is grandioos. Bij de compacte elektrische auto’s barst een interessante strijd los als naast de Elroq ook de Kia EV3 op de markt is. Volvo zal een tandje moeten bijzetten. Wij komen later bij je terug met een uitgebreidere review van het productiemodel.