Geen eigen oprit voor je EV? In deze gemeenten mag de laadkabel over de stoep

Geen eigen oprit voor je EV? Hier mag je de laadkabel over de stoep leggen

Voor de aanschaf van een elektrische auto ervaren particuliere consumenten drie barrières: de prijs, de actieradius en laadpaalstress. Om dat laatste te voorkomen, knijpen sommige gemeenten een oogje toe. Zit die van jou daar ook bij?

De prijzen van elektrische auto’s komen steeds dichter bij die van auto’s met verbrandingsmotor. Zo kost een Skoda Elroq (63 kWh) ongeveer evenveel als een Skoda Octavia. Daarnaast scoren de nieuwste EV’s steeds beter op actieradius en snelladen.

Laadstress zonder eigen laadpaal

Maar als je geen eigen oprit met laadpaal hebt? In dat geval zorgt een elektrische auto ook voor extra ongemak. Zou die laadpaal het dichtst bij je huis nog vrij zijn wanneer je uit je werk komt? 

Tip
Ontdek de Volkswagen Polo
Ontdek de Volkswagen Polo

Stel jouw Volkswagen Polo samen, standaard vol features zoals Digital Cockpit, Lane assist en LED Matrix-verlichting,

Anders moet je je gloednieuwe EV een halve kilometer verderop zetten. Zou de laadkabel de volgende dag nog heel zijn? Hoeveel extra tijd moet je de volgende ochtend uittrekken om op tijd op je werkt te zijn?

Geen eigen oprit voor je EV? Hier mag je de laadkabel over de stoep leggen
Geen eigen oprit voor je EV? Hier mag je de laadkabel over de stoep leggen

Eigen laadpaal scheelt minstens 580 euro per jaar

En dan hebben we nog het kostenaspect. Opladen via je eigen aansluiting bespaart volgens Zonneplan minimaal 580 euro per jaar. Als je zonnepanelen hebt, is thuisladen helemaal veel voordeliger dan opladen aan een openbare paal.

Zulk gedoe is misschien nog wel een grotere barrière om elektrisch te gaan rijden dan de prijs van de auto. En omdat de meeste Nederlanders nu eenmaal geen eigen oprit hebben, staat dat ook de vergroening van het wagenpark in de weg. 

Dat er steeds meer leuke betaalbare EV’s als de Renault 5 en de Hyundai Inster op de markt komen, is fijn, maar wie geen eigen oprit met laadpaal heeft, gaat vaak toch liever voor een auto met verbrandingsmotor.

Geen eigen oprit voor je EV? Hier mag je de laadkabel over de stoep leggen
Geen eigen oprit voor je EV? Hier mag je de laadkabel over de stoep leggen

Stressloos en voordelig elektrisch rijden

De Renault 5 is verkrijgbaar in combinatie met private lease vanaf € 339,00 per maand met een looptijd van 72 maanden en 5.000 km per jaar. Bekijk alle Renault 5 private lease prijzen.

Laadkabel over de stoep

Om laadpaalstress te voorkomen, lieten veel EV-rijders zonder eigen oprit een laadpaal installeren. Vervolgens trokken ze de laadkabel over het openbare trottoir richting auto. En weer anderen geleidden de kabel met behulp van zelf geslagen houten palen met zwenk-arm ‘door de lucht’ naar hun auto.

Geen eigen oprit voor je EV? Hier mag je de laadkabel over de stoep leggen
Geen eigen oprit voor je EV? Hier mag je de laadkabel over de stoep leggen

Volgens onderzoek van energieleverancier Zonneplan staan twee op de drie gemeenten dit soort constructies echter niet toe. Bijvoorbeeld wegens struikelgevaar voor voetgangers. Of omdat ze niet passen binnen de welstandsvoorschriften.

Aan de andere kant is een derde van alle Nederlandse gemeenten dus wél coulant ten aanzien van de eigen laadoplossingen van EV-rijders. Dan hebben we het over kabelmatten, speciale kabelgoottegels of armconstructies die boven het trottoir hangen.

Geen eigen oprit voor je EV? Hier mag je de laadkabel over de stoep leggen
Geen eigen oprit voor je EV? Hier mag je de laadkabel over de stoep leggen

Foto's: Betondingen en ChargeArm

Kabelgoottegels zijn favoriete oplossing

Volgens Zonneplan zijn kabelgoottegels verreweg favoriet. Een kwart van de gemeenten experimenteert hier momenteel mee of heeft dit in het verleden gedaan. De simpelste en goedkoopste methode blijft het leggen van de laadkabel onder een rubberen kabelmat.

Grote verschillen per regio en provincie

Als het op laadkabeltolerantie aankomt, ziet Zonneplan opmerkelijke verschillen tussen de provincies en regio’s. Vooral in de Randstad, Zeeland en Noord-Brabant zijn veel gemeenten coulant. Drentse, Groningse en Limburgse gemeenten zijn juist opvallend halsstarrig.


Verhuizen dan maar?

Grotere en dichtbevolkte gemeenten met een soepel laadkabelbeleid zijn Haarlemmermeer, Amersfoort, Enschede, Zwolle, Zoetermeer, Utrechtse Heuvelrug, Nijmegen en Tilburg. Met uitzondering van Haarlem, Zwolle en ’s-Hertogenbosch laten de  provinciehoofdsteden EV-rijders zonder eigen oprit in de steek.

Tip
Ontdek de Volkswagen Polo
Ontdek de Volkswagen Polo

Stel jouw Volkswagen Polo samen, standaard vol features zoals Digital Cockpit, Lane assist en LED Matrix-verlichting,

Gert Wegman
Door Gert Wegman

Speelt al zijn leven lang met auto’s en taal, en wordt daar sinds 1989 nog voor betaald ook. Werkte ooit voor de industrie, maar is in 2002 ‘overgelopen’ naar de media. Dol op turbo’s, eigenzinnige auto’s en klassiek motorgegrom, gefascineerd door de stille kracht van EV’s. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties