Firefly is toffe nieuwe EV, maar laadkabel kost extra - waarom eigenlijk?

Bij deze leuke EV uit China moet je bijbetalen voor de laadkabel - en dit is de reden

De Firefly is een nieuwe betaalbare elektrische auto uit China. Alleen moet je voor de laadkabel bijbetalen. Waarom is dat?

Onthoud de naam Firefly. We vinden 'm nog niet zo leuk als de Renault 5 E-Tech die een belangrijke concurrent is, maar veel scheelt het niet. Eindelijk een EV uit China die er gaaf uitziet en niet de honderd zoveelste SUV met een inwisselbaar design is.

De Firefly is speciaal voor Europa ontworpen, heeft een actieradius van 330 kilometer (WLTP) en kost als complete First Edition 29.990 euro. Maar naar zoiets simpels als een laadkabel kun je vooralsnog fluiten; hier moet je 199 euro extra voor uittrekken. Terwijl die bij de Renault 5 (vanaf 27.990 euro, 312 km actieradius) bij de prijs is inbegrepen.

Tip
Ontdek de Volkswagen ID.7 Tourer
Ontdek de Volkswagen ID.7 Tourer

Stel nu jouw ID.7 Tourer samen, de ruimste volledig elektrische stationwagen. Opgeladen tot 80% in 26 minuten.

Wie op de hoogte wil blijven van het belangrijkste autonieuws, meldt zich aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief.

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Bij deze leuke EV uit China moet je bijbetalen voor de laadkabel - en dit is de reden
Bij deze leuke EV uit China moet je bijbetalen voor de laadkabel - en dit is de reden

Waarom?

Een elektrische auto zonder laadkabel is zoiets als een benzineauto zonder brandstoftank; je kunt er niks mee. Behalve voor de deur zetten en ernaar kijken. Dus wilden wij weten waarom de Firefly geen laadkabel heeft.

Het antwoord van Firefly: "Het gedachtengoed is sustainability. Toch al een flink aantal mensen heeft een auto met laadkabel en dan straks wellicht twee laadkabels. Dat is onnodig."

Valt wat voor te zeggen. Al vinden we het ook een prettig idee als een auto een reservewiel heeft. Net zoals we graag een reservetandenborstel in de badkamer hebben liggen. Overigens is de Nederlandse importeur van Firefly zelf ook nog niet helemaal overtuigd. "Wellicht gaan we de laadkabel toch gratis meeleveren."

Mocht je de elektrische Renault 5 sowieso leuker vinden dan de Firefly, weet dan dat je 'm bij ons kunt private lease voor een scherp maandbedrag.

De Renault 5 is verkrijgbaar in combinatie met private lease vanaf € 339,00 per maand met een looptijd van 72 maanden en 5.000 km per jaar. Bekijk alle Renault 5 private lease prijzen.

Ook Polestar doet het

Vooral doen, is ons advies. Al zal waarschijnlijk niemand van de koop afzien als blijkt dat er 199 euro bijbetaald moet worden. Maar het blijft gek: een elektrische auto zonder laadkabel. Toch doet de Polestar 4 het ook; zodra je de auto gaat samenstellen, zie je dat een laadkabel voor een openbare laaspaal 200 euro extra kost. Een beetje sneu voor een auto van bijna 60 mille.  

Tip
Ontdek de Volkswagen ID.7 Tourer
Ontdek de Volkswagen ID.7 Tourer

Stel nu jouw ID.7 Tourer samen, de ruimste volledig elektrische stationwagen. Opgeladen tot 80% in 26 minuten.

Wouter Vastenhout
Door Wouter Vastenhout

Noemt zichzelf geen ‘petrolhead’, want er is meer in het leven. Kan dus niet alle interne codes van automodellen opdreunen. Uitzondering is F56, de modelcode van de derde generatie Mini Cooper waar hij momenteel in rijdt. Heeft sinds 2007 ook een eerste generatie Mazda MX-5. Eerst als dagelijks vervoer, maar inmiddels genietend van zijn pensioen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties