Tests

Skoda Enyaq Coupé RS iV: 3 voordelen, 3 nadelen

Skoda Enyaq Coupé RS iV: 3 voordelen, 3 nadelen

De Skoda Enyaq Coupé RS iV is heus niet perfect. Al doet hij sommige dingen wel beter dan de Volkswagen ID.5. Hier zijn 3 voordelen én 3 nadelen.

De sportieve Skoda Enyaq Coupé RS iV is al uitgebreid aan de tand gevoeld. We hebben de Skoda Enyaq Coupé RS iV-actieradius gemeten en een review van de Skoda Enyaq Coupé RS iV gepubliceerd. Wat dan nog overblijft, zijn de 3 pluspunten en 3 minpunten van de auto. Dit is ons bijgebleven:

Skoda Enyaq Coupé RS iV: 3 voordelen, 3 nadelen

Voordeel 1: Enyaq iV heeft meer fysieke knoppen dan VW ID.5

Onder het touchscreen zit nog een onhandige slider, maar Skoda geeft je wel een cruisecontrolhendel en een stuur met fysieke knoppen. In de Volkswagen ID.5 zit je te klunzen met touchknoppen.

Skoda Enyaq Coupé RS iV: 3 voordelen, 3 nadelen

Voordeel 2: Bescherm de batterij met softwareversie 3.0

Elke coupéversie van de Enyaq iV verlaat de fabriek met softwareversie 3.0. Daarmee kun je een bovengrens instellen voor het opladen (bv. 80%) om zo de batterij te schermen. En de batterijlading wordt uitgedrukt in kilometers én in procenten - dat zou het  instrumentarium van elke EV moeten doen.

Skoda Enyaq Coupé RS iV: 3 voordelen, 3 nadelen

Voordeel 3: Mooi én praktisch

Iedere auto-ontwerper kan een fraaie coupé-achtige daklijn tekenen, maar de ontwerpers van Skoda zijn erin geslaagd om genoeg hoofdruimte over te laten voor de passagiers op de achterbank.

Krijg je nooit genoeg van autonieuws over elektrische suv's?


Meld je aan voor onze nieuwsbrief! Elke vrijdag om 12.00 uur in je mailbox.

Skoda Enyaq Coupé RS iV: 3 voordelen, 3 nadelen

Nadeel 1: Voor wie is nu eigenlijk het glazen dak?

Elke Enyaq Coupé iV heeft een glazen dak, maar het glas begint pas boven de hoofden van de bestuurder en bijrijder. Dus het zijn vooral de passagiers op de achterbank die hun ogen uitkijken.

Skoda Enyaq Coupé RS iV: 3 voordelen, 3 nadelen

Nadeel 2: Wie mooi wil zijn …

De optionele 21-inch velgen zijn eigenlijk te groot. Je voelt elke klinker door het dunne laagje rubber. Doe jezelf een plezier en ga niet groter dan 20-inch wielen (standaard op de RS iV).

Skoda Enyaq Coupé RS iV: 3 voordelen, 3 nadelen

Nadeel 3: Liever parkeer je niet onder bomen

Vallende boomblaadjes plakken massaal aan de grote achterruit. Die waaien er tijdens het rijden wel af, toch? Nou, nee. Deze foto is gemaakt 60 kilometer na vertrek. We willen een wisser!

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot.
Lees meer »

Zoeken