Eerste review Skoda Scala

De Skoda Scala lijkt een serieus alternatief voor de Volkswagen Golf. Niet alleen is hij goedkoper en ruimer dan zijn veelgeprezen concernbroer, hij ziet er van binnen en van buiten strak, modern en hoogwaardig uit. Hoe hebben de Tsjechen dat geflikt?

Wat is opvallend aan de Skoda Scala?

Voor de Scala heeft Skoda het onderstel van de Volkswagen Polo (niet de Golf) en de Audi A1 tot het uiterste opgerekt. Doordat de voorwielen en de achterwielen ver uit elkaar staan, ontstaat binnenin veel ruimte voor lange Hollanders. Een bestuurder van 1,90 meter kan prima ‘achter zichzelf’ zitten – dat is opvallend in het Golf-segment. De carrosserievorm van de Scala is ook opvallend: hij zit tussen een hatchback en een stationwagon in. Net als zijn voorganger trouwens, de Rapid Spaceback. Het resultaat is een ronduit grote kofferbak met een inhoud van 467 tot 1410 liter. Tevens zijn we erg te spreken over het dashboard: het oogt net zo fraai als dat van de Volkswagen Golf. Dat de Scala toch een echte Skoda is, merk je aan de slimmigheidjes die het merk 'Simply Clever' noemt. De ijskrabber achter de tankklep is een bekend voorbeeld. Bij de Scala verandert de dop van het ruitensproeierreservoir in een trechter. Dat voorkomt morsen tijdens het bijvullen.

Wat bevalt er aan de Skoda Scala?

Sinds de uitgebreide testrit blijven we denken aan dat fraaie dashboard. Skoda heeft er goed aan gedaan om het touchscreen uit het dashboard te ‘tillen’ en hoog te plaatsen. De draaiknoppen voor de temperatuur voelen duur aan en je kunt de Scala uitrusten met zo’n modern digitaal instrumentarium. De veiligheidsuitrusting is ook lekker modern, met een noodremsysteem en rijstrookassistentie op elke Scala. En Skoda is ook niet gierig met paardenkrachten: de basismotor is een 115 pk sterke driecilinder. Bij de voordeligste Polo of Golf moet je het met minder doen. De 1.0 TSI is een lekker motortje: hij is krachtig en zuinig. Voor die krachtige prestaties moet je geregeld een versnelling terugschakelen, maar met de kordate zesbak is dat best vermakelijk. Tot slot de binnenruimte: bij vraag 1 stipten we al aan hoe ruim de Scala is en dat willen we hier nogmaals onderstrepen. Wie een ruime auto zoekt, was bij Skoda al aan het juiste adres en dat blijft zo met de Scala.

Wat bevalt er niet aan de Skoda Scala?

De Scala kost minder geld en biedt meer ruimte dan de Golf. Hoe heeft Skoda dat geflikt? Welnu, dat zit 'm voor een deel in het MQB A0-platform van de Polo en de A1. Door dat op de rekken, is geld bespaard. De achterwielophanging is namelijk weinig geavanceerd. In de Polo-klasse is een torsie-as heel normaal, maar in de Golf-klasse héurt het niet. Dat gezegd hebbende: de Skoda Scala is evengoed soepel geveerd en strijkt oneffenheden met weinig moeite glad. Toch ontbreekt de verfijning die het onderstel van de Golf wél biedt. Daar komt bij dat de besturing zijn werk wat licht en gevoelloos uitvoert. Hierdoor stuurt de Scala niet zo lekker als bijvoorbeeld een Ford Focus. We zouden de auto er echter niet om afraden.

Wanneer komt de Skoda Scala en wat kost-ie?

De Skoda Scala verschijnt binnenkort bij de dealer. Volgende maand (mei) om precies te zijn. Het basismodel kost 21.990 euro en dan krijg je 115 pk, zes versnellingen, airco, een ijskrabber en de twee bovengenoemde veiligheidssystemen, Front Assist (noodremsysteem) en Lane Assist (spoorassistent). Redenen om toch je portemonnee te trekken zijn cruisecontrol, lichtmetalen wielen, het digitale instrumentarium en een groter touchscreen. In de prijslijst staat ook een krachtiger motor: de 150 pk sterke 1.5 TSI-viercilinder en een zeventraps DSG-automaat (vanaf 29.990). Het is een soepele, stille en krachtige aandrijflijn die je minder bij het autorijden betrekt dan de driecilinder met handbak.

Wat vind ikzelf van de Skoda Scala?

Ik zit in dubio. Niet over de auto zelf, die is goedgekeurd, maar over de uitvoering waarin ik 'm zou bestellen. Enerzijds heb je de Style-uitvoering. Zijn grootste pluspunt (in mijn ogen) is de koperkleurige sierlijst op het dashboard. Die fleurt de boel wat op – het interieur is van nature nogal donker. Maar ik ben lang en zit lekkerder in de Sport Business. Dat is te danken aan de sportstoelen. Daarvan kun je zitting kantelen en dus worden mijn lange bovenbenen beter ondersteund. Sowieso houden die stoelen je beter in hun greep. En deze uitvoering heeft een sportstuur. Dat klinkt tegenstrijdig, want de Scala is geen sportieve auto, maar het gaat mij om zijn vorm. Het afgeplatte stuur ligt lekkerder in de hand. Beide versies zijn trouwens praktisch even duur: 25.990 euro (Sport Business) versus 26.340 euro (Style).

Tip
Goed verzekerd de weg op
Goed verzekerd de weg op

Kies de dekking die bij jouw (elektrische) auto past met de Interpolis Autoverzekering. Standaard € 0,- eigen risico en vrije reparatiekeuze.

Bart Smakman
Door Bart Smakman

Test graag elektrische auto's omdat ze zo soepel rijden en er veel valt te ontdekken. Wat is bijvoorbeeld de actieradius in de praktijk en hoe verloopt het snelladen? Vindt dat elke auto stoelverwarming moet hebben, want er bestaat geen groter genot. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties