Dacia is van oorsprong een Roemeens automerk, maar is sinds 1999 in handen van Renault. Het merk is eigen het no-nonsense product van de Fransen. Na de overname door Renault was de Dacia Logan het eerste model. De Dacia Logan bood veel ruimte en maakte gebruik van Renault-techniek van de vorige generatie Renaults. Door de bijzonder scherpe prijs, de bovengemiddelde ruimte en de prima kwaliteit (er kon weinig kapot), werd de Dacia Logan een groot succes. Het model zorgde in Nederland zelfs voor een van de grootste fanclubs van een automerk.
De huidige modellen van Dacia delen veel modernere Renault-techniek. De Dacia Spring is geheel elektrisch en de nieuwste versie van de ruime Dacia Jogger is ook als full hybrid leverbaar. Dacia groeide uit tot een serieus merk met een ruimere keuze dan alleen de Dacia Logan. Steeds meer technologieën kwamen ook voor het budget-merk van Renault beschikbaar. Niet alleen het gat op het gebied van techniek werd gedicht, de prijzen van Dacia stegen evenredig. Toch is een Dacia nog steeds een no-nonsense automerk dat veel waarde voor het geld biedt.
Lees hier het laatste Dacia nieuws van Auto Review
Lees alle artikelen waarin Dacia voorkomt.
Het huidige logo van Dacia is nog niet lang in gebruik en breekt volledig met eerdere beeldmerken. Het combineert de letters D en C in een modern en strak logo.
De Dacia Logan is niet langer op de markt. De Dacia Sandero is nu het meest bekende model. Het is een auto die zich qua ruimte tussen het B-segment en C-segment bevindt, maar voor de prijs van een compacte auto. Veel ruimte voor het geld dus. De Sandero maakt gebruik van turbotechniek van Renault en is ook als Dacia Sandero Stepway verkrijgbaar, iets hoger op de wielen. Naast de Dacia Sandero voert het merk de ruime MPV-achtige Dacia Jogger, die ook met zeven zitplaatsen en als hybride verkrijgbaar is. Daarnaast is er de volledig elektrische Dacia Spring en de SUV Dacia Duster.
De Dacia Spring is de eerste volledig elektrische auto van Dacia. Het is een van de goedkoopste elektrische auto’s op de markt. Technisch gezien is de Dacia Sprint echter niet het neusje van de zalm. De prestaties en afwerking liggen op een lager niveau dan dat van de concurrentie. Dit neemt niet weg dat de Dacia Spring een scherpe aanbieding is.
Zoals alle merken biedt ook Dacia een aantal SUV’s en crossovers aan. De Dacia Sandero Stepway staat wat hoger op zijn wielen en is daarmee de crossover-versie van de Dacia Sandero. De Dacia Duster is een SUV in het compacte- tot middenformaat. Ook de elektrische Dacia Spring heeft SUV-achtige trekken.
Als budgetmerk van Renault maakt Dacia niet gebruik van de allernieuwste techniek. De nieuwste versie van de Dacia Jogger is het enige model van het merk dat voorzien is van hybride techniek. Het gaat hierbij om conventionele techniek (geen plug in), waarbij een compact accupakket en een relatief kleine elektromotor de benzinemotor ondersteunen.
Dacia werd succesvol met de Dacia Logan: een traditionele sedan gebaseerd op oude Renault-techniek. De Dacia Logan bood heel veel ruimte voor een heel lage prijs. De huidige Dacia’s voldoen veel meer aan de wensen van de tijd. Moderne opties zijn leverbaar en/of standaard. Dit zorgt ervoor dat de prijzen niet meer zo spectaculair zijn. Maar nog steeds zijn de Dacia’s beter betaalbaar en krijg je veel waarde voor je geld.
Dacia is door zijn competitieve prijzen een gewild private lease merk. De elektrische Dacia Spring is een van de meest populaire modellen voor private lease. Ook de Dacia Sandero, Dacia Jogger en Dacia Duster zijn gewilde aanbiedingen. Wil jij een Dacia private leasen? Kijk dan hier voor de beste Dacia private lease deals.
Vanaf het moment dat Dacia werd overgenomen door Renault fungeert het merk als prijsvechter op de Europese markt. Het eerste model, de Dacia Logan, was uniek in zijn tijd voor zijn eenvoud. De Dacia Logan was zo basic dat de auto een enorme schare fans kreeg onder de bewuste niet-autoliefhebbers. De fanclub die zij oprichtten is inmiddels een van de grootste autoclubs van Nederland. Ondertussen zijn de modellen van Dacia alweer een stuk meer bij de tijd – en bij de prijs. James May, een van de oud-presentatoren van TopGear, is fan van Dacia.
Auto Review heeft de nieuwste modellen van Dacia uitgebreid getest. Lees hier onze laatste Dacia reviews: