De huidige Dacia Duster werd in 2024 geïntroduceerd. De meest recente versie dateert uit 2024.
De Duster is een auto uit het L-segment. Daarmee is hij vergelijkbaar met de BMW X1, Mazda CX 60, Mercedes GLA, Volvo XC40 en Audi Q3.
De Dacia Duster is beschikbaar als SUV.
De Duster is 4.343 mm lang en dat is korter dan gemiddeld voor een auto in het L-segment. De breedte bedraagt 1.813 mm en de 1.656 mm.
De wielbasis van de Duster bedraagt 2.657 mm. Hoe groter de afstand tussen de voor- en achteras, des te meer beenruimte op de achterbank je over het algemeen hebt. Een wielbasis van 2.657 mm is minder dan gemiddeld.
Het leeggewicht is 1.251 tot 1.365 kilo. De maximale toegelaten massa (het maximale gewicht wat de auto, inclusief brandstof, passagiers en lading mag wegen) is 1.895 kilo.
De Dacia Duster heeft een ondergemiddeld grote kofferbak. In zijn bagageruimte past 326 liter met alle zitplaatsen bezet, of 1.609 liter wanneer je de achterbank neerklapt.
Voor de aandrijving is de Duster verkrijgbaar met benzine, benzine hybride en lpg.
De benzine-uitvoering van de Duster heeft een gemiddeld verbruik van 5,5 l/100 km of 1 op 18,2. Op een volle tank van 55 liter rijdt hij ongeveer 1.000 kilometer. De sportiefste uitvoering heeft een actieradius 917 kilometer, maar hij is dan ook minder zuinig (6,0 l/100 km of 1 op 16,7). Krachtigere prestaties kosten nu eenmaal brandstof.
Min | Max | |
---|---|---|
Actieradius | 917 km | 1.000 km |
Verbruik |
5,5 l/100 km
1 op 18,2 |
6,0 l/100 km
1 op 16,7 |
Hoewel LPG als brandstof goedkoper en schoner is dan benzine, is Dacia in Nederland één van de weinige fabrikanten die auto's levert die zijn uitgerust met een LPG-installatie. Dit geldt ook voor de Duster. Op LPG heeft de Dacia Duster een maximale actieradius van 625 km en verbruik van 8,0 liter LPG per 100 kilometer.
De hybride Dacia Duster is beschikbaar met een benzinemotor. Deze wordt ondersteund door een elektromotor, die tijdens het rijden energie opwekt bij het remmen en uitrollen van de auto. Een hybride auto combineert het beste van twee werelden: de grote actieradius van een brandstofauto, met de soepele aandrijving en extra zuinigheid van de elektromotor.
Gemiddeld verbruik | 5,0 l/100 km (1 op 20,0) |
---|---|
Tankinhoud | 50 liter |
Actieradius | 1.000 km |
De hybride Duster heeft een gemiddeld verbruik van minimaal 5,0 liter per 100 kilometer. Met een tankinhoud van 50 liter rijdt hij daarmee gemiddeld 1.000 kilometer op een volle tank.
Min | Max | |
---|---|---|
Vermogen | 102 pk | 131 pk |
0 naar 100 km/h | 13,2 sec. | 9,9 sec. |
Topsnelheid | 168 km/h | 174 km/h |
Qua prestaties heeft de Duster voor ieder wat wils. De braafste Duster heeft 102 pk, sprint in 13,2 seconden van 0 naar 100 km/h en haalt een topsnelheid van 168 km/h.
De meest sportieve Duster, met 131 pk, klaart de standaardsprint in 9,9 seconden en tikt een topsnelheid van 174 km/h aan.
De Dacia Duster prijs begint bij € 24.495. Voor de meest uitgebreide en sterke variant, loopt de prijs op naar € 34.295. Bekijk hier alle Dacia Duster prijzen.
Schieten deze aanschafprijzen je budget net voorbij? De Duster is ook beschikbaar als private lease. Kijk hier voor de beste Dacia Duster private lease deals.
Auto Review heeft de Dacia Duster uitgebreid getest. Lees hier onze laatste tests.
Lees hier het laatste Dacia Duster nieuws van Auto Review
Ook in deze artikelen komt de Dacia Duster voorbij: