Test Dacia Duster TCe 130
De technici van Dacia grabbelen graag in de onderdelenbakken van Renault. Op die manier kunnen ze voor een lage prijs goede auto’s bouwen. Recentelijk wisten ze zelfs hun handen te leggen op de nieuwe 1,3-liter turbobenzinemotor die ook in de Mercedes A-klasse ligt. Jackpot!
De Dacia Duster wordt steeds luxer. Toen de tweede generatie in 2018 op de markt kwam, had Laurens van den Acker hem een stoerder voorkomen en een beter interieur gegeven. Nu krijgt de compacte suv dezelfde turbomotor als de Mercedes A-klasse en is er een nieuwe topuitvoering voorhanden. Om verwarring te voorkomen: het is Renault die de 1,3-liter viercilinder bouwt, Mercedes heeft alleen meegewerkt aan de ontwikkeling ervan. Toch zal het de Duster-rijder een kik geven dat zijn auto wordt aangedreven door dezelfde motor als de veel duurdere Mercedes van de buurman.
Sympathieke Duster
Wij gunnen de Dacia-rijder zijn pleziertje, want we vinden de Duster een sympathiek model. De compacte suv lijkt wars van designtrends, maar ziet er evengoed modern en massief uit. In dit segment is het aanbod groot en de concurrentie moordend, maar de Duster onderscheidt zich met zijn ruime interieur en grote kofferbak van 478 tot 1623 liter. Met een basisprijs van 18.830 euro is het bovendien een heel betaalbare auto. Zijn concurrenten kosten dik 20 mille.
Goedkoop? Nuchter!
Zo'n gunstig prijskaartje moet uit de lengte of de breedte komen. Dat er bij de Duster op talrijke onderdelen bespaard is, kun je zien, voelen en horen. De deuren openen en sluiten met een blikkerig geluid en het touchscreen is eerst op een grijze broodtrommel geplakt en toen lelijk op het dashboard geschroefd. Dat kun je als 'goedkoop' afdoen (en dat is het ook), maar wij kiezen ervoor om het te bestempelen als 'nuchter' en 'functioneel'. Een auto die gewoon doet waarvoor hij bedoeld is, heeft ook zijn charmes. Dacia is een van de weinige merken in Europa dat nog zulke functionele auto's bouwt.
Tech Road aan de top
Dacia doet weldegelijk aan luxe, maar het genieten gebeurt met mate. Zo heeft onze testauto een elektrisch geregelde airconditioning waarvan de fraaie draaiknoppen een display hebben. Ze tonen de temperatuur en de blaasrichting en -kracht. Zulke pracht en praal zagen we voor het eerst in de Audi TT. Zodoende is de Mercedes-buurman niet langer de enige buurman met een Duitse auto die beteuterd staat te kijken …De automatische airconditioning met luxe draaiknoppen zit standaard op de Série Limitée Tech Road, de nieuw geïntroduceerde topuitvoering. Evenals een achteruitrijcamera waarvan het beeld op het navigatiescherm verschijnt. Het multimediasysteem werkt snel en best logisch. En dat verwacht je niet, als je de antieke graphics ziet. Dacia komt zelf met de oplossing en heeft ondersteuning voor Apple CarPlay en Android Auto ingebouwd. Door je smartphone te spiegelen, waan je je weer in de 21ste eeuw.
Duster met avontuurlijke ambities
De Tech Road vervangt de Stepway-uitvoering. Klanten die hun Dacia als Stepway bestelden, lieten met de zwarte stootranden op de dorpels en de wielkasten zien dat ze avontuurlijke ambities hadden. De nieuwe Série Limitée Tech Road is net zo'n avonturier. De zilvergrijze skidplates en dakrails worden aangevuld met stoere 17-inch wielen met rode naafdoppen en zwarte spiegelkappen met rode streep. Rood wordt ook gebruikt als accentkleur in het interieur. Rode accenten op de ventilatieroosters, de deurpanelen en de middentunnel fleuren de functionele werkplek mooi op. Net als de geblokte stoelbekleding met rode en grijze vlakken. De stoelen zelf voelen nog altijd goedkoop aan, met dunne kussens en weinig steun. Voor lange mensen is het bovendien lastig om een goede zitpositie te vinden, want het stuur is amper in diepte verstelbaar. Het uitschuiven stopt waar wij zouden willen dat het begint. Op het gebied van veiligheid liet Dacia zich inspireren door de merkslogan van Mercedes: 'Das Beste oder nichts'. Het beste was niet haalbaar, dus krijg je niets. Afgezien van dodehoekwaarschuwing dan.
Fijne motor
De nieuwe 1,3-liter turbobenzinemotor is Dacia's paradepaardje. Hij wordt behalve voor de Duster, ook trots aangeboden voor de Lodgy en de Dokker. De basisversie met 130 pk en 240 Nm ligt onder de met twee gasveren ondersteunde motorkap (luxe hoor). Je kunt 'm ook met 150 pk en 250 Nm bestellen. Onze ervaringen met de Mercedes A-klasse, de Renault Kadjar en de Nissan Qashqai hebben ons geleerd dat deze 1.3 een fijn blok is. Na een week proefrijden over snelwegen, provinciale wegen, klinkerwegen en landwegen kunnen we bevestigen dat de nieuwe Renault-motor met Mercedes-kennis ook in de Duster goed tot zijn recht komt. De viercilinder heeft een soepele loop en is met 130 pk voldoende krachtig. Tijdens geen enkele (tussen)sprint zitten we om meer kracht verlegen. Als er voor een rood stoplicht al enige race-aspiraties opborrelen, dan maant de wat hakerig schakelende zesbak ons al snel tot rust. Bestel je de Dacia als Série Limitée Tech Road (23.780 euro), dan krijg je altijd de nieuwe 1,3-liter turbomotor. De voordeligste uitvoering met die begerenswaardige motor is de 20.280 euro kostende Essential met airco en een radio.
“Op veiligheidsgebied liet Dacia zich inspireren Mercedes' merkslogan: 'Das Beste oder nichts'. Het beste was niet haalbaar, dus krijg je niets.”
Dacia met bescheiden dorst
In de Duster ontdekken we opnieuw hoe flexibel de turbomotor is. Als je op de snelweg rijdt, kun je de handbak in de zesde versnelling zetten en vervolgens hoef je er niet meer naar om te kijken. Terugschakelen voor een inhaalactie is niet nodig, gewoon het gaspedaal verder indrukken en gaan. Dat rijdt wel zo comfortabel. Sowieso is de Duster een prettige reisauto: hij is best stil en rijdt comfortabel. Windgeruis wordt goed gedempt, voor een auto die wat blikkerig aanvoelt. Bandengeruis wordt echter niet volledig geëlimineerd. Met de hoge brandstofprijzen is het ook fijn om te weten dat de Duster TCe 130 niet zo dorstig is. Dacia communiceert een verbruik van 6,1 l/100 (1 op 16,4) en we hoeven weinig moeite te doen om dat te evenaren.
Zonder pretenties
Het beste dat we over de besturing kunnen vertellen, is dat hij op de snelweg mooi koersvast is. Aangezien de bekrachtiging enorm is, hoef je totaal niet in te spannen om de auto van richting te doen veranderen. Maar je hebt geen idee wat de voorwielen doen. Combineer de vage besturing met de in bochten overhellende carrosserie en de stoelen die weinig steun bieden, en je beseft nogmaals dat de Duster nog altijd geen rijdersauto is. Maar eerlijk is eerlijk, dat is geen enkele Dacia en dat pretendeert het merk ook niet. Als je op zoek bent naar een rijdersauto, dan adviseren we de Mercedes A-klasse.