Test: Dacia Bigster (2025) heeft alles van een luxe SUV, behalve de prijs

Dacia Bigster test (2025):

De Bigster is de grootste, meest luxe en duurste Dacia ooit. Krijgen de Roemenen het hoog in de bol of blijkt de Bigster een echte Dacia?

Het lijkt wel alsof Dacia het enige automerk is dat zich realiseert dat niet iedereen 50.000 euro heeft klaarliggen voor een nieuwe auto. Het gamma van Dacia is doordacht, met wat ons betreft een paar geniale uitschieters. De Dacia Jogger bijvoorbeeld, waarbij zeven personen er comfortabeler bij zitten dan in menig peperdure SUV. Of de Spring, de goedkoopste elektrische auto van Nederland.

Geen goedkope Jeep-kloon

Nu trekt het merk grote schoenen aan door met een 4,57 meter lange SUV op de proppen te komen. En de Roemenen hebben er iets bijzonders van gemaakt. Het is een cliché om het ontwerp stoer te noemen, toch is dit het eerste wat in ons opkomt als we de gewelfde motorkap met vouw in het midden, de hoekige bumpers en de kunststof sierranden bekijken. Aan de grille en de vorm van de koplampen zie je gelijkenissen met de 23 centimeter kleinere Duster. Het is dus een echte Dacia en geen goedkope Jeep-kloon.

Dacia met Mercedes-opties

Met de Bigster slaat Dacia vooroordelen over budgetauto’s in de wind. In basisbehoeften als airco en elektrische ramen voorziet menig Dacia, maar de fabrikant gaat zich bij z'n nieuwe topmodel ook te buiten aan luxezaken die tot dusver in geen enkele Dacia leverbaar waren. 

Voorbeelden zijn klimaatregeling met twee zones, eigen ventilatieroosters voor de achterpassagiers, een panoramadak (1,20 m lang) en een draadloze telefoonoplader. De bestuurdersstoel is zelfs elektrisch bedienbaar, net als de nieuwerwetse achterklep. Dat is verdacht veel luxe voor een Dacia, zitten we soms in de Roemeense versie van Bananasplit?

Dacia Bigster test (2025):
Dacia Bigster test (2025):
Dacia Bigster test (2025):

Dacia Bigster prijs: 10.000 euro goedkoper

Krijgt Dacia het dan hoog in de bol met de Bigster en zwicht het voor het grote geld? Welnee. De Roemenen volgen niet de weg van dat andere opgebloeide Oostblokmerk Skoda, dat in kwaliteit én prijs nauwelijks nog onderdoet voor Volkswagen. De Bigster is ‘gewoon’ 10.000 euro goedkoper dan vergelijkbare modellen. Voor 31.000 euro heb je er al een; zoveel betaal je bijna ook voor de allerkleinste SUV van Skoda, de Kamiq. 

Nee, dan andere merken met SUV’s rond de 4,57 meter. Voor een Volkswagen Tiguan moet je minimaal 46.990 euro aftikken en voor een Ford Kuga 43.490 euro. De Renault Austral krijg je ook niet mee voor minder dan 40.090 euro.

Elke week een gratis test in je inbox?

Ontvang wekelijks het laatste autonieuws, de beste tests en af en toe een aanbieding.

Tip
Ontdek de Volkswagen ID.7 Tourer
Ontdek de Volkswagen ID.7 Tourer

Stel nu jouw ID.7 Tourer samen, de ruimste volledig elektrische stationwagen. Opgeladen tot 80% in 26 minuten.

Simply Clever ook bij Dacia

Wat Dacia wél heeft afgekeken van Skoda, zijn Simply Clever-achtige handigheidjes, zoals een bekerhouder met draagbare zaklamp. En die zaklamp kun je op verschillende plekken in de auto vastklikken, zoals in de achterklep voor meer licht bij het in- en uitladen. 

Extra leuk is het Sleep Pack: een tweepersoonsbed waarmee je achter in de Bigster kunt slapen en dat speciaal is aangepast aan de afmetingen van de auto. Al is tweepersoons wel erg optimistisch; je moet niet vies zijn van wat romantiek als je samen achter in de auto wilt overnachten. Ben je minder romantisch, dan biedt Dacia ook een tent aan die je op de dakdragers kunt monteren.

Hybride motor met 155 pk

Dat Dacia niet meer de tweede viool speelt, zie je ook aan de primeur die het kreeg met de nieuwe 155 pk hybride motor. Die is gebouwd volgens Franse logica en dus verdraaid ingewikkeld. Een 1.8-viercilinder werkt samen met een elektromotor (50 pk) en een potige smartmotorgenerator. Er zijn twee elektrische versnellingen en vier voor de benzinemotor. 

Deze aparte mix van acht verzetten functioneert in de praktijk aardig. In de stad kun je als je niet te hard optrekt tot een snelheid van 50 km/h of zelfs 60 km/h elektrisch rijden. Daarboven slaat de benzinemotor aan. Meestal verloopt de samenwerking soepel, alleen bergop springt de benzinemotor wel erg nadrukkelijk hoorbaar bij. Het praktijkverbruik valt mee; tijdens onze testroute door de bergen van de Provence haalden we moeiteloos 5,5 l/100 km (1 op 18,2).

Andere aandrijflijnen zijn minder krachtig en minder zuinig. De 140 pk sterke instapmotor is een driecilinder die benzine én lpg lust (ECO-G 140) of elektrische ondersteuning krijgt (Mild Hybrid 140). Beide zijn handgeschakeld. Het derde alternatief is een mild hybrid met 130 pk en vierwielaandrijving. Ook hier moet je zelf schakelen.

Tactisch beknibbelen

Zoals je bij de Aldi soms lekkerder eten koopt dan bij de traiteur, heb je ook bij Dacia niet het gevoel dat op elke euro beknibbeld is; integendeel. Dacia heeft een dikke geluidwerende voorruit gemonteerd, die samen met extra isolatiemateriaal in de wielkasten voor een verbazingwekkende stilte zorgt. Rijd je 100 km/h, dan hoor je vrijwel niets van de geluiden van de motor, banden en wind. Daardoor lijkt het alsof je in een veel duurdere auto rijdt. Ook de afstemming van het onderstel is mooi gebalanceerd.

Dacia Bigster test (2025):
Dacia Bigster test (2025):
Dacia Bigster test (2025):

Dacia Bigster bagageruimte

En laat het maar aan Dacia over om de bruikbaarheid niet uit het oog te verliezen. De Bigster heeft een flinke bagageruimte (afhankelijk van de motorisering tot wel 667 liter; 15 liter meer dan de ruimste Tiguan) en op de achterbank zitten zelfs lange volwassenen niet voor straf. De Bigster is een prima auto voor een gezin met twee opstandige pubers. Klappen ze het middendeel van de achterbank naar voren, dan treffen ze er twee opberggleuven voor smartphones en twee bekerhouders aan. Ze hebben ook hun eigen ventilatieroosters.

Dacia moest ergens op beknibbelen en deed dat met de materialen. Overal in het interieur is keihard plastic toegepast. Het lacht je van alle kanten tegemoet: van het dashboard tot de armsteunen in de deurpanelen. Al stoort het niet. 

En de besparing werkt: wat je ook aanvinkt op de optielijst, je moet veel moeite doen om boven de 40.000 euro uit te komen. Onze Launch Edition kost 39.000 euro en dan is er nauwelijks nog iets te wensen over. Hij beschikt over dodehoekwaarschuwing, een 360-gradencamera, een panoramadak met verduisteringsfunctie en stuurverwarming. Daarmee ben je nog steeds goedkoper uit dan bij de basismodellen van alle concurrenten.

Conclusie

Een grote, comfortabele auto die ruim en praktisch is én niet te veel kost: het lijkt een onmogelijk wensenlijstje. Maar de robuuste, scherp gelijnde Dacia Bigster biedt het allemaal en ziet er wat ons betreft nog goed uit ook. Als je het vele harde plastic door de vingers ziet, is op de Bigster nauwelijks iets aan te merken.

Tip
Ontdek de Volkswagen ID.7 Tourer
Ontdek de Volkswagen ID.7 Tourer

Stel nu jouw ID.7 Tourer samen, de ruimste volledig elektrische stationwagen. Opgeladen tot 80% in 26 minuten.

Dacia Bigster test (2025):
Dacia Bigster test (2025):
Jaap Peters
Door Jaap Peters

Van oudsher concentreert zijn autoliefde zich op groot, comfortabel en Frans, maar rijdt nu naar tevredenheid een youngtimer uit Zuid-Duitsland. Ziet vol bewondering hoe de Koreaanse automerken de wereld op z'n kop zetten en snapt nog steeds niet waarom Formule 1 een sport is. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties