Nieuws

Audi’s 5-cilinderturbo voor KTM X-Bow

Audi’s 5-cilinderturbo voor KTM X-Bow

Puristische, zeer minimalistische sportauto’s als de KTM X-Bow bieden geen plek aan een grote zescilinder en al helemaal geen V8. Om toch snel te kunnen zijn hoeft dat ook niet vanwege hun extreem lage gewicht; een potente 4-cilinder is al gauw afdoende. Maar meer is altijd beter, en dus test KTM momenteel met de X-Bow voorzien van Audi’s vijfcilinder.

Het houdt niet over, maar door onder andere de wielbasis iets te verlengen is het mogelijk de 2.5 liter 5-cilinder turbomotor uit de TT RS en RS3 in de X-Bow te sleutelen. Het testwerk met prototypes is reeds in gang gezet en KTM verwacht geen al te grote technische problemen tegen te komen zodat het binnen afzienbare tijd kan overgegaan op de bouw voor klanten; eerst raceteams en later voor de consument die ook graag de openbare weg op wil kunnen.

Hypercar-territorium
Het is niet onbekend de X-Bow met vijfcilinder turbomotor het stokje over gaat nemen van de huidige versie met 2.0 liter viercilinderturbo, of dat hij ernaast verkrijgbaar zal zijn. Waarschijnlijk dat laatste aangezien de 5-cilinder met 340 pk in de basis al een stuk sterker is dan de krachtigste tweeliter TFSI die 300 pk produceert. En dat zou de (vanaf)prijs van de auto opdrijven. Wel geeft KTM alvast het potentieel van de vijfpitter aan. Met een beetje goede wil denken de Oostenrijkers 480 pk uit de krachtbron te kunnen persen als daarom gevraagd wordt. Mocht dat lukken dan zal de 800 kg wegende X-Bow een pk/gewichtsverhouding kennen van 1,6 pk/kg wat lager ligt dan ’s werelds allersnelste auto’s van dit moment (Bugatti Veyron, Pagani Huayra, McLaren P1, Ferrari LaFerrari). Tot slot laat KTM weten dat het tevens een transmissie met dubbele koppeling in ontwikkeling heeft. Heden moet er in iedere X-Bow zelf gepookt worden.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Redactie
Door Redactie

Zoeken