De gifbeker is nu helemaal leeg voor deze geplaagde elektrische SUV

De gifbeker is nog lang niet leeg voor deze geplaagde elektrische SUV

De prijzen van de Fisker Ocean zijn eerder drastisch verlaagd om ervoor te zorgen dat consumenten de auto alsnog kopen. Maar nu lijkt er toch definitief een einde te komen aan de geplaagde elektrische SUV. Update 19 juni 2024: Fisker heeft faillissement aangevraagd! Hoe heeft het zover kunnen komen?

17 juni 2024 is een zwarte dag voor Fisker, de producent van de Fisker Ocean. Zoals nu bekend is geworden, heeft Fisker op die dag in Amerika zijn faillissement aangevraagd. Daarmee komt er een einde aan de Fisker Ocean, het eerste model van de fabrikant.  

Wellicht het grootste probleem was dat Fisker de Ocean niet kwijt raakte. Aan de Nederlandse prijs lag het niet, want die was met 43.990 euro voor de Ocean Sport scherp, zeker gezien het formaat van de elektrische SUV. De actieradius was netjes en liep zelfs op tot een theoretische 707 kilometer voor de Extreme.

Wat niet meehielp, was dat eigenaren steen en been klaagden over de bouwkwaliteit, vooral in Amerika waar ze bij het minste of geringste een advocaat in de arm nemen.  

De gifbeker is nog lang niet leeg voor deze geplaagde elektrische SUV
De gifbeker is nog lang niet leeg voor deze geplaagde elektrische SUV
De gifbeker is nog lang niet leeg voor deze geplaagde elektrische SUV

Stof happen

Eind 2023 kondigde Fisker nog aan dat inmiddels meer dan 10.000 Oceans waren gebouwd. Iets minder dan de helft hiervan was reeds afgeleverd. In maart 2024 meldde Fisker dat er nog eens 1.000 stuks waren geproduceerd, maar óók dat er een voorraad was van ongeveer 4.700 voertuigen. Het grootste deel hiervan was een jaar eerder gebouwd en stond dus stof te happen. 

Het in Oostenrijk gevestigde Magna Steyr bouwde de Fisker Ocean. CEO Swami Kotagiri gaf al eerder aan dat in 2024 waarschijnlijk geen enkele Ocean meer van de band zal lopen. Als gevolg hiervan moest Magna Steyr zijn winstverwachting voor 2024 bijstellen en 500 medewerkers ontslaan. Al is dit ook te wijten aan de magere verkopen van de Jaguar I-Pace en de Jaguar E-Pace die ook bij Magna Steyer van de band lopen.   

In gesprek met geheimzinnige autofabrikant 

Hoewel Fisker beweerde dat het vierde kwartaal van 2023 een flinke groei in de vraag liet zien, was een externe financiële injectie hard nodig. Het merk gaf aan daarover in gesprek te zijn met 'een grote autofabrikant'. Welke fabrikant dat was, is nooit officieel bevestigd, maar veel wijst erop dat het Nissan betrof.  

Om het allemaal nog erger te maken, werd eerder gemeld dat Fisker externe consultants had ingehuurd om de opties voor het noodlijdende bedrijf te bespreken, inclusief een mogelijk faillissement. Dat deed het aandeel met meer dan 50 procent kelderen.

Toen Fisker herhaalde dat het nog steeds in gesprek was met 'een grote autofabrikant', herstelde het aandeel zich deels. Een veeg teken was echter dat het bedrijf onlangs een rentebetaling niet kon voldoen en de productie van elektrische auto's op pauze zette.

Die tijdelijke stop is nu dus definitief te worden. Fisker heeft toegegeven dat de gesprekken met andere fabrikanten op niets zijn uitgelopen en heeft in Amerika faillissement aangevraagd.

Ook de Fisker Karma flopte 

Het zit de Deense Henrik Fisker niet mee. Hij vergaarde roem als ontwerper van de BMW Z8 en Aston Martin V8 Vantage, maar als oprichter en eigenaar van Fisker Automotive was hij minder succesvol. De plug-in hybride Fisker Karma flopte en de onderneming ging in 2013 failliet. De autoactiviteiten werden in 2014 overgenomen door de Chinese Wanxiang Group die het bedrijf omdoopte tot Karma Automotive. 

Henrik Fisker bleef eigenaar van de merknaam Fisker en richtte naderhand een aantal bedrijven op, waaronder in 2016 Fisker Inc., wederom een autoproducent. Zijn vrouw Geeta Gupta-Fisker werd aangesteld als CFO en was dus verantwoordelijk voor de financiën. Henrik kroop achter de tekentafel en ontwierp de Fisker Ocean, het eerste model van in totaal drie nieuwe EV's. In 2015 maakte Fisker bekend dat Magna Steyer de SUV ging produceren. Maar daar is dus nu een eind aan gekomen. 

"Net als andere bedrijven in de elektrische auto-industrie hebben we op verschillende markten te maken gehad met macro-economische tegenwinden die ons vermogen om efficiënt te opereren hebben beïnvloed", aldus Fisker in een verklaring. 

Fisker Ocean met 20.000 euro korting

Als jij het nog aandurft om een Fisker Ocean aan te schaffen, kun je een aardig voordeeltje behalen. De Extreme kost normaal meer dan 65 mille, maar voorraadmodellen staan op de site van Fisker nu te koop voor nog geen 44.000 euro. Dan heb je een elektrische SUV met AWD, 707 kilometer actieradius, een 17,1-inch centraal display, stoelverwarming voor én achter en een audiosysteem met 575 watt en ontelbare luidsprekers.

Als klap op de lentevuurpijl beschikt de auto ook over de California Mode, waarmee je in één keer alle ruiten (inclusief de achterruit en het panoramadak met zonnepanelen) opent, alsof je in een cabrio rijdt. 

Wouter Vastenhout
Door Wouter Vastenhout

Noemt zichzelf geen ‘petrolhead’, want er is meer in het leven. Kan dus niet alle interne codes van automodellen opdreunen. Uitzondering is F56, de modelcode van de derde generatie Mini Cooper waar hij momenteel in rijdt. Heeft sinds 2007 ook een eerste generatie Mazda MX-5. Eerst als dagelijks vervoer, maar inmiddels genietend van zijn pensioen. Lees meer »

Voor jou geselecteerd

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties