Tests

Test Kia e-Niro EV

Autotest | Kia e-Niro

Niet Toyota, niet Nissan of Volkswagen en ook geen Tesla en Jaguar brengen je dé EV van het moment. Nee, het zijn de Koreanen met onder andere de Kia e-Niro. Had jij dat gedacht?! Wij niet, maar het is toch echt zo dat deze nieuwkomer de pioniers en gedoodverfde favorieten op het gebied van geëlektrificeerd autorijden zwaar te kijk zet en alle hokjes aanvinkt om elektrisch rijden daadwerkelijk verleidelijk te maken voor een groter publiek. Maar hoe rijdt dat nu, zo'n e-Niro? Daarvoor trokken we naar het Zuid-Franse Nice, waar het kwik slechts sporadisch onder de 5 graden Celsius duikt. Ook in de winter.

Foutje bedankt. Vanuit 't niets werd Kia noodgedwongen onlangs het bericht uit te sturen dat de elektrische e-Niro een lagere actieradius biedt dan aanvankelijk was gecommuniceerd. Het orgaan dat op de WLTP-homologatie toeziet had zitten slapen. De Kia e-Niro had langer dan bedoeld in de stadscycli gereden, en dergelijke omstandigheden vergen minder stroom van de accu's dan rijden buiten de bebouwde kom. Zowel virtueel als in de werkelijkheid.

De actieradius van de Kia e-Niro

Het te slikken verlies? Dertig kilometer. Nagenoeg elke andere EV zou het hiervan acuut op de heupen krijgen. Niet Kia en, zo is de verwachting, ook niet de mensen die reeds een e-Niro hebben gereserveerd. 'Van 485 naar een actieradius van 455 kilometer. Nog steeds adequaat en ruimschoots meer dan de gemiddelde EV', luidt het blakende zelfvertrouwen. Terecht.

“Nog steeds adequaat en ruimschoots meer dan de gemiddelde EV', luidt het zelfvertrouwen. Terecht.”

Beginnersgeluk?

Goed, tot zover de belangrijkste theorie bij een EV. Nu de praktijk. We nemen plaats in een maagdelijk wit exemplaar, hier en daar voorzien van aquablauwe kleuraccenten en een 'afgetankt' accupakket. Het digitale instrumentarium vermeldt 448 kilometer. Een actieradius nagenoeg gelijk aan dat wat de WLTP belooft. Beginnersgeluk? Zeg het maar. Want hoe goed nagebootst ook, de virtuele wereld zal wellicht altijd wel iets blijven afwijken van de echte wereld. Wij waren zodoende uitgegaan van een lager cijfer, ondanks de nazomerse weersomstandigheden in Nice. 17 graden noteren we van binnenuit en zo voelt het ook buiten de auto. Zeer aangenaam, met zicht op een strakblauwe hemel en zelfs een ietwat venijnig laag zonnetje. De verduisterende bril gaat onmiddellijk op.

Opgeladen verder

De volgende ochtend is de dag nog aan het opwarmen en ligt het kwik op z'n minst 10 graden lager. Van het sober vormgegeven, maar perfect afleesbare display lezen we nu 408 kilometer af, terwijl de batterijen in de nacht zijn bijgeladen tot 99%. Kortom, als we een gokje mogen wagen, 400 kilometer lijkt heel realistisch zolang water niet in ijs verandert. Trekken we dat door naar een ouderwetse winterdag in Nederland, dan mikken we op zo'n 360 kilometer. Nog altijd minstens twee keer zoveel als de gemiddelde EV en aardig on-par met de tweemaal zo kostbare alternatieven van Audi, Jaguar en natuurlijk Tesla. De Kia e-Niro kent een voortvarende start. En we moeten nog rijden…

Succes dwing je af

Rijden doen we zometeen. Eerst nog lopen we een ronde om de auto. Stoer ding, maar tegelijk geenszins opzichtig of bijzonder en daarmee representatief voor uiteenlopende gelegenheden. Ten opzichte van de reeds bekende Kia Niro Hybrid en Niro PHEV verschilt eigenlijk alleen de grille. Die is bij de e-Niro dichtgestopt voor een betere stroomlijn. Koeling van daaruit heeft een elektrische aandrijfunit toch niet nodig. Toch kunnen we nog altijd niet wennen aan zo'n dicht geplamuurd front. Maar hé, al had Kia een gedrocht getekend, zelfs dan was succes vrijwel gegarandeerd. Hoe dat? Simpel: de e-Niro is een SUV, het type auto waarvan de opmars geen einde lijkt te kennen. Kia heeft z'n huiswerk uitstekend gedaan. Tesla niet.

Wat kost de Kia e-Niro?

Ook Jaguar (i-Pace) en Audi (e-tron) hadden slim voorzien dat een elektrische SUV weleens een gouden combinatie zou kunnen worden. Echter zij zijn een heel ander prijskaartje aan hun stand verplicht. Pas bij 85.000 euro begint de elektro-pret. De prijs van de Kia e-Niro? Tegen de helft van dat geld, om precies te zijn 42.510 euro.

Weliswaar duurder dan de Nissan Leaf, maar die kent bij lange na niet zo'n grote actieradius. De Opel Ampera-e En de vierdeurs Tesla Model 3 komen wel in de buurt, maar die verlangen dan weer minstens 47 of zelfs 69 mille. Begint het al door te dringen wat Kia hier heeft klaargespeeld?

Uitrusting

De e-Niro kan je overigens gerust ook duurder maken. Aan de hand van de ExecutiveLine-uitvoering. Die is nog wat luxer dan de DynamicLine. De meerprijs bedraagt 3.000 euro en daarmee houdt het ook op. Additionele af-fabriekopties zijn er niet, op een stel aluminium dakdragers, een extra lakbescherming en het All Seasons en Protection Pack na.

Interieur voelt als thuiskomen

We stappen weer in. Niet voorin, maar achterin. Kijk, daar is dan toch een kritische noot. Voldoende hoofdruimte? Check! Beenruimte? Ook prima. Natuurlijke zit? Hmm… helaas. De voeten kunnen daartoe niet afdoende onder de voorstoelen worden geschoven. Een wirwar aan elektronica lijkt dit tegen te houden en dwingt – men name passagiers met lange(re) benen – een ietwat ongemakkelijke zithouding aan te nemen. Jammer.

Voorin betreft het geen enkel klagen. Daar heeft de lange mens juist profijt van een mogelijk onbedoelde designkeus. In de 'hap' uit de middentunnel vindt je onderbeen dan wel knie automatisch een prettig plekje om te rusten tijdens een lange rit. De elektrische verstelbare voorstoelen bieden eveneens veel steun, al moesten we zelf eventjes zoeken naar een ideale positie ten opzichte van de bedieningsorganen. Aan het stuurwiel ligt dat niet; die is namelijk enorm in diepte en hoogte te verstellen. Zo hebben we het graag.

Waar we ook kijken en voelen, de Kia e-Niro voelt echt als thuiskomen. Het is dat we beter weten, maar anders zou je geenszins denken dat je met de toekomst op het gebied van mobiliteit te maken hebt. Alles voelt zo volstrekt gewoon. Kia heeft zich zelfs niet laten meezuigen in de trend van zo min mogelijke fysieke knoppen. Heerlijk toch dat no-nonsense en vertrouwde? Alles onmiddellijk binnen handbereik zonder zoeken dankzij een uitgekiende ergonomie. Top!

“Begint het al door te dringen wat Kia hier heeft klaargespeeld?”

Kia e-Niro is je beste maatje

Tijd om te rijden. Door de lange aanloop naar dat moment zijn we prompt vergeten of de e-Niro nog ingeschakeld voor onze neus staat geparkeerd. Lastig controleren is dat altijd bij EV's. Van een hoorbare motorbrom is immers geen sprake. De elektrische test-Niro blijkt nog steeds te 'lopen' en seconden later maken we voor 't eerst kennis met de ongebruikelijke, grote ronde schakelselector op de middentunnel. Omdat draaien intuïtiever voelt dan trekken of duwen, vragen we ons af hoe het toch mogelijk is geweest dat de klassieke pook het zolang het heeft overleefd in auto's voorzien van een automatische transmissie. Dit werkt zoveel simpeler en fijner, een eigenschap waarmee Jaguar-rijders al enige tijd bekend zijn.

Onderweg valt de extreme stilte op. Opvallend, want moderne auto's met een verbrandingsmotor kunnen ook zeer stil zijn. Toch ervaar je dit anders in deze Kia. Zeer waarschijnlijk omdat dit bij de e-Niro eigenlijk altijd zo is en bij conventionele auto's bovenal op kruissnelheid. Onder belasting voert een benzine- of dieselmotor bij die auto's immers het hoogste woord. Bij de e-Niro is dat het afrolgeluid van de gemonteerde banden. Sowieso weten Michelins maar zelden een geruisloze indruk bij ons achter te laten. Het kan zomaar zijn dat de e-Niro nog stiller kan worden wanneer 'ie rolt op ander rubber. Boven de 130 km/h nemen ook de overige wind- en rijgeluiden wat sterker toe en is de e-Niro gevoelsmatig niet langer stiller dan de doorsnee SUV in het C-segment.

Levertijd Kia e-Niro opgelopen tot een jaar

Maar hé, wij zijn dan al lang overtuigd van de Kia e-Niro. Het zeer indrukwekkende acceleratie- en regeneratievermogen (dat instelbaar is tot een niveau waardoor het rempedaal eigenlijk enkel nog nodig is bij een onverhoopte noodstop) zijn eigenlijk 'slechts' bijkomende extra's. Ook zonder deze pre's tref je in de e-Niro al snel je beste automaatje. Dat klinkt cliché misschien, maar is het daarmee ook minder waar? Uitstraling, uitrusting en praktisch vernuft, rijgedrag en milieu: vanuit welke positie je de e-Niro ook bekijkt en ervaart, Kia heeft simpelweg alle denkbare hokjes die er momenteel toedoen bij een elektrische auto aangevinkt. Tja…
Maar trek anders gerust je eigen conclusie, ook al had je dat eigenlijk al veel eerder moeten doen. Drieduizend geïnteresseerden deden dat namelijk wel, waardoor de levertijd momenteel opgelopen is tot een jaar. En daarmee hebben we wellicht het grootste minpunt te pakken.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Autotest | Kia e-Niro
Autotest | Kia e-Niro
Autotest | Kia e-Niro
Autotest | Kia e-Niro
Autotest | Kia e-Niro
Autotest | Kia e-Niro
Autotest | Kia e-Niro
Autotest | Kia e-Niro
Autotest | Kia e-Niro
Autotest | Kia e-Niro
Autotest | Kia e-Niro
Autotest | Kia e-Niro
Autotest | Kia e-Niro
Autotest | Kia e-Niro
Autotest | Kia e-Niro
Autotest | Kia e-Niro
Autotest | Kia e-Niro
Autotest | Kia e-Niro
Autotest | Kia e-Niro
Autotest | Kia e-Niro
Autotest | Kia e-Niro
Autotest | Kia e-Niro
Autotest | Kia e-Niro
Autotest | Kia e-Niro
Autotest | Kia e-Niro
Autotest | Kia e-Niro
Autotest | Kia e-Niro
Redactie
Door Redactie

Zoeken