Nieuws

Porsche 911 (Plug-in) Hybride in ontwikkeling

Porsche 911 (Plug-in) Hybride in ontwikkeling

Er is een Porsche 911 (Plug-in) Hybride in ontwikkeling. In 2022 moet het zover zijn. Dan staat er naast de conventionele 911's ook een hybride en een plug-in hybride bij de Porsche-dealer.

Vorige maand werd in Los Angeles het doek getrokken van de nieuwe Porsche 911 (992). In eerste instantie introduceerde Porsche twee- en vierwielaangedreven S-versies. Vanzelfsprekend nog maar het begin van wat ongetwijfeld weer een eindeloze reeks productvariaties wordt. Maar tussen alle R, Turbo, RS, GT3, GT2 versies (en alle mogelijke combinaties van die letters) komen er ditmaal twee die we nog nooit eerder zagen. Hybrides.

911 Hybrides voor de CO2-regels

Alle automerken moeten zich schikken naar de steeds strengere CO2-regels. Europa spant de kroon, maar ook op een aantal andere belangrijke markten worden de duimschroeven aangedraaid. Zowel een conventionele hybride (zonder stopcontact) als een plug-in-hybride (waarvan je de batterij aan een laadpunt of bij je thuis oplaadt) staan op het programma volgens August Achleitner. Die zou het moeten weten, want hij staat aan het hoofd van het ontwikkelingsprogramma van de sportauto.

Een elektrische Porsche is op zich niets nieuws. We kunnen hybrides van de Panamera en de Cayenne als voorbeeld aanhalen. En dan is er nog de 918 Spyder. Die supercar illustreerde al dat hybridetechnologie ook de prestaties een boost kon geven en niet louter moet teren op ecologische argumenten. En dan is er de Porsche Taycan, de allereerste volledig elektrische auto van het merk.

Waar kun je de elektromotor en accu kwijt?

Bij de 911 het grootste probleem is de omvang van de installatie. In de achteroverhang, daar waar de zescilinder boxermotor is gemonteerd, is het krap. Zo krap dat een elektromotor er niet zomaar bij kan. Daarom maakt de 992 voortaan gebruik van de achttrapsautomaat met dubbele koppeling (van fabrikant ZF) die al in de Panamera en Cayenne zit. Die kan momenteel tot 800 Nm trekkracht aan. Cruciaal is echter dat die ook 10 cm minder lang is. Dat creëert voldoende ruimte voor een schijfvormige elektromotor. De accu's zullen wellicht vooraan een plek krijgen. Dat heeft als voordeel dat de gewichtsverdeling van de Elfer ervan verbetert.

Porsche 911 Hybrid en Plug-in Hybrid in 2022

Een Porsche 911 met elektrische ondersteuning is er nog niet zomaar. De productiestart staat voor 2022 op de planning. In de tussentijd kunnen we ons gaan vergapen aan de talloze andere 911-varianten.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Redactie
Door Redactie

Zoeken