EuroNCAP: geen enkele ster voor Fiat Panda en Jeep Wrangler eentje

Zoals inmiddels ongetwijfeld bekend haalt de EuroNCAP met enige regelmaat van de klok nieuwe auto's door de mangel. Met een aanzienlijke snelheid worden zo vooraan en zijdelings aangereden om te bepalen hoe veilig ze zijn. En het is gelukkig zo dat heden met diezelfde regelmaat worden getrakteerd op alweer een reeks auto's met uitstekende scores. Ook ditmaal. De Jaguar I-Pace, Audi Q3, Peugeot 508 en Volvo S60/V60 slagen allemaal met vlag en wimpel, goed voor 5 sterren. Dat er minstens zoveel rumoer klinkt wanneer een moderne auto niet eens de helft daarvan scoort is daarmee tevens nogal wiedes. En opnieuw galmt het rond een Fiat.
Verschil met 7 jaar geleden
Je kan niet onterecht opwerpen dat zowel de Panda als de Punto inmiddels al wat leeftijd hebben. En dat terwijl norm bij EuroNCAP elk jaar strenger wordt. Bij z'n lancering in 2011 werd diezelfde Panda – uiteraard – al eens door het veiligheidsinstituut getest. Toen kreeg het model nog vier sterren.Wat de EuroNCAP heden hekelt, is het ogenschijnlijke gebrek aan bereidwilligheid bij Fiat om bestaande producten in de loop van hun levenscyclus te upgraden. Was de veiligheid voor volwassenen in de Panda zeven jaar geleden nog goed voor 82%, nu resteert daarvan nog slechts 45%.
Rode draad door FCA-concern
Dat het hier niet om een incidenteel struikelblok gaat, blijkt uit de testresultaten van de Jeep Wrangler, ook een product van Fiat-Chrysler Automobiles die tegen de muur werd gekatapulteerd. Dat 4x4-model is gloednieuw en kan zodoende met geen van bovenstaande excuses komen aandraven. Echter verder dan één miezerig sterretje komt het niet. 'Extreem teleurstellend' is de reactie van NCAP. En ook hier is de afwezigheid van elektronische snufjes als automatische noodremhulp en een rijstrookassistent die de score verder afzwakken. Er zit echter ook structureel iets fout. De nieuwe Wrangler scoort voor de bescherming van volwassen inzittenden slechts 50%, 69% voor kinderen en 49% voor voetgangers. Ronduit zwak.Eerst even oplossen
Er waren tenslotte ook nog problemen met twee auto's die wel goed presteren. Bij de nieuwe X5 ontplooide de knie-airbag niet goed. Dat moet BMW dus aanpassen. En bij de Hyundai Santa Fé scheurde een gordijnairbag omwille van het glazen dak. De Koreanen hebben al een oplossing voor dat probleem en die wordt op zowel nieuwe als reeds geleverde auto's doorgevoerd.Zie hier de uitgebreide EuroNCAP-resultaten van zowel de Fiat Panda als nieuwe Jeep Wrangler.