Zit Toyota achter de dieselhaat?

Ruim drie jaar geleden barstte dieselgate los. Eentje waarvan de gevolgen voor Volkswagen tot op vandaag nog altijd niet precies in kaart te brengen zijn. Evenmin eenvoudig in kaart te brengen (maar onmiskenbaar) zijn de gevolgen voor de industrie en, jawel, de consument. Dieselgate heeft een anti-dieselsentiment aangewakkerd, niet in het minst bij overheden en milieu-organisaties. Een pest is het, die diesel.
Fikse waardedaling
Bij het Ministerie van Financiën wrijft men zich in de handen. Uit studies blijkt inmiddels dat diesels op de tweedehands markt plots minimaal 10% minder waard zijn. En ook de verkoop van dieselauto's is ingestort. Dat brengt sommige automerken, die sterk van die technologie afhankelijk zijn, in de problemen. Duitse fabrikanten, natuurlijk, maar ook bijvoorbeeld Jaguar Land Rover, dat auto's verkoopt (groot, zwaar) die nu eenmaal beter functioneren met een dieselmotor.Dieselverbo
Misschien nog erger: dieselauto's worden meer en meer uit steden geweerd. Het is Duitsland dat daarvoor als lichtend voorbeeld geldt, met gevolgen die ook tot in ons land reiken. Dat is vooral aan één milieuvereniging te danken: Deutsche Umwelthilfe.
Klinkt als een overheidsinstantie, maar dat is het niet. Het is een non-profit met bijna 100 man op de personeelslijst (waaronder 15 lobbyisten) en niet meer dan 280 leden. In een land met 82 miljoen inwoners! Umwelthilfe heeft een efficiënte methode gevonden om de diesel te verketteren: het forceert via de rechter een dieselverbod in grote Duitse steden.
Een voorbeeld voor allen!
Wat Deutsche Umwelthilfe dan wel wil? Elektrisch rijden, natuurlijk. Of hybride. De organisatie noemt op z'n website de Toyota Prius een voorbeeld voor allen. Een "Vorzeige-Hybrid" om precies te zijn. Recent zijn evenwel vragen gerezen bij de motivaties van de zelfverklaarde milieu-organisatie. En bij z'n financiering. Want waar haalt een voorheen volstrekt onbekende non-profit centen voor al dat juridisch sabelwerk? Niet bij z'n geringe aantal leden.De Duitse media doken in de moeilijk te ontwarren financieringsstructuur. Die geeft op z'n minst stof tot nadenken. Zo worden er grote sommen overgemaakt vanuit de Amerikaanse ClimateWorks Foundation. Ook weer een vzw. Die geldt ook als één van de grootste sponsors van ICCT, een Amerikaanse NGO die wetenschappelijk onderzoek levert aan het Amerikaanse Environmental Protection Agency dat op haar beurt de Volkswagen uitstootfraude onthulde.