Pienter busje: Volkswagen Budd-e Concept

Velen hopen nog altijd op een wederopstanding van de iconische T1 en ook Volkswagen lijkt daar wel wat voor te voelen. Maar veel verder dan een klein handje vol conceptcars gaat het Duitse bedrijf dusver niet. De Budd-e, gepresenteerd op de CES in Las Vegas, is de derde poging, en uiteraard is die weer wat slimmer dan zijn voorgangers.
High-tech
Onderhuids lijkt de Budd-e Concept in geen velden of wegen op de T1. Want waar die laatste juist geliefd was omwille van zijn sobere, primitieve attitude, moet je van de Budd-e houden vanwege zijn hypermoderne gadgets. Zonnecellen op het dak bijvoorbeeld, alsook een handige schuiflade uit het achtersteven. Volkswagen noemt het de Drop Box. Conventionele spiegels zijn verruild voor bijna onzichtbare camera's en binnenin kun je niet om het gigantische display achter het stuurwiel heen.
Zwaaien en praten helpt
Het immense scherm binnenin de 4,6 meter lange Volkswagen Budd-e is eigenlijk ook meteen het voltallige dashboard en feitelijk opgedeeld in drie kleinere schermen, allen te vergelijken met een moderne topklasse smartphone.Elk scherm heeft zo zijn specifieke weergavefuncties, en om daar een beroep op te doen is swipen of een ander handgebaar vaak al voldoende, het steeds vaker gehoorde gesture control. Je kan ermee zelfs de portieren openen. Tegen de Budd-e praten helpt ook om zaken gedaan te krijgen. Roep bijvoorbeeld 'Hello Budd-e!' plus het commando om de airco in te schakelen en het gebeurt.