Toyota presenteert TS040 Hybrid voor 2015

Nu Audi kolen op het marketingvuur rond de aanstaande 24 Uren van Le Mans heeft gegooid kan aartsrivaal Toyota natuurlijk niet achterblijven. Dit is de TS040 Hybrid, waarmee de Japanners in 2015 niet alleen het WEC-kampioenschap willen binnenslepen, maar vooral ook de prestigieuze 24-uursrace op La Sarthe in juni.
Twee versies
Om toch ook opnieuw het WEC nogmaals te winnen heeft Toyota nu zelfs twee versies van de TS040 Hybrid in huis: de ene versie is meer geschikt voor snelle circuits als Le Sarthe, de andere zou juist sneller moet zijn op relatief trage circuits. In het laatste geval is maximale downforce cruciaal en de 'langzamere' uitvoering beschikt dan ook over een afwijkende aerodynamica aan de voor- en achterzijde. Ook heeft deze versie een motorcover in tegenstelling tot de TS040 die we in juni aan de start zullen zien van de 24 Uren van Le Mans.
Evolutie
De TS040 van 2015 wijkt in principe niet veel af van de 2014-editie omdat de regels van het WEC vrij stabiel zijn, meldt Toyota. En toch is zo'n 80% van de onderdelen opnieuw onder een loep gehouden en daar waar mogelijk verbeterd. De stroomlijn en de veiligheidsstructuur is hierdoor nog gunstiger en ook de aandrijflijn is sterker geworden. De 'meer dan 1.000 pk' die Toyota vorig jaar ook al opgaf geldt dus des te meer. Of het al met al genoeg is om Audi (en Porsche plus Nissan) voor te blijven en dat een etmaal lang, dat gaat we zien op 13 en 14 juni aanstaande.