Nieuws

Drie dikke Golf-modellen op komst

Drie dikke Golf-modellen op komst

Volkswagen is van plan om de komende drie jaar met drie dikke Golf VI-modellen te komen. Een Golf GTD met krachtige 2.0 TDI-dieselmotor (200 pk/350 Nm) staat gepland voor de lente van 2009. Daarna volgen er nog twee pittige benzinevarianten op basis van de onlangs geïntroduceerde GTI.

Volkswagen had al eerder plannen om een lekker krachtige dieselmotor in de Golf te leveren. Dit was nog in de productietijd van de vijfde generatie Golf. Echter liet de pompverstuivertechniek van de 2.0 liter TDI in combinatie met de vereiste milieueisen dit toentertijd niet toe. Nu de dieseltechnologie een behoorlijke stap voorwaarts heeft gemaakt, is Volkswagen alsnog van plan hun ambities waar te maken.

Geen V6 in R-Golf
De opgepepte 2.0 liter GTD-diesel in de Golf IV zou vervolgens beschikken over een vermogen van zo’n 200 pk. Gepaard met een koppel van 350 Nm. De krachtigere benzinevariant - op basis van de GTI - zal een vermogen van 270 pk leveren. Dit vermogen wordt uit een aangepast 2.0 liter TFSI-blok geperst, welke gekoppeld is aan een 7-traps DGS-versnellingsbak. Een Haldex-koppeling in de achteras verdeelt de aandrijving over alle vier de wielen. De meest hitsige Golf zou omgedoopt worden tot ‘R42’. Dit model zal de R32 vervangen. Volkswagen heeft besloten dat de V6 niet meer terugkeert in de R-Golf. In de Golf R42 zal een vijfcilinder turbomotor geplaatst worden met een cilinderinhoud van 2.5 liter en een vermogen van circa 350 pk. Waar kennen we deze krachtbron toch van? Precies, ook de Audi TT RS heeft een soortgelijke motor. De Volkswagen Golf R42 staat gepland voor 2010. Maar tot die tijd moeten we het nog even doen met de ‘standaard’ Golf VI GTI. Lijkt ons niets om voor te schamen. Bron: Autocar

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Redactie
Door Redactie

Zoeken