Nieuws

Hyundai Getz wordt vervangen door i20

Hyundai Getz wordt vervangen door i20

Dit is de eerste foto van de nieuwe Hyundai i20. De compacte hatchback volgt de Getz op en moet de strijd aangaan met auto’s als de Mazda2, Ford Fiesta en de Volkswagen Polo. Naast een normale i20 is er op termijn ook een zuinigere en schonere i-Blue variant verkrijgbaar.

De komende jaren laat Hyundai een frisse wind door haar modellengamma waaien. Bij deze geheel nieuwe modellenstrategie hoort volgens de Koreanen ook een andere typebenaming. In combinatie met de letter ‘i’ krijgen de nieuwelingen allemaal een nieuwe roeping. Medio 2007 trapte Hyundai af met de i30 en de i10. Ook is bekend dat de nieuwe Sonata i50 gaan heten. De opvolger van de Hyundai Getz wordt in oktober in Parijs onthuld en zal begin 2009 onder de naam i20 worden gelanceerd.

Ruimer en luxueuzer
De i20 is ontwikkeld in het Europese ontwerpcentrum van Hyundai in Rüsselsheim (Duitsland) en is naar Hyundai´s eigen zeggen helemaal gericht op de Europese markt. Het moet dan ook de best verkopende Hyundai op dit continent worden, aldus Kun Hee Ahn - president van Hyundai Motor Europe. Qua uiterlijk doet het front met de druppelvormige koplampen sterk denken aan zijn grote broers, de i30 en de iX55. Daarmee past de auto prima bij het huidige familiegezicht van de Koreanen. Verder heeft de auto een langere wielbasis dan de Getz, wat resulteert in meer bewegingsvrijheid binnenin. Ook belooft men sportieve rijeigenschappen in combinatie met een stevige demping. Een verbeterde standaarduitrusting moet de klant bij de concurrentie weglokken.

Milieuvriendelijke versie
De nieuwe Hyundai i20 wordt leverbaar met drie benzineversies, een 1.2, 1.4 en een 1.6 liter. In december wordt er een 1.6 liter CRDi-motor geïntroduceerd. Naast een normale i20 zal er een zuinigere en schonere variant van de compact vijfdeurs hachtback in Parijs worden onthuld. Deze i20 i-Blue zal door tal van aanpassingen, zoals een aangepast aerodynamica, banden met een lagere rolweerstand en andere versnellingsbakolie (die de wrijving binnenin reduceert) nog zuiniger zijn dan de conventionele versie. Hyundai claimt dat deze veranderingen in combinatie met de 90 pk en 220 Nm sterke 1.4 CRDi-dieselmotor de i-Blue een brandstofverbruik van gemiddeld 4,2 liter per 100 kilometer opleverd. De CO2-uitstoot bedraagt slecht 99 gr/km. In plaats van de standaard 5-bak beschikt de i-Blue over een zesversnellingsbak.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Redactie
Door Redactie

Zoeken