Nieuws

De leukste wist-je-datjes

Wat weet jij eigenlijk over de meest verkochte occasion, de Volkswagen Golf?

De Golf mag dan misschien de eeuwige derde zijn in de ranglijst van meest geproduceerde auto’s allertijden, geen enkel ander model geniet zoveel interesse op de tweedehands automarkt en wisselt daadwerkelijk zo vaak van eigenaar als de iconische middenklasser van Volkswagen. Maar wat weet jij nu eigenlijk echt van ’s werelds favoriete occasion? Wist je bijvoorbeeld dat…

Wat weet jij eigenlijk over de meest verkochte occasion, de Volkswagen Golf?

Wat weet jij eigenlijk over de meest verkochte occasion, de Volkswagen Golf?

...Porsche feitelijk de geestelijk vader is van de meest geliefde occasion en Audi daarbij de puntjes op de i zette? Jazeker! Het waren de dochtermerken die met het idee kwamen de roemrijke Kever annex Beetle op te laten volgen door een vlotte hatchback. Als het aan Porsche had gelegen kwam de motor achterin en werden de achterwielen aangedreven. Echter Audi’s suggestie om een dwarsgeplaatste motor voorin te plaatsen en de aandrijving naar de voorwielen te sturen werd uiteindelijke het ‘winnende recept’. Zo zie je maar weer: op familie kun je altijd bouwen.

Wat weet jij eigenlijk over de meest verkochte occasion, de Volkswagen Golf?

Wat weet jij eigenlijk over de meest verkochte occasion, de Volkswagen Golf?

Ruim 34 miljoen. Zoveel Golfs zijn er tot dusver geproduceerd. Of dacht je soms dat de Kever annex Beetle het beter had gedaan? Niets is minder waar. Integendeel. Onlangs zwaaide Volkswagen de Kever definitief vaarwel. Maar de Golf gaat onverminderd door. Elke 40 seconden komt er eentje bij. Gemiddeld zo’n 2.100 per dag. En dat sinds 1974, dus over een tijdspanne van 44 jaar. Terwijl de Kever 20 jaar langer nodig had om tot een totaal van 21,5 miljoen geproduceerde exemplaren te komen. In 2002 ging de Golf z’n voorganger al voorbij. Ongekend!

Wat weet jij eigenlijk over de meest verkochte occasion, de Volkswagen Golf?

Wat weet jij eigenlijk over de meest verkochte occasion, de Volkswagen Golf?

Nog even verder over de Kever. Wist je dat het oorspronkelijke idee was om de Golf van de Kever-motor te voorzien? Echt waar. Er is zelfs een prototype van. Uit 1969. Volkswagen liep met deze gedachte omdat de Kever-motor de reputatie had zeer betrouwbaar te zijn. Een nieuw ontwikkelde motor moest dat nog maar zien te bolwerken. Toch kreeg de Golf uiteindelijk die laatste toebedeeld. Gelukkig maar.

Wat weet jij eigenlijk over de meest verkochte occasion, de Volkswagen Golf?

Wat weet jij eigenlijk over de meest verkochte occasion, de Volkswagen Golf?

Zin in nog meer cijfertjes? Nou, die kun je krijgen hoor. Doe eens een gok naar wat de prijs bedroeg van de duurste Golf die van eigenaar wisselde. Geen enkel idee? Je denkt vast dat het ging om een Golf GTI Mk1, de zeer gewilde eerste generatie. Niets daarvan. Het ging om een eenvoudige, grijze Golf IV uit 1999. Zo eentje waarvan er legio staan op Gaspedaal voor amper duizend euro. Echter die zijn allemaal niet van de paus geweest. Anders zou ‘ie al gauw 189.000 euro waard zijn. Dat is namelijk wat iemand in 2005 betaalde voor de Golf van Benedict XVI, de voormalige leider van de Rooms-Katholieke Kerk.

Wat weet jij eigenlijk over de meest verkochte occasion, de Volkswagen Golf?

Wat weet jij eigenlijk over de meest verkochte occasion, de Volkswagen Golf?

Porsche en Audi mogen dan met het bouwconcept van de Volkswagen Golf op de proppen zijn gekomen, het was ItalDesign-Giugiaro dat de zware taak kreeg dat op een aantrekkelijke wijze te verpakken. Hier de eerste schets van Giorgetto Giugiaro, destijds de directeur van het fameuze Italiaanse stijlhuis. Wacht eens even… heeft Volkswagen eigenlijk überhaupt wel een aandeel in het succes van de Golf gehad?

Wat weet jij eigenlijk over de meest verkochte occasion, de Volkswagen Golf?

Wat weet jij eigenlijk over de meest verkochte occasion, de Volkswagen Golf?

Giugiaro vond de designopdracht die hij van Volkswagen kreeg al niet eenvoudig. Maar dat is niets vergeleken met de klus die collega-ontwerper Walter de’Silva vele jaren later moest zien te klaren, namelijk het vormgeven van de Golf 6 en 7. Zeg de Italiaan nooit dat het tekenen van een Golf een makkie moet zijn geweest omdat de generaties optisch amper van elkaar verschillen. Volgens de’Silva zit daarin nu juist de hoogste moeilijkheidsgraad.

Wat weet jij eigenlijk over de meest verkochte occasion, de Volkswagen Golf?

Wat weet jij eigenlijk over de meest verkochte occasion, de Volkswagen Golf?

Wist je trouwens dat de Golf I er bijna met vierkante koplampen was geweest? Uiteindelijk werden dat ronde, simpelweg omdat deze goedkoper te produceren waren. Kennelijk tot en met de tweede generatie, want sinds de Golf III keerde Volkswagen niet meer terug naar perfect rond. Wie weet ooit weer. Bij de nieuwe Golf 8 in elk geval nog niet. De koplampen daarvan kan je zelfs nog amper zodanig noemen. Reepjes zijn het welhaast.

Wat weet jij eigenlijk over de meest verkochte occasion, de Volkswagen Golf?

Wat weet jij eigenlijk over de meest verkochte occasion, de Volkswagen Golf?

Over de volgende generatie Golf gesproken. Dat belooft een hypermoderne auto te worden waar eentjes en nulletjes de dienst uitmaken. Oftewel, de nieuwe Golf zal digitalisering stevig omarmen. En dat zorgt voor zo’n 2 kilometer aan onzichtbare bekabeling. Ter vergelijk: de Golf I kon het met 200 meter af.

Wat weet jij eigenlijk over de meest verkochte occasion, de Volkswagen Golf?

Wat weet jij eigenlijk over de meest verkochte occasion, de Volkswagen Golf?

Toch was ook de eerste Golf zijn tijd behoorlijk ver vooruit. Brandstofbesparende hulpmiddelen als een start/stop-systeem en een schakelindicator zijn pas vrij recent gemeengoed, de Golf Formel E beschikte er al over in de jaren ’80. Ook de in 2017 gelanceerde e-Golf is zeker geen revolutie. In 1976 was er namelijk al de elektrische aangedreven Golf Citystromer.

Wat weet jij eigenlijk over de meest verkochte occasion, de Volkswagen Golf?

Wat weet jij eigenlijk over de meest verkochte occasion, de Volkswagen Golf?

Nou vooruit, nog een laatste weetje dan. Nee, niet over de GTI W12-650. Want die über-Golf is iedereen wel bekend. Het blijft een gaaf ding. Maar wist je dat dat 650 pk sterke monster simultaan aan de allereerste Golf werd gebouwd? Nu gaan je wenkbrauwen allicht fronzen. We nemen het je niet kwalijk. Volkswagen heeft het namelijk nooit aan de grote klok gehangen dat de productie van de Golf 1 niet in 1983 stopte, maar in 2009. Pas in dat jaar draaiden de lopende banden – in Zuid-Afrika – niet langer voor de Golf.

Wekelijks autoplezier in je mailbox?

  • ✓ Mis geen belangrijk autonieuws
  • ✓ Exclusieve verhalen alleen voor jou
  • ✓ Speciale kortingen en acties
Redactie
Door Redactie

Zoeken

Merk- & modeldossiers